5 159 läst · 26 svar
5k läst
26 svar
Vilken termostat passar dessa ventiler?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Ovanvåningen ser ut så här, så de e väl T-kopplingen man får byta, men det är väl i T-kopplingen som är på nedervåningen som själva funktionen är. Det ska tydligen vara någon "vinkel" inuti som styr vattnet rätt.
De 2 elementen uppe fungerar kanon men går ej att reglera.
Medlem
· Västernorrland
· 10 937 inlägg
nja, det är temostat/kran på inloppet som du reglerar med. T-stycket på utloppet är bara en anslutning ihop med att du troligen har en kran i under locket där så du kan stänga systemet vid ingrepp eller att man lyfter bort elementet.
Det du behöver byta är ju ventil på inloppet och möjligen böjen till elementet om det ev är nåt som skiljer i gängan mot ventilen. Inga större pengar i nåt av det här så förslagsvis så tömmer du och byter på alla element samtidigt.
Det du behöver byta är ju ventil på inloppet och möjligen böjen till elementet om det ev är nåt som skiljer i gängan mot ventilen. Inga större pengar i nåt av det här så förslagsvis så tömmer du och byter på alla element samtidigt.
Ja du vet säkert mer än jag.
Men på sista bilden är det 2st T, de går till samma element.
Drar jag på varmvatten i rören så går det inte ner i elementet.
Har då fått förklarat att i T-kopplingen till vänster, som sitter närmast pannan, sitter ett "spjäll/vinkel som gör att en del vatten trycks ner i elementet.
Eftersom detta inte fungerar längre(slutade för nått år sedan), så var jag inne på att de rostat bort.
(därav min rädsla för ännu en tömning.)
Har då fått förklarat att i T-kopplingen till vänster, som sitter närmast pannan, sitter ett "spjäll/vinkel som gör att en del vatten trycks ner i elementet.
Eftersom detta inte fungerar längre(slutade för nått år sedan), så var jag inne på att de rostat bort.
Jag bytte bara insatsen i ventilhuset och behövde inte tömma hela systemet sök på Rsk 4805243 den insatsen passade mig finns lite olika modeller du borde hitta rätt Med vänlig hälsning, Tobbedrakbane skrev:Ja du vet säkert mer än jag.
Jag skickade bilder på ventil och ventilhus till purmo / mma och fick hjälp av en säljare därdrakbane skrev:
Efter lite mejlväxling med Purmo/MMA så släppte jag oxo på trycket, skruvade ur insatsen, i med en G10 / 3/8" plugg. Sen skickade jag efter den som hade samma gänga.
Men..nu när den kom så ser den inte likadan ut i botten. Hur såg din nya ut?
Min gamla är flat i botten men den nya är spetsig.
Men..nu när den kom så ser den inte likadan ut i botten. Hur såg din nya ut?
Min gamla är flat i botten men den nya är spetsig.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och den nya jag satt i såg ut som din nya
Liknande trådar
-
Vilken termostat passar till denna elementventil?
Värme allmänt -
Vilken termostat passar till detta Radiatorventil
Vatten & Avlopp -
Vilken typ av termostat passar till denna ventil?
Värme allmänt -
Hur vet jag vilken termostat och adapter som passar?
Värme allmänt -
Okänd radiatorventil - vilken termostat passar?
Vatten & Avlopp