Radiator med synlig T-koppling och justeringsventil mot en vit vägg och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Element med T-koppling och vridbart ventilhus vid trägolv och vitmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanvåningen ser ut så här, så de e väl T-kopplingen man får byta, men det är väl i T-kopplingen som är på nedervåningen som själva funktionen är. Det ska tydligen vara någon "vinkel" inuti som styr vattnet rätt.
De 2 elementen uppe fungerar kanon men går ej att reglera.
 
Nedervåningen ser ut så här, och där är numera inte värme i elementen.
 
  • Radiator utan värme med synliga rör och termostat på en vägg nära ett bord och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeelementsrör längs vägg utan värme, bredvid ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedledningen till ett element där nere ser ut såhär.
 
  • Nedledningsrör till element med synlig isolering och tecken på slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nja, det är temostat/kran på inloppet som du reglerar med. T-stycket på utloppet är bara en anslutning ihop med att du troligen har en kran i under locket där så du kan stänga systemet vid ingrepp eller att man lyfter bort elementet.
Det du behöver byta är ju ventil på inloppet och möjligen böjen till elementet om det ev är nåt som skiljer i gängan mot ventilen. Inga större pengar i nåt av det här så förslagsvis så tömmer du och byter på alla element samtidigt.
 
Ja du vet säkert mer än jag.
Men på sista bilden är det 2st T, de går till samma element.
Drar jag på varmvatten i rören så går det inte ner i elementet.
Har då fått förklarat att i T-kopplingen till vänster, som sitter närmast pannan, sitter ett "spjäll/vinkel som gör att en del vatten trycks ner i elementet.
Eftersom detta inte fungerar längre(slutade för nått år sedan), så var jag inne på att de rostat bort.
(därav min rädsla för ännu en tömning.)
 
drakbane drakbane skrev:
Ja du vet säkert mer än jag.
Men på sista bilden är det 2st T, de går till samma element.
Drar jag på varmvatten i rören så går det inte ner i elementet.
Har då fått förklarat att i T-kopplingen till vänster, som sitter närmast pannan, sitter ett "spjäll/vinkel som gör att en del vatten trycks ner i elementet.
Eftersom detta inte fungerar längre(slutade för nått år sedan), så var jag inne på att de rostat bort.
(därav min rädsla för ännu en tömning.)
Jag bytte bara insatsen i ventilhuset och behövde inte tömma hela systemet sök på Rsk 4805243 den insatsen passade mig finns lite olika modeller du borde hitta rätt Med vänlig hälsning, Tobbe
 
  • Instruktionsbild som visar en ny ventilinsats bredvid ett ventilhus med texten "Skruva in den nya insatsen i ventilhuset".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilhusinsats med inställningsnummer och gängad koppling, ligger på ett bord med leksaksfigurer i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeelement med en nyligen utbytt insats i ett ventilhus, monterad på en radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Det ser ju onekligen kanon ut!
Menar du att man kan skruva ur insatsen utan att tömma?
Hittade en ny vinkel att ta foton ur igår.
1610-B01
Hittar en del när jag googlar men man vill ju att det blir rätt! Närbild av en skruvbar insats med beteckningen "1610-B01" på en rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
drakbane drakbane skrev:
Det ser ju onekligen kanon ut!
Menar du att man kan skruva ur insatsen utan att tömma?
Hittade en ny vinkel att ta foton ur igår.
1610-B01
Hittar en del när jag googlar men man vill ju att det blir rätt![bild]
Jag skickade bilder på ventil och ventilhus till purmo / mma och fick hjälp av en säljare där
 
T Träabetare skrev:
Jag skickade bilder på ventil och ventilhus till purmo / mma och fick hjälp av en säljare där
När jag väl bytte så stängde jag av i källaren och släppte på trycket i systemet genom luftnippelen tömde ut ca:2liter sen gäller det att vara snabb lycka till
 
Efter lite mejlväxling med Purmo/MMA så släppte jag oxo på trycket, skruvade ur insatsen, i med en G10 / 3/8" plugg. Sen skickade jag efter den som hade samma gänga.
Men..nu när den kom så ser den inte likadan ut i botten. Hur såg din nya ut?
Min gamla är flat i botten men den nya är spetsig. Två olika ventiler i mässing, en med platt botten till vänster och en med spetsig botten till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på handen som håller en kopparplugg med svart topp och gängor, olik den beskrivna pluggen i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mässingsventilplugg med svart spetsig topp och gängor i förgrunden mot träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min gammal ser lika ut så det kommer att fungera efter lite kalibrering
 
  • Hand håller en mässingsgängad ventil eller del för kalibrering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och den nya jag satt i såg ut som din nya
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.