Felet är att teori och verklighet inte stämmer. Dvs att lägga glad gubbe för att få kullen på mitten och dalen vid springorna.

Det stämmer om trät tillåts bli väldigt tort men det blir det aldrig detta land. Jag lade för några år sedan glad gubbe både på trädäcket och inne i det som skulle bli uterummet.

Inne i uterummet är det alltid tort och där funkar teorin med glad gubbe precis som tänkt.

Utanför där trät alltid är mer eller mindre fuktigt så blir det snarare tvärt om. Jag skulle lägga sur gubbe utomhus om jag byggde ett trädäck idag.
 
  • Gilla
preben89 och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare
En annan sak vi kan klargöra i samma tråd; Vad kom först, hönan eller ägget?
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
En annan sak vi kan klargöra i samma tråd; Vad kom först, hönan eller ägget?
Ägget såklart! Det fanns ägg innan hönan hade evolverats fram.
 
Fel igen, det måste ha varit äggplantan!
 
N niklasbrandin skrev:
Felet är att teori och verklighet inte stämmer. Dvs att lägga glad gubbe för att få kullen på mitten och dalen vid springorna.

Det stämmer om trät tillåts bli väldigt tort men det blir det aldrig detta land. Jag lade för några år sedan glad gubbe både på trädäcket och inne i det som skulle bli uterummet.

Inne i uterummet är det alltid tort och där funkar teorin med glad gubbe precis som tänkt.

Utanför där trät alltid är mer eller mindre fuktigt så blir det snarare tvärt om. Jag skulle lägga sur gubbe utomhus om jag byggde ett trädäck idag.
Helt enligt min erfarenhet också. Lade glad gubbe och inget avstånd mellan brädorna. Resultat brädor som fungerar som dalar med vattensamling samt helt tätt mellan brädorna med stora vattenpölar när det regnar.
Så efter det helst glad gubbe och lite avstånd mellan brädorna gör att det funkar i vårt klimat. Att lägga glad gubbe utan avstånd är ett ypperligt exempel på en teori som bara funkar i kruttort klimat med enstaka regnskurar. Så är det inte där jag bor.
 
är det artikel torka på byggahus är ju en sån här artikel varje år ju
 
  • Gilla
Traden
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
När man lägger trall på ett trädäck är det viktigt att vända rätt sida upp. Så vilken är då den rätta sidan upp? Det reder vi ut här.

Du kan läsa artikeln här: Vilken sida upp på trall?
Herregud. Återigen en vattendelarartikel och säkerligen utan varken rätt eller fel.
Jag röstar på högkantslösningen. Kan bli svårt med springan men det blir nog snyggt.
 
  • Haha
  • Gilla
J Vos och 2 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
”Med kärnsidan uppåt buktar sig brädan med tiden så att vattnet rinner av.”

”Men kärnsidan nedåt kan det bildas en dal mitt på brädan där vatten står kvar och det kan försämra trallens hållbarhet.”

[bild]

Trallen på artikelns omslagsbild ser ut att bete sig helt tvärt emot vad som står i brödtexten?
Javisst, artikeln ger helt fel råd! Har lagt minst 80 m2 trall och prövat bägge metoderna. Kärnsidan upp ger kvarstående vatten och med tiden kortare livslängd. Men kärnsidan ner ger ett halare golv.
 
Kärnsidan ner gör så att det lättare blir sprickor i det som pekar uppåt? Så det kan tränga in vatten djupare ner i träet, och det kan ju inte vara så bra.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Ägget såklart! Det fanns ägg innan hönan hade evolverats fram.
Om det inte är hönsägg som avses, då kom hönan först!
 
Mats-S
Klaugust Klaugust skrev:
Trallen på artikelns omslagsbild ser ut att bete sig helt tvärt emot vad som står i brödtexten?
Och precis så är det i verkligheten, regerade direkt på den felaktiga beskrivningen.
ToHell ToHell skrev:
F.ö. slutade jag med mellanrum helt för många år sedan. Blir perfekta glipor när virket torkat.
Instämmer till 100%, slopa i princip springorna, 5mm på 95-virke är alldeles för stort om det inte är trallvirke som legat flera år på tork.
Kör även med kontrollmått typ var 60 cm för att ha koll på att ena sidan av ytan inte skevar iväg. Tänk även på att ändträt oftast är smalare pga att det torkat mer i ändarna än inåt i virkestraven dom ligger i på brädgården.

Ett litet tips!
Har man en stor yta blir det designmässigt snyggare att oregelbundet blanda 95mm och 120mm trall. Det ger ett liv i hela ytan och bryter monotonin som uppstår när man kör med samma bredd på alla trallbrädor.
Prova om ni vågar, garanterar att ni blir nöjda med utseendet 👌😃
 
Redigerat:
Davidbagare Davidbagare skrev:
En annan sak vi kan klargöra i samma tråd; Vad kom först, hönan eller ägget?
Hönan så klart! Hon var ju med på Noaks ark, för att se'n kunna lägga 1:a ägget :)
 
  • Gilla
Lived
  • Laddar…
P
ToHell ToHell skrev:
F.ö. slutade jag med mellanrum helt för många år sedan. Blir perfekta glipor när virket torkat.
Så har jag också gjort. Stora glipor är riskabla.
 
Jag tror att rekommendationen ang glad gubbe kom på den tiden vi hade bra virke i Sverige. Nu är det bara SKIT-virke vi har här i Sverige. Jag lägger ledsen gubbe för att undvika stående vatten.
 
Vi köpte rillade brädor och la rillorna upp. Då blev däcket svalt och skönt att gå på även gassande sol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.