Ulf han kör ju för att göra jobb till dig, menar du att han inte ska få lön för detta eller? Kunden får stå för detta sen på vilket sätt kan skilja sig, reskostnad, vanlig timdebitering eller det kanske tom ingår i timpriset? Beror väl på också om man gör mest jobb till privatpersoner eller företag, man kan tycka att firman kan vara lite extra tydlig då det gäller privat kanske.
 
Jag är anställd elektriker på en firma, för att få ihop mina 8 timmar på en dag måste jag skriva all tid det tar från att jag får ett jobb av chefen tills att arbetsordern/faktureringsunderlaget är inlämnat och skräpet efter jobbet är urstädat ur bilen så den är klar att fylla på med grejer för nästa jobb.
På de timmar jag skriver på mina tidssedlar lägger firman på kostnad för servicebil, en fast avgift på 3-400:-.
Jag kan inte jobba gratis den tiden jag inte är hemma hos kunden med skruvmejseln i näven, skulle jag göra det får jag nog bara ihop 3-4 timmar på en dag om man är på många småjobb, resten av tiden skulle bli lagertid som firman inte kan debitera på någon? det funkar ju inte...

Så för att svara på den huvudsakliga frågan, jag tycker 3.5 timme är helt okej.
Material ska plockas in i bilen, man ska åka till kunden, bära in en arsenal av verktyg, göra jobbet, bära ut alla verktyg i bilen igen, plocka ihop skräp som blir över, åka tillbaka till firman, städa ur bilen och källsortera skräpet, skriva upp material på faktureringsunderlag och först då är jobbet klart...
 
Måste bara svara på detta.

Om elektrikern myglar 30 min per kund och säg 2 kunder per dag Tex. Eller en större kund 1 timma om dan med att lalla runt och hämta saker hit och dit och div andra störmoment.
Det innebär möjligtvis en mindre/större förlust för kunden men betydligt större inkomst för företaget.

Exempel. 1hx450kr (genomsnitt), 450kr x 20 timmar på en månad x 11månader (semester avdraget).
99.000kr om året i maskersättning.
Därutöver tillkommer det ju mer arbetstimmar eftersom jobbet tar längre tid att utföra, ännu ett plus. Ingen skäms över detta, de slår sig på bröstet med stolthet.
(Sen tillkommer ju alla avgifter etc.)
Helt galet enligt mig.

Självklart ska allt som har med kunden och arbetsuppgiften betalas av kunden, men det innebär inte att man kan stå och snacka med kärringen 20 min, sen med arbetspolarn i 30 min, sen röka 5min per timme (40 min) och div annat och då debitera kunden för detta.

Arbetet ska utföras ingenting annat.
 
Redigerat:
Karl_Swe skrev:
Måste bara svara på detta.

Om elektrikern myglar 30 min per kund och säg 2 kunder per dag Tex. Eller en större kund 1 timma om dan med att lalla runt och hämta saker hit och dit och div andra störmoment.
Det innebär möjligtvis en mindre/större förlust för kunden men betydligt större inkomst för företaget.

Exempel. 1hx450kr (genomsnitt), 450kr x 20 timmar på en månad x 11månader (semester avdraget).
99.000kr om året i maskersättning.
Därutöver tillkommer det ju mer arbetstimmar eftersom jobbet tar längre tid att utföra, ännu ett plus. Ingen skäms över detta, de slår sig på bröstet med stolthet.
Helt galet enligt mig.

Sen tillkommer ju alla avgifter etc.
Hej och välkommen till forumet.

Jag måste bara fråga: Vilket inlägg är de du svarar på? Jag hittar inget inlägg någonstans i denna tråd där någon säger sig "mygla" tid av kunder?

Du menar om företaget (han som fakturerar) lägger på 30min på den tid som montören angett?.. Är väl enda sättet som man skulle komma upp i dessa "99.000kr /år som du pratar om?

Eller är det montören som du menar skriver 1tim extra / dag och då får ut övertidsersättning..

"lalla runt och hämta saker hit och dit och div andra störmoment." <-- Erhum? Har du varit med om detta själv? Eller har jag missat något inlägg i denna tråd..

Om du svarar på ett inlägg, citera de då.. så man vet vad de handlar om :cool:
 
Du måste ju ha en skruv lös någonstans Karl, eller jag antar att du är bitter för att du har dåliga erfarenheter av hantverkare.
 
Nu börjar det ta fart i forumet:D
Jag är mest förvånad över varför vissa överhuvudtaget anlitar hantverkare, som ex. Karl_Swe.
Om man nu misstror folk så fruktansvärt och utgår från att man blir lurad kan man inte ha en lätt tillvaro.
 
Ulf81 skrev:
Men det kan ju inte vara meningen att man ska behöva betala resan!? Ska man alltid behöva välja företaget som ligger närmst där man bor? Det känns väl inte rimligt!

Det borde isf vara en fast kostnad som räknas in i tex felsökning eller liknande!

Att han sen väljer att handla på butiken som ligger längst bort från dig för att han vill chilla i bilen och lyssna på radio kan väl inte vara nåt man som kund ska behöva stå för! Antingen helt fast pris eller debitering för faktiskt arbete... Man vill ju veta vad man debiteras för om den man hyrt in försvinner i 40 minuter.... eller?
En liten fundering ang. detta resonemang.

Tänkt dig att du ska åka till mallis på semester i 2 veckor d^_^b
Tycker du då att det är oskäligt att ta betalt för flygresan dit och att personalen på resebyrån får lön för sitt arbete, eller ..........
 
En enkel fråga som besvarades av de två första inläggen + 1 inlägg som var emot.. Därefter kommer ytterligare 27 svar som inte belyser ett skvatt mer. Hur orkar ni? Jag hoppas bara att ni inte är elektriker som gör detta på debiterbar tid.

Från en som normalt håller käften.
 
yesper skrev:
En enkel fråga som besvarades av de två första inläggen + 1 inlägg som var emot.. Därefter kommer ytterligare 27 svar som inte belyser ett skvatt mer. Hur orkar ni? Jag hoppas bara att ni inte är elektriker som gör detta på debiterbar tid.

Från en som normalt håller käften.
Yesper, det kallas att diskutera :D, om än i en lite ovanlig form. Det händer att helt vanliga människor gör det ibland. Sen finns det ju alltid dom som "håller käften", men det är ju upp till var och en, eller hur.
 
Skulle jag få ett jobb en dag skulle det bli enligt följande;

07oo, arbetsorder och genomgång av arbete (varierande tid, men 10 minuter är snabbt).
Därefter kontaktar jag kunden och bekräftar tid och plats, samt annat meck som kan behöva klargöras ytteligare.

Insamling av material, först på firma, sedan hos grossist i farten mot jobbet.
Jobbar sedan tills det är klart.
Ankommer till firman och städar ur bilen (vi t.om. miljösorterar allt material enligt de ISO-certifikat vi har).
Skriver materialspecifikation och lämnar sedan in allt till min arbetsledare som gav mig ordern med en eventuell efterföljande diskussion.
slut.

All tid från början till slut tillhör kunden.

Utöver detta kommer en körningsavgift som baseras på zoner i avstånd från firman (per dag, och även t.ex. om kunden kommer på ytterligare saker som måste hämtas)
 
Mycket intressant diskussion det här. Jag är inte hantverkare, utan IT-konsult och vi tar också betalt per timme. Att debitera för restid t.ex är fullständigt uteslutet om det inte är en resa till en annan stad eller så. Kunden struntar naturligtvis i var jag bor och var firman har sitt kontor, de betalar bara för den tid som jag faktiskt arbetar åt dom. Har man många olika kunder, som de flesta hantverkare har, så blir inte debiteringsgraden 100% och då får man justera upp timpriset därefter. Ingen tycker det är konstigt. Som hantverkarkund tycker jag spontant att det ser väldigt illa ut att debitera för restid, men jag förstår resonemanget.
 
måste bara säga att jag tycker det är märkligt ibland. Haft både elektriker och vvs här. Elektrikern var här i flera dagar (dvs flera resor fram och tillbaka) tog betalt för exakt antal timmar de varit här i huset och 125kr i bil/reseersättning för alla dagar 2pers-2 bilar. VVS var här sammanlagt 1,45h vid 3 tillfällen. Tog betalt för 5h och 600:- i reseersättning.
Firmorna vi har anlitat ligger med 2km mellanrum och har ca 6 och 8km hit. Rotavdraget fick vi direkt av elektrikern och av VVS fick vi efter att ha tjatat i telefon.

VVS har vi klagat på fakturan och fick svaret "ja men det tar lite längre tid att plocka fram sakerna när det är såna här småjobb, annars så tjänar jag inget på det" och att "rotavdraget de tar mer tid än vad det smakar för mig". Visst jag köper att han tar betalt för restid osv. Men jag köper inte att han behandlar "småkunder" illa för att de kostar mer än vad de smakar. Inte tänker jag anlita honom nästa gång när jag har ett större jobb!!!
 
davidnordin skrev:
Skulle jag få ett jobb en dag skulle det bli enligt följande;

07oo, arbetsorder och genomgång av arbete (varierande tid, men 10 minuter är snabbt).
Därefter kontaktar jag kunden och bekräftar tid och plats, samt annat meck som kan behöva klargöras ytteligare.

Insamling av material, först på firma, sedan hos grossist i farten mot jobbet.
Jobbar sedan tills det är klart.
Ankommer till firman och städar ur bilen (vi t.om. miljösorterar allt material enligt de ISO-certifikat vi har).
Skriver materialspecifikation och lämnar sedan in allt till min arbetsledare som gav mig ordern med en eventuell efterföljande diskussion.
slut.

All tid från början till slut tillhör kunden.

Utöver detta kommer en körningsavgift som baseras på zoner i avstånd från firman (per dag, och även t.ex. om kunden kommer på ytterligare saker som måste hämtas)
precis så funkar det för oss också, det känns som om många i denna tråden lever i "skyddad verkstad" där man aldrig behöver se till att få en verksamhet att gå runt.
Vi har dessutom en administrativ avgift för ROT-avdrag på 495kr p.g.a all extra tid detta tar, det är inte ovanligt att vi får avlsag på ROT ifrån skattemyndigheten utav olika anledningar, den vanligaste är att personen inte är skriven där jobbet utförts
 
Konsulter tar ofta minst dubbelt så mycket betalt som hantverkaren och då täcker det väl en hel del omkostnader. Många har inte så stora investeringar i verktyg och material.
Själv hantverkare och brukar ta betalt för den tid jag är hos kunden och lite för bilen, särskilt på småjobben. Oftast vet man ju vad som behövs om man frågat kunden på telefon och så tar man med det man kan tänkas behöva så slipper man åka och hämta material. Det blir ofta väldigt dyra delar för kunden.
Tyvärr så händer det väldigt ofta att kunder kommer med mera jobb "när man ändå är där". Då kanske man inte har det med sig.
Att ta betalt för 1h att hantera ROT-avdrag är väl i överkant. 10 min är väl mer verkligt om kunden har all info klar. Är man bara tydlig med vad som gäller när man kommer överens om att göra jobbet brukar det fungera bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.