19 941 läst · 27 svar
20k läst
27 svar
Vilken spik ska jag använda till järnvitriolfasad?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Det som talar för genomgående rostfri spik är att man kanske kan slå sönder det galvande skiktet vilket kan leda till att spikhuvudet rostar.
Men det är bara en teori - ingen praktisk erfarenhet kring det.
Men det är bara en teori - ingen praktisk erfarenhet kring det.
Hör ni...... ni låter som två teologie doktorer som försöker slå bibeln i huvudet på varandra.
Det har absolut ingen betydelse vad någon mer eller mindre kunnig figur skriver i just den där artickeln. Gå ut och ta en titt på gamla omålade eller rödmyllade uthus i stället så får ni en uppfattning om hur spikar åldras i verkligheten.
Galvanspik håller bevisligen!
Det har absolut ingen betydelse vad någon mer eller mindre kunnig figur skriver i just den där artickeln. Gå ut och ta en titt på gamla omålade eller rödmyllade uthus i stället så får ni en uppfattning om hur spikar åldras i verkligheten.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Om du går och kollar på en gammal bod eller lada så ser du snart att varenda spik är sönderrostad.heimlaga skrev:Hör ni...... ni låter som två teologie doktorer som försöker slå bibeln i huvudet på varandra.
Spikkroppen sitter förvisso som berget i träet, men nog fasiken kommer spikhuvudet att trilla så fort du nuddar det.
Så är det i alla fall på alla tusentals spik som sitter här.
Men dem är ju inte galvade då man inte använde galvade spik på den tiden - så det har ju inte med saken att göra
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Ser att mitt första inlägg var lite tvetydigt.
Det jag menade var att den rostfria spiken inte kommer att rosta även om den blir misshandlad. En galvad spik har ju bara ett yttre skikt som skyddar den. Spräcker man det skiktet så kan den börja rosta just där skiktet saknas.
Det jag menade var att den rostfria spiken inte kommer att rosta även om den blir misshandlad. En galvad spik har ju bara ett yttre skikt som skyddar den. Spräcker man det skiktet så kan den börja rosta just där skiktet saknas.
Tydligen har ni agressivare klimat där du bor Marcus. Nära kusten? Sjövattnet är ju saltare där än vårat bräckvatten. Här brukar spikhuvudena bli färdiga att ramla av ganska exakt samtidigt som bräderna är mogna för byte.Marcussjogren skrev:Om du går och kollar på en gammal bod eller lada så ser du snart att varenda spik är sönderrostad.
Spikkroppen sitter förvisso som berget i träet, men nog fasiken kommer spikhuvudet att trilla så fort du nuddar det.
Så är det i alla fall på alla tusentals spik som sitter här.
Men dem är ju inte galvade då man inte använde galvade spik på den tiden - så det har ju inte med saken att göra
Galvanisering ger säkert spikarna några årtionden till och det borde rimligtvis räcka för att man skall kunna dra ut dem med kofot då man byter bräder.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Eller så har vi bra kvalitet på virket 😉 bor 4 mil inåt landet från Gbg så tycker inte det borde vara någon fara här.heimlaga skrev:Tydligen har ni agressivare klimat där du bor Marcus. Nära kusten? Sjövattnet är ju saltare där än vårat bräckvatten. Här brukar spikhuvudena bli färdiga att ramla av ganska exakt samtidigt som bräderna är mogna för byte.
Galvanisering ger säkert spikarna några årtionden till och det borde rimligtvis räcka för att man skall kunna dra ut dem med kofot då man byter bräder.
Sen är det som du säger, så att en hel del brädor är väldigt lätta nu mera. Hade det vart boningshus hade dem ju vart uttjänta som fasad för längesedan.
Men i detta fallet så var det nog snarare så att TS inte ville få rostfläckar på fasaden. Brädorna sitter ju som sagt oavsett vilken spik man väljer.
Vill man vara riktigt jäkla supersäker på att aldrig få rostfläckar så bör man nog köra rostfritt.
Tycker man som jag att lite rost runt spikskallen här och var är charmigt så tar man galvad
Nej, galvad spik är skyddad mot korrosion. Det är inte detsamma som rostfritt, som är en allmänt vedertagen benämning på stål med särskilda egenskaper.mlkjhr skrev:
Om artikelförfattaren med "rostfritt" även avser galvat är denne en inte alltför duktig artikelförfattare imho.
Jag är väl medveten om definitionerna. Min poäng är kort och gott att galvad trådspik inte lämnar ifrån sig rostränder, åtminstone inte i det klimat jag bor i vilket inte har saltvattensvindar som komplicerar det hela. Här finns massvis med järnvitriolfasader och ingen jag sett har rostränder efter hur många år som helst.mexitegel skrev:
Kan tillägga att jag har en rostfri diskbänk också, den är gjord av granit! ;-)
Det engelska namnet på rostfritt är väl mer beskrivande. Stainless. Mindre (less)fläckig (stain). Förutsätter att det är rostfläckar som avses.
Hur sitter en rostfri spik jämfört med en galvad? Jag tänker mig att den rostfria spiken är glattare i ytan än en galvad och dras lättare ut om trät vill bågna. Eller är det löst genom lättring eller annat mönster på spiken för att öka friktionen.
Hur sitter en rostfri spik jämfört med en galvad? Jag tänker mig att den rostfria spiken är glattare i ytan än en galvad och dras lättare ut om trät vill bågna. Eller är det löst genom lättring eller annat mönster på spiken för att öka friktionen.
All rostfri spik jag hittat hos bygghandlarna är av typen kamspik, den har refflor som gör den extremt svår att dra ur.Patrick E skrev:Det engelska namnet på rostfritt är väl mer beskrivande. Stainless. Mindre (less)fläckig (stain). Förutsätter att det är rostfläckar som avses.
Produkter som diskuteras: "kamspik"
Kamspik
Kamspikar kännetecknas av deras tydliga räffling längs spikens kropp, vilket ger dem en förbättrad utdraghållfasthet. Detta gör dem särskilt lämpliga för att sammansätta virke och andra tyngre material.
Läs mer
Tack för all input. Tror att jag vågar mig på galvad spik efter denna diskussion 😃!
Galvad spik efter 1år på en vägg som träffas mer än dom övriga av regn.
Väggen ska behandlas med järnvitriol. Förhoppningsvis blir inte blödningen av spiken värre med tiden.
Min teori är att galvningen slås sönder en aning av hammaren/spikpistolen, alternativt helt enkelt dålig kvalité på spik/galvning.
I fortsättningen blir det rostfri.
Väggen ska behandlas med järnvitriol. Förhoppningsvis blir inte blödningen av spiken värre med tiden.
Min teori är att galvningen slås sönder en aning av hammaren/spikpistolen, alternativt helt enkelt dålig kvalité på spik/galvning.
I fortsättningen blir det rostfri.
Produkter som diskuteras i tråden