R Robert-san01 skrev:
Kollade och till min står det uttryckligen att man inte ska blanda i någon olja i bensinen.

Jag har en Toro 1128 OXE.
Du har ju en helt annan modell.
 
MultiMan
Enligt populära forumet Snowblower forum är det tydligen en ovanlig, nästan sällsynt modell som tillverkades under kort tid:

https://www.snowblowerforum.com/threads/toro-726te-value.68850/

Typiskt tvåtaktsljud:



För ett antal år sedan försökte en person sälja på mig en Toro. Visade sig att han trodde det var en fyrtakt och kört utan olja. Helt skuren kolv och cylinder. Synd på en så fin 2-takt Suzukimotor som satt i den, men han fick ta tillbaka den.
 
  • Gilla
Peter___76
  • Laddar…
Peter___76 Peter___76 skrev:
Alltså du har ju rätt, läste andra spec och det stod 4-taktsmotor. Det förklarar saken! Tack!
MultiMan MultiMan skrev:
Enligt populära forumet Snowblower forum är det tydligen en ovanlig, nästan sällsynt modell som tillverkades under kort tid:

[länk]

Typiskt tvåtaktsljud:

[media]
Verkligen! Rörigt! Modell OE har 4-taktsmotor, TE, som jag har 2-taktsmotor. Jag tankade med ren 4-taktssoppa och jäklar vad den baktände med smällar som fyrverkeri. Nu ska jag tömma tanken och köra med 2-takts bensin med olja. Ser också att det finns färdigblandad 2%-ig 2-taktssoppa. Eller 98-oktan+olja.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Peter___76 Peter___76 skrev:
Verkligen! Rörigt! Modell OE har 4-taktsmotor, TE, som jag har 2-taktsmotor. Jag tankade med ren 4-taktssoppa och jäklar vad den baktände med smällar som fyrverkeri. Nu ska jag tömma tanken och köra med 2-takts bensin med olja. Ser också att det finns färdigblandad 2%-ig 2-taktssoppa. Eller 98-oktan+olja.
Tänk på att ha tvåtaktsolja..
 
  • Gilla
Peter___76
  • Laddar…
MultiMan
En 2-taktsmotor skadas tämligen omedelbart om den körs helt utan olja, särskilt om du berättar om smällar och baktändning. Räkna med kraftiga repor i cylindern och dålig kompression med lägre effekt. Tråkigt att du inte kontrollerade bättre vad du hade.

Alla Toro tanklock jag sett där det krävs oljeblandad bensin har en tydlig symbol för det. Kan du inte lägga upp en bild på locket, jag är nyfiken.
 
  • Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
En 2-taktsmotor skadas tämligen omedelbart om den körs helt utan olja, särskilt om du berättar om smällar och baktändning. Räkna med kraftiga repor i cylindern och dålig kompression med lägre effekt. Tråkigt att du inte kontrollerade bättre vad du hade.

Alla Toro tanklock jag sett där det krävs oljeblandad bensin har en tydlig symbol för det. Kan du inte lägga upp en bild på locket, ja
Så klantigt att jag kollade på OE-modellen. Trist! Hoppas inget blev skadat! :)
 
  • Motordel med etiketter, gula faror, olja-bensin-blandningsförhållande, svart plast, delvis spegelbild av skor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Peter___76 Peter___76 skrev:
Så klantigt att jag kollade på OE-modellen. Trist! Hoppas inget blev skadat! :)
Ha lite fetare första blandning så förhoppningsvis så har det klarat sig..
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter___76
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ha lite fetare första blandning så förhoppningsvis sångare det klarat sig..
Tack för tipset!
 
R
Peter___76 Peter___76 skrev:
Tack för tipset!
Kör 2.5-3 procent första tanken.. det han ryka lite mer men det är ofarligt.
 
  • Gilla
Peter___76
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Kör 2.5-3 procent första tanken.. det han ryka lite mer men det är ofarligt.
Vad är det som är bra med det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.