Hej!
Ny husägare här, och har den senaste månaden försökt lära mig hur värmesystemet funkar.
Har kommit fram till att det bästa vore att köpa till en shuntautomatik så man slipper springa fram och tillbaka, + eventuellt isolera ackumulatortanken lite bättre.
Huset har en boyta på 63 kvm med källare på 57 kvm (souterräng). Alla grejer verkar rätt gamla och det finns ingen manual (såklart), har inte heller en temperatur mätare på tanken. Bara på röret som går till shunten från tanken.
Så min fråga: kan man sätta mer eller mindre vilken shuntautomatik som helst på den här shunten, och har ni en billig/bra som ni kan rekommendera, som är enkel att installera själv?
Skickar även med bilder på själva pannan och tanken ifall ni har tips, och om ni tycker att tanken ska isoleras bättre.
Tack på förhand 😊 🙏
Ny husägare här, och har den senaste månaden försökt lära mig hur värmesystemet funkar.
Har kommit fram till att det bästa vore att köpa till en shuntautomatik så man slipper springa fram och tillbaka, + eventuellt isolera ackumulatortanken lite bättre.
Huset har en boyta på 63 kvm med källare på 57 kvm (souterräng). Alla grejer verkar rätt gamla och det finns ingen manual (såklart), har inte heller en temperatur mätare på tanken. Bara på röret som går till shunten från tanken.
Så min fråga: kan man sätta mer eller mindre vilken shuntautomatik som helst på den här shunten, och har ni en billig/bra som ni kan rekommendera, som är enkel att installera själv?
Skickar även med bilder på själva pannan och tanken ifall ni har tips, och om ni tycker att tanken ska isoleras bättre.
Tack på förhand 😊 🙏
Oj oj. Du har en gammal oljepanna som man i rent nödfall kan elda med ved. Den är alltså mycket ineffektiv.
Den kan med fördel kopplas till en förugn som ansluts till oljebrännaröppningen. Den med isolering i. Då blir det plötsligt en riktigt hyfsat effekt anläggning. Jag har haft det själv.
Tanken skall du naturligtvis isolera bättre. Ju mer, desto bättre.
Schuntreglering kan du ta vilken som helst som passar din ventil.
Den kan med fördel kopplas till en förugn som ansluts till oljebrännaröppningen. Den med isolering i. Då blir det plötsligt en riktigt hyfsat effekt anläggning. Jag har haft det själv.
Tack för snabbt svar!Intet skrev:Oj oj. Du har en gammal oljepanna som man i rent nödfall kan elda med ved. Den är alltså mycket ineffektiv.
Haha! Ja, det är lite det jag misstänkt själv. Känns lite som att man eldar för kråkorna. 🙄
Ursäkta dum fråga (nybörjare på det här), men hur vet jag vilka som passar min ventil?
Min tanke är nog att köpa en nyare vedpanna el liknande så fort pengarna finns.
Medlem
· Västernorrland
· 10 910 inlägg
Jag har i stort sett en likadan panna men springa fram och tillbaks vet jag inte om man gör? Jag ändrar väl mest på hösten och vintern och stegar upp nå snäpp vartefter det blir kallare. Kanske 5ggr på en vinter.
Okej. Jag kanske gör helt fel då. Förra husägaren har sagt att jag ska slå av den övre laddomaten när jag borjar elda och dra ner shunten till 0, så eldar jag tills pannan är typ 80 grader eller tills att tanken är väldigt varm att ta på. Då sätter jag på laddomat nr 2 och drar upp shunten till typ 4 (där han målat ett svart streck) och fortsätter elda ett litet tag till.S Stefan1972 skrev:
Han sa även att han brukar elda tills pannan är 90 och 100 grader, vilket låter väldigt lurigt tycker jag när man inte kan se hur varm själva ackumulatortanken är.
Igår följde jag hans råd och eldade upp till lite över 80 grader(eldade mellan kl 8 och kl 15) och höll värmen där ett tag, tills att det började droppa/rinna lite vatten ur skvallerröret. Då slutade jag elda.
Imorse var det relativt varmt i huset, men upptäckte att elpatronen gått igång. Nere i källaren var det väldigt varmt där tanken står men för att få varmt i elementen fick jag vrida upp shunten till typ 7-9.
Gör jag fel någonstans?
Hur gör du?
Gör jag fel?
Hur gör du?
Det är ESBE shuntventil med öron, numera inga öron, för dom vill sälja sina shuntmotorer. ESBE har motorer som passar direkt på och det finns andra fabrikat med för att montera en motor. Du kan ha vad för reglercentral du vill, begnad eller ny. med anslutning av en utomhusgivare. Bara att det är samma spänning på motor och utgende från centralen. Finns 230 V och 24 V. Det behövs ingen värsting och lätt att montera själv, då det säkert kommer en tid när pannan får sparken.W Wildfrog skrev:Hej!
Tack på förhand 😊 🙏
Typ en sådan här är bra och någotlunda pris på, utom att man måste köpa till en utomhusgivare
https://billigtvvs.se/varme/shuntau...-thermomatic-shuntautomatik-ec-home-wireless/
Här finns en på blocket bra pris https://www.blocket.se/annons/jamtland/esbe_shuntautomatik/1207813969
Medlem
· Västernorrland
· 10 910 inlägg
allt låter invecklat......Har man en laddomat som fungerar så sker uppladdningen av tanken ganska så automatiskt. Shunten på pannan reglerar det som går ut till elelementen. Naturligtvis går laddningen av tanken snabbare om man stänger shunten men det blir ju bakvänt. Det är inga problem att fylla en tank med värme samtidigt shunten står på normalt.
En shuntautomatik kommer ju bara styra shunten baserat på temp ute och inne.
Perfekt!J jonaserik skrev:Det är ESBE shuntventil med öron, numera inga öron, för dom vill sälja sina shuntmotorer. ESBE har motorer som passar direkt på och det finns andra fabrikat med för att montera en motor. Du kan ha vad för reglercentral du vill, begnad eller ny. med anslutning av en utomhusgivare. Bara att det är samma spänning på motor och utgende från centralen. Finns 230 V och 24 V. Det behövs ingen värsting och lätt att montera själv, då det säkert kommer en tid när pannan får sparken.
Typ en sådan här är bra och någotlunda pris på, utom att man måste köpa till en utomhusgivare
[länk]
Här finns en på blocket bra pris [länk]
Tack för svar
Okej.S Stefan1972 skrev:allt låter invecklat......Har man en laddomat som fungerar så sker uppladdningen av tanken ganska så automatiskt. Shunten på pannan reglerar det som går ut till elelementen. Naturligtvis går laddningen av tanken snabbare om man stänger shunten men det blir ju bakvänt. Det är inga problem att fylla en tank med värme samtidigt shunten står på normalt.
Ändrar du aldrig din shunt?
Har du fler än en tank? Undrar om du måste elda lika ofta/länge som mig. Känns som att jag måste elda varje dag ju kallare det blir ute? Men det blir ju otroligt mycket ved!
Medlem
· Västernorrland
· 10 910 inlägg
nä jag har ingen tank alls, eldar med pellets. Med den där gamla pannan och den där tanken med isoleringen på trekvart så får man nog kallt räkna med att elda en eller två ggr per dag. Det är ingen konstigt i sig. Har någon sagt nåt annat så har de nog haft ganska så kallt inne.W Wildfrog skrev:
AHA du har en tank som laddas från pannan, bommade det. Finns det någon laddomat för laddning av en tank.W Wildfrog skrev:
EDIT och vad och hur går värmen ut från tanken då.Normalt en shunt för uttag från en tank.
Blir till att installera något nytt så snart som möjligt då och mer isolering till tankenS Stefan1972 skrev:
Tack för svar.
Ingen fara.J jonaserik skrev:
Ja, det finns två laddomater (båda rätt gamla, syns på bilden i första inlägget). Den undre ska laddas först och sen ska man slå på den andra när pannan är typ 80 grader, enl förra husägaren.
Du kan även se min beskrivning på hur jag eldar i ett tidigare inlägg
Har man termostater på elementen kan man klara sig utan shuntautomatik.
Du bör nog läsa in dig på hur anläggningen fungerar och inte lita särskilt mycket på förra ägarens instruktioner.
Du bör nog läsa in dig på hur anläggningen fungerar och inte lita särskilt mycket på förra ägarens instruktioner.
Var för snabb på dina foton, du har en laddomat med s.k återladdning av pannan, två pumpar, då är VV från pannan. Med såan koppling så laddas det du kallar tank och när pannan kallnar ner så börjar den att återladdas drån tanken. Eftersom pannans spjäll står öppna ut genom skorstenen så blir det ett korsdrag genom den som kyler ner den, stora förluster den vägen. hur stor är tanken.