D Daniel 109 skrev:
Har man termostater på elementen kan man klara sig utan shuntautomatik.
Du bör nog läsa in dig på hur anläggningen fungerar och inte lita särskilt mycket på förra ägarens instruktioner.
Har gamla element (se bild).
Jo, det är väl därför jag kollar här nu 👍

• Gamla vita radiatorrör anslutna till en värmeelement bredvid trägolv och träpanelad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W Wildfrog skrev:
Ingen fara.
Ja, det finns två laddomater (båda rätt gamla, syns på bilden i första inlägget). Den undre ska laddas först och sen ska man slå på den andra när pannan är typ 80 grader, enl förra husägaren.
Du kan även se min beskrivning på hur jag eldar i ett tidigare inlägg :)
OK det blir att nu springa upp och ner för att hålla värmen i huset då. Med shuntautomatik kommer det att bli jämnare värme i huset, samt spara på värmen i panna och tank. Så köp den som länkades till snabbt, den fungerar bra, innan den försvinner till någon annan.

W Wildfrog skrev:
Har gamla element (se bild).
Jo, det är väl därför jag kollar här nu 👍
Det där är rena ventiler, då är det enklaste sättet att få till temperatur reglering en shuntautomatik. Jag skulle rekommendera innegivare.

• Gilla
Tamak och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK det blir att nu springa upp och ner för att hålla värmen i huset då. Med shuntautomatik kommer det att bli jämnare värme i huset, samt spara på värmen i panna och tank. Så köp den som länkades till snabbt, den fungerar bra, innan den försvinner till någon annan.
J jonaserik skrev:
Var för snabb på dina foton, du har en laddomat med s.k återladdning av pannan, två pumpar, då är VV från pannan. Med såan koppling så laddas det du kallar tank och när pannan kallnar ner så börjar den att återladdas drån tanken. Eftersom pannans spjäll står öppna ut genom skorstenen så blir det ett korsdrag genom den som kyler ner den, stora förluster den vägen. hur stor är tanken.
Tack för bra svar!!

Ja, det är ett evigt springande haha!
Vet inte exakt hur stor tanken är, men den är ca 190 cm hög och ca 80 cm i diameter.
Spjället har jag gissat är den spakliknande saken med en stor svart knopp som sitter på pannan. Har varit och testat dra in den och verkar inte hända mycket tyvärr.

Vilken av länkarna tycker du att jag ska satsa på, den första eller den andra?

W Wildfrog skrev:
Tack för bra svar!!

Ja, det är ett evigt springande haha!
Vet inte exakt hur stor tanken är, men den är ca 190 cm hög och ca 80 cm i diameter.
Spjället har jag gissat är den spakliknande saken med en stor svart knopp som sitter på pannan. Har varit och testat dra in den och verkar inte hända mycket tyvärr.

Vilken av länkarna tycker du att jag ska satsa på, den första eller den andra?
J jonaserik skrev:
Fattar nu att du menar den på blocket ;)

W Wildfrog skrev:
Fattar nu att du menar den på blocket ;)
Jepp och snabba på, den fungerar på din shunt

J jonaserik skrev:
Jepp och snabba på, den fungerar på din shunt
Har kontaktat säljaren 😇

Tack så mycket för all hjälp! Guld värt!

W Wildfrog skrev:
Har kontaktat säljaren 😇

Tack så mycket för all hjälp! Guld värt!
Det med volym på tanken, har inte räknat, men minst 500 liter och alldeles för liten, kanske 750 liter men även den i minsta laget. Blir att elda morgon och kväll. Inte fel det heller, pannan hinner inte svalna ner så mycket. Det sämsta med vedeldning är kallstarterna. Fick du köpa shunten så gratiis, bra pris. Det finns manualer för dn på nätet. lite petig att ställa in med små knappar men går bra om man följer manualen.

• Gilla
Wildfrog
  • Laddar…
De uppgivna måtten ger en volym på knappt 1000l.

• Gilla
Wildfrog
  • Laddar…
Om jag får gissa så heter din laddomat 4030 (Termoventiler), den elektroniska styrningen heter isåfall Laddomat 3000 och den skymtar uppepå pannan till vänster om jag tolkar din bild rätt. Ingen bra miljö för elektronik med tanke på värmen från pannan. Är den ens inkopplad?

L L A Axelsson skrev:
Om jag får gissa så heter din laddomat 4030 (Termoventiler), den elektroniska styrningen heter isåfall Laddomat 3000 och den skymtar uppepå pannan till vänster om jag tolkar din bild rätt. Ingen bra miljö för elektronik med tanke på värmen från pannan. Är den ens inkopplad?
Hej!

Det som sitter ovanför pannan är cirkulationspumpen.
Laddomaterna syns på bilden med ackulumatortanken, mot golvet, så de sitter utanför själva pannrummet.

W Wildfrog skrev:
Hej!

Det som sitter ovanför pannan är cirkulationspumpen.
Laddomaterna syns på bilden med ackulumatortanken, mot golvet, så de sitter utanför själva pannrummet.
L L A Axelsson skrev:
Ber om ursäkt. Det du ser är en styrningsbox till laddomaterna, men den är inte ikopplad. Vet inte ens om den tillhör laddomaterna som sitter i systemet. Verkar inte finnas mycket styrning till dem.

Till vänster om cirkulationspumpen på själva pannan skymtar jag själva elektronikdelen

L L A Axelsson skrev:
Till vänster om cirkulationspumpen på själva pannan skymtar jag själva elektronikdelen
Vi skrev nog om varandra. Se mitt svar ovanför ditt förra meddelande.

• Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Den tillhör nog laddomaten. Har installerat en 4030 för länge sedan därav min envishet.
Om du går in på termoventiler och söker 4030 och 3000 så kan du kanske hitta manual på dessa.
Ett vanligt fel på den elektroniska delen är temperaturgivarna (två stycken), i manualen finns instruktioner hur man felsöker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.