Matti_75 skrev:
Som jag sagt förut så är det inget problem med putsfasad på trästomme bara man använder ett godkänt system.
Vänta, det låter bekant på något sätt...
Matti_75 skrev:
Det finns även enstegsfasader som är testade och godkända av SP.
Jo, men de enstegstätade fasaderna som nu ruinerar familjer runt om i Sverige är (var?) väl också godkända av SP?
 
  • Gilla
hcb och 1 till
  • Laddar…
Hade jag fått välja fritt hade jag byggt en rent stenhus med så lite inblandning av cellplast och andra plastmaterial som möjligt. Lättbetong och lättklinker isolerar bra, är okänsligt för fukt, ger stabilt inomhusklimat och bra ljuddämpning. Dyrare än trä men troligen en säkrare konstruktion.
 
pelpet skrev:
Hade jag fått välja fritt hade jag byggt en rent stenhus med så lite inblandning av cellplast och andra plastmaterial som möjligt. Lättbetong och lättklinker isolerar bra, är okänsligt för fukt, ger stabilt inomhusklimat och bra ljuddämpning. Dyrare än trä men troligen en säkrare konstruktion.
Ja, dyrare än trähus med träfasad men ungefär samma pris som trähus med puts. Runt 16.000:- / m2.
 
Är det verkligen så bra isolering i lättbetong så man inte behöver annan isolering om man bygger ett modernt energi snålt hus ?
 
smurfen72 skrev:
Är det verkligen så bra isolering i lättbetong så man inte behöver annan isolering om man bygger ett modernt energi snålt hus ?
Ja, faktiskt. Lättbetong innehåller väldigt mycket luftporer, det är anledningen till att det fungerar. I ytterväggar används vanligtvis 365mm tjocka block/element.
 
Lambda för lättbetong är beroende på densitetsklass ner mot 0,08 i lambda. Förenklat ger det en 0,5 m tjock vägg ett U-värde på ca 0,16. Lättbetongs lambda är 0.2 vilket jag tycker ger alldeles för mycket värmeläckage ca U=0,4 med 0,5 m väggtjocklek.

Ett förslag jag fick var att räkna på hur mycket det slår i kronor och ören.

Exempel uträkning
40
0 kvm vägg, 300 m2 boyta, Uppsala (
20 cm leca + 30 cm cellplast)

U = 1 / (0,17 + (0,20/0,2) + (0,3/0,037) = 0,107
Ptransm = 0,107 * 400 *20 = 856 W
E = 0,107 * 400 * 96552 = 4 132 Kwh
13,7 kwh/m2

Div formler

Rskikt =δ / λ
RSumma = 0,17+ Rskikt1 + RSikikt2 +…..
U = 1 / Rsumma
Ptransm = U∙A∙(ti –DUT)
E=U∙A∙Gt


Def.
R = v.rmemotståndet (m2, oC/W)
δ = skiktets tjocklek [m]
λ = värmeledningsförmåga [W/m, oC]
U = värmegenomgångskoefficient (W/m2, oC)
A = ytan genom vilken värmen leds [m2]
P= transmissionsförlust, effekten [W]
DUT = dimensionerande utetemperatur
E = transmissionsförlust, energi [Wh]

Gt = antalet gradtimmar p. orten i fråga [oC,h]

Mer info

http://kth.diva-portal.org/smash/get/diva2:430944/FULLTEXT01.pdf
 
Det finns ju lecablock med cellplast inuti. Har inte kollat närmare på dom men blir lite fundersam. Om ett block är 36 cm i normalfallet, så har man 16 cm cellplast i mitten på lecablocken med cellplast. Då har du helt plötsligt bara 20 cm leca som bär upp hela konstruktionen i ytterväggen. Antingen är väl de normala blocken på 36 cm grovt tilltagna eller är de med cellplast väldigt klena. 20 cm leca känns i klenaste laget, fast det är ju väldigt smidigt om man kan få färdig isolering i väggarna direkt.
 
Redigerat:
36-16=20
 
Nyfniken skrev:
36-16=20


Rätt. Jag satt på jobbet och skrev. Du kanske har något nyttigt att tillföra min fråga?
 
KjellT skrev:
Lambda för lättbetong är beroende på densitetsklass ner mot 0,08 i lambda. Förenklat ger det en 0,5 m tjock vägg ett U-värde på ca 0,16. Lättbetongs lambda är 0.2 vilket jag tycker ger alldeles för mycket värmeläckage ca U=0,4 med 0,5 m väggtjocklek.
Tittar man på specifikationerna från tillverkarna så ligger lättbetongblock från Xella och H+H runt 0.08 i lambda.

Sedan, I den andra meningen skriver du att det är 0.2 - vad menar du egentligen?
 
Jag skrev fel där. Jag avsåg 0.2 i lambda för lättklinker vilket jag tycker är lite mycket för att ha utan ytterligare isolering. Att lättbetongblock från Xella och H+H ligger på 0,08 i lambda är det jag avsåg även om jag var otydlig iom min felskrivning.
 
Men hur mycket skillnad blir det mot tex trähus och gullfiber ligger inte sån isolering betydligt lägre i lamba och numera med tjocka väggar blir det ju ingen genomgående köldbrygga.
 
smurfen72 skrev:
Är det verkligen så bra isolering i lättbetong så man inte behöver annan isolering om man bygger ett modernt energi snålt hus ?
Kolla in ytong. Rena stenblock med bra isolervärde.
 
MRK skrev:
Ja, faktiskt. Lättbetong innehåller väldigt mycket luftporer, det är anledningen till att det fungerar. I ytterväggar används vanligtvis 365mm tjocka block/element.
Skall du bygga idag, utan extra isolering,så är nog 500mm tjocklek mera realistiskt.
 
Cujo har rätt. Lättbetong med dagens uppskruvade energikrav kräver utvändig isolering i form av antingen cellplast, eller mineralull, där det förstnämnda är att föredra. Man bör sträva efter U=0,15 W/m2K och därunder. Tänk att man bör kompensera för stora fönsterpartier, och morgondagens energikrav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.