Hej!

Precis inflyttad i ett hus där några radiatorer saknar tarmostater, Vilket medför att det blir ganska varmt i kåken just nu :)

Jag letat en del själv men inte hittat någon termostat som passar denna gänga/ventil? Har ni några tips så mottages det tacksamt!
Radiatorventil utan termostat med synlig gänga och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband som mäter diameteren på en radiatorventil utan termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätverktyg som mäter avståndet på en radiatorventil utan termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiatorventil utan termostat med synlig gänga under en vit radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som M28 enligt tumstocken men gängorna ser grova ut?:thinking: Hur ser de gamla termostathusen ut som passar på dessa ventiler??
 
J Josth skrev:
Ser ut som M28 enligt tumstocken men gängorna ser grova ut?:thinking: Hur ser de gamla termostathusen ut som passar på dessa ventiler??
J Josth skrev:
Ser ut som M28 enligt tumstocken men gängorna ser grova ut?:thinking: Hur ser de gamla termostathusen ut som passar på dessa ventiler??
Det är dessa termostater som sitter på övriga radiatorer. Det är ju liksom inte en termostat man gängar på för att den ställa värmen med själva termostaten. Det är den grova gängan som styr pinnen liksom.
Termostat med grova gängor monterad på en radiator, sliten färg på rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det påminner om en gammal AGA/TP-termostat men stämmer inte riktigt med ringen i plast och diametern på gängorna. Hoppas någon annan kan känna igen dem.
 
S
Tror det är en gammal Heimeier termostat från 60 - 70-talet med en TA-ventil, kanske RVO.
Är bara att byta ventilen till modernare grejer.
 
Har samma typ av termostat.
Verkar vara lika grov gänga på min,
29mm utv samt 26mm inv

Vad är det för typ av gänga?
 
  • Termostatdelar inklusive fjäder och ventil på ett träbord framför tangentbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
drakbane drakbane skrev:
Har samma typ av termostat.
Verkar vara lika grov gänga på min,
29mm utv samt 26mm inv

Vad är det för typ av gänga?
Rsk 4805246 sök på det kanske kan vara den utbytesventil du söker
 
Nopp, köpt lite olika o testat.
Fel gänga.
Kollar nu på att skriva ut en adapter i en 3D skrivare.
 
Även om det är en del merjobb så måste det ju vara enklare att byta även ventilen till nåt modernare.....
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Nja, enklare vill jag inte påstå, tvärtom.
Hyra frys, frysa rören, plocka loss, hoppas att det man köpt passar, annars fara runt o leta, allt medan hyran för frysen tickar.....
Eller boka röris, för en massa pengar, som då ska göra samma sak.

Alternativt
Leka med 3dskrivaren o bli stolt NÄR man lyckats hitta rätt på gängan, kanske då kunna hjälpa några på detta forum...

Men naturligtvis, att byta allt är den rätta o riktiga vägen!
 
frysa rören lär ju inte ens en rörmokare göra........Är det en normal villa så lär de bara tappa ur och byta de ventiler som behöver bytas och återfylla. Inte nå direkt krångligt jobb och har man inte tummen mitt i näven så gör man det själv.
 
Gamla järnrör från 1967, med dött vatten i.
Systemet har varit tömt 2 gånger tidigare(varför i hel..te bytade man inte dom då kan man fråga sej...),
har fått för mej att man inte ska tömma fler gånger pga rostrisken.
 
nja riskerna är extremt överdrivna.........det du fyller upp med blir ju syrefritt efter ett tag ändå. Det är ju skillnad om man har ett läckage och påför 10 liter om dagen så det konstant är färskt vatten. Då kanske man bäddar för trubbel......
Men att göra normala ingrepp nån gång emellanåt och återfylla är då helt riskfritt.
 
Krilleman
drakbane drakbane skrev:
Har samma typ av termostat.
Verkar vara lika grov gänga på min,
29mm utv samt 26mm inv

Vad är det för typ av gänga?
Hur ser installationen ut för dig?
Koppel?
Böj med mutter?
 
Haha, sitter på jobb nu o funderar själv. Borde ha nått gammalt foto i luren, men ikke...
Ska kolla på det o lägga upp bild.

Måste se om det finns saker o köpa så jag får ordning på det, om det nu var ok o tömma en runda till....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.