Hej!
Jag en snöslunga, Toro power max 726 te.
Det är en 4-takts motor men utan separat oljetank,
Det står att blandningen ska vara 1:50, dvs 2%.
Ska jag köra med 2-takts med redan inblandad 2% olja, rent med 4-takt, eller 4-takts bensin med 2% 4-takts olja?

Mvh Peter
 
Det finns bara en sorts bensin så om du köper den färdigblandad eller inte gör ingen skillnad. Enligt manualen ska du ha en olja klassad enligt TCW3.

Om Aspens färdigblandade var ok skulle jag köra den, du får läsa specen.

Vill du blanda själv skulle jag ta E5/98 oktan för att slippa lite etanol och sedan rätt olja.
 
  • Gilla
Peter___76
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det finns bara en sorts bensin så om du köper den färdigblandad eller inte gör ingen skillnad. Enligt manualen ska du ha en olja klassad enligt TCW3.

Om Aspens färdigblandade var ok skulle jag köra den, du får läsa specen.

Vill du blanda själv skulle jag ta E5/98 oktan för att slippa lite etanol och sedan rätt olja.
Ja det står "two-cycle oil", men är inte det konstigt då det är en 4-takts motor?
Ja bäst verkar 98 oktan + olja, men 2-takt eller 4-takt.
 
MrJay
Peter___76 Peter___76 skrev:
Ja det står "two-cycle oil", men är inte det konstigt då det är en 4-takts motor?
Ja bäst verkar 98 oktan + olja, men 2-takt eller 4-takt.
Svensk text markerad med gul, instruktioner för blandning av bränsle och start av motor.
 
Man verkar göra så ibland, Stihl har också en liten fyrtaktare som går på oljeblandad bensin.

Om jag förstår Aspens spec rätt måste du använda deras vanliga bensin (Aspen 4) och sedan blanda deras utombordarolja i den för att nå rätt specifikation. Färdiga Aspen 2 verkar inte vara rätt. Eller så använder du vanlig 98 med rätt olja.
 
  • Gilla
Peter___76
  • Laddar…
Jag kör vanlig 98okt i min Toro med B&S motor. Har funkat bra i mer än 10år.
 
  • Gilla
Peter___76
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jag kör vanlig 98okt i min Toro med B&S motor. Har funkat bra i mer än 10år.
Så ingen olja alls? Det står inte 1:50 på din? Eller har du separat oljetank?
 
Peter___76 Peter___76 skrev:
Ja det står "two-cycle oil", men är inte det konstigt då det är en 4-takts motor?
Ja bäst verkar 98 oktan + olja, men 2-takt eller 4-takt.
Det ska vara 2-taktsolja.




Instruktioner för bränsleblandning till en snöslunga: använd 50:1-blandning, undvik felaktig oljetyp, förebygger motorskador.
 
  • Gilla
Peter___76
  • Laddar…
Peter___76 Peter___76 skrev:
Så ingen olja alls? Det står inte 1:50 på din? Eller har du separat oljetank?
Nej, blandar inte i någon olja och har ingen separat tank. Min har en vanlig 4t motor med olja i huset och oljesticka/plugg.
 
  • Gilla
Peter___76
  • Laddar…
i manualen till just denna modell det pratas om här står det att det är en tvåtaktsmotor i snöslungan.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Kollade och till min står det uttryckligen att man inte ska blanda i någon olja i bensinen.

Jag har en Toro 1128 OXE.
 
MathiasS MathiasS skrev:
i manualen till just denna modell det pratas om här står det att det är en tvåtaktsmotor i snöslungan.
Alltså du har ju rätt, läste andra spec och det stod 4-taktsmotor. Det förklarar saken! Tack!
 
R
Bästa är att var och en kollar sin maskin om den är 2-takt bensin+tvåtaktsolja 4-takt ren bensin…
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Toro själva verkar anse att det är en 7 hk 2-taktsmotor, så inte så konstigt med oljeblandad bensin:

Webbsida för snöslunga "Power Max 726 TE", Toro-produkt, tvåstegsutkastare, 7 hk motor, elektrisk/rekylstart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.toro.com/en/parts/partdetails?id=27832
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.