19 115 läst · 36 svar
19k läst
36 svar
Vilken stomme är "rätt" om man önskar putsad fasad..?
Finns ju en del klara åsikter onekligen.. Tror personligen att en trästomme med luftspalt funkar men klart man helst hade haft ren "sten". Dock vinner väl en trästomme alla dagar i veckan vad det gäller isolervärde. Byggde för 5 år sedan och då blev de dubbla 170mm stommar plus 45mm plus 45 mm, men med träfasad. Har sjukt låga kostnader och fiskar ju efter detta igen, men kommer bli putsfasad denna gång.
Fanimej inte lätt..
Fanimej inte lätt..
Anta att du murar helt utan köldbryggor, och att stommen håller sig i teoretiskt torrt tillstånd för vilka alla lambda-värden är beräknade. Då får du för lambda=0,10 W/mK och tjocklek 36,5 cm ett U-värde på 0,27 W/m2K - föga imponerande.MRK skrev:
Nuvarande regler tillåter att bolla med isoleringen för att uppnå ett totalt tillåtet max-värde, men vem lurar man egentligen? Alltså, det krävs utvändig isolering för 36,5 cm lättbetong på samma sätt som det krävs klinker i badrummet (istället för plastmatta).
Tror trä är lättare att underhålla visst får man måla ett trähus oftare men det går inte att laga tex frost skador på puts på ett snyggt sätt utan att måla om hela sidan. Jag tror att den typen av skador kommer att bli ganska vanlig på puts hus som är väl isolerade men jag tycker ju trä hus är bättre på alla vis så jag målar nog fan på väggen i onödan.
Liknande trådar
-
Vilken robotgräsklippare passar oss?
Robotgräsklippare -
Väggbricka vatette tvårör - vilken koppling?
Vatten & Avlopp -
Vilken fogmassa mellan garderober och gipsvägg
Färg, Måla & Tapetsera -
Totalrenovera timmerhus (Bara stomme) Vilken ordning?
Lösvirke & Timmerhus -
Vilken stomme i storstort garage?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus