9 956 läst · 45 svar
10k läst
45 svar
Vilken ränta fick ni på bottenlån & topplån?
SEB ränta är helt rörlig och låg i oktober när vi la upp lånet på 5.65%, nu ligger den på 6.0%.
Räntan är inte bunden till någon styrränta och SEB kan alltså ändra hur dom vill.
Vi förhandlade till oss en kundbonus på 1.40% och hamnade då i oktober på 4.25%,
nu ligger vi således på 4.60%.
Räntan är inte bunden till någon styrränta och SEB kan alltså ändra hur dom vill.
Vi förhandlade till oss en kundbonus på 1.40% och hamnade då i oktober på 4.25%,
nu ligger vi således på 4.60%.
Ska på ett möte imorgon med Swedbank. Vi har lite förmånligare ränta där genom sambons jobb visst. Över telefon så sa dom att dom utan problem går under Handelsbankens bud. Får se hur långt under.
Uppdaterar imorgon!
Uppdaterar imorgon!
I förrgår fick jag 5,26 på den rörliga och 5,65 på topplån hos swedbank, ska kolla andra banker imorgon, tror ni man kan få ner det mer? Lånar 1.4 mille. Tacksam för snabbt svar
DnB NOR har ju 5,02 utan rabatt på sin rörliga ränta!forzamicke skrev:
Du ska ha ner räntan till under 5%, sedan är det en helhetsbedömning som gäller av vad som är bra eller dåligt, t ex om du får samma ränta på topplånet, låneskydd, gratis tjänster, bra bankkontakt osv.
/Pontus
DnB Nor ska jag kolla nu i dagarna, men det ska väl inte vara några nackdelar att välja DnB ? De är väl som vilken utlånare som helst? Återkommer med siffror senare.
Då så, behöver hjälp med följande, vilket blir bäst: totalt lånebelopp på 1.6 miljoner ?
LF
85% bottenlån till en ränta på 5.29
Övrigt Topplån till en ränta på 5.95
LF kryddar med gratis bankkort till ett värde av 450kr/år samt rabatt som förmånskund på villa och bilförsäkring på totalt 1000 kr /år. (siffrorna är totalt för hushållet). Dessutom får vi en räntefri månad vid inflyttning vilket ger oss ca 7000kr?
DnB Nor
90% bottenlån til en ränta på 4.82 (rörlig)
Övrigt Topplån till en ränta på 5.52
Swedbank
85% bottenlån till en ränta på 5.26
Övrigt Topplån till en ränta på 5.68
Swedbank är väl ute ur bilden men vilket blir bäst om man jämför LF med DnB Nor? Tacksam för många svar och synpunkter
LF
85% bottenlån till en ränta på 5.29
Övrigt Topplån till en ränta på 5.95
LF kryddar med gratis bankkort till ett värde av 450kr/år samt rabatt som förmånskund på villa och bilförsäkring på totalt 1000 kr /år. (siffrorna är totalt för hushållet). Dessutom får vi en räntefri månad vid inflyttning vilket ger oss ca 7000kr?
DnB Nor
90% bottenlån til en ränta på 4.82 (rörlig)
Övrigt Topplån till en ränta på 5.52
Swedbank
85% bottenlån till en ränta på 5.26
Övrigt Topplån till en ränta på 5.68
Swedbank är väl ute ur bilden men vilket blir bäst om man jämför LF med DnB Nor? Tacksam för många svar och synpunkter
Personligen så tycker jag att du skall kolla med SBAB och SEB också för att få någon mer av "välkända storbankerna" att jämnföra med.
På SBAB så får du det direkt i telefon och en offert mailad till dig som en pdf.
Annars är ju DnB Nor intressant, swedbank är jag inte ett dugg förvånad över...
På SBAB så får du det direkt i telefon och en offert mailad till dig som en pdf.
Annars är ju DnB Nor intressant, swedbank är jag inte ett dugg förvånad över...
Idag fick vi av Handelsbanken:
3 år 5,55% och rörligt på 5,15%. Dåligt men då tyckte banken att vi skulle låna mera, vi belånar endast 15% av huset, för att få lägre räntor. Skillnaden blir ungefär ett besök mindre på Mc i månaden för familjen.
Vad gäller föregående, forzamicke, skulle jag räkna:
LF
85% 72000kr/år
15% 17000kr/år
Resten kuriosa för det kommer du att få betala senare.
DnB
90% 69000kr
10% 9000kr
Swedbank
85% 72000kr
15% 14000kr
I räkneexemplet skulle jag säga DnB om bäst är billigast. Hur är det med amorteringar? Handelsbanken sa att de har rätt tuffa krav på amorteringar för topplån. Vad är huset värt? Exakt 1.600.000? Vad händer om banken gör en ny värdering och du måste gå in och stärka säkerheten? Själv är jag nog överförsiktig och förväntar mig räntehöjningar framöver varför jag är feg och väljer att låsa 70% av lånet. Detta trots att det kostar mig mera. Skulle också välja en känd bank ss Swedbank av ovanstående. Dock håller jag på Handelsbanken för egen del.
3 år 5,55% och rörligt på 5,15%. Dåligt men då tyckte banken att vi skulle låna mera, vi belånar endast 15% av huset, för att få lägre räntor. Skillnaden blir ungefär ett besök mindre på Mc i månaden för familjen.
LF
85% 72000kr/år
15% 17000kr/år
DnB
90% 69000kr
10% 9000kr
Swedbank
85% 72000kr
15% 14000kr
I räkneexemplet skulle jag säga DnB om bäst är billigast. Hur är det med amorteringar? Handelsbanken sa att de har rätt tuffa krav på amorteringar för topplån. Vad är huset värt? Exakt 1.600.000? Vad händer om banken gör en ny värdering och du måste gå in och stärka säkerheten? Själv är jag nog överförsiktig och förväntar mig räntehöjningar framöver varför jag är feg och väljer att låsa 70% av lånet. Detta trots att det kostar mig mera. Skulle också välja en känd bank ss Swedbank av ovanstående. Dock håller jag på Handelsbanken för egen del.
Ja det var väl en del snack och lite hockey. Erbjudandet från swedbank låg på 5.15% rörligt. Dock så kunde hon garantera att vi skulle få en värdering som gjorde att vi fick ner allt i bottenlån. Verkar konstigt med tanke på att hon aldrig tidigare har träffat oss och bara hört på vad vi berättade.FlygelT skrev:
Tillbaka till SEB imorgon. Sista förhandlingen innan vi ger oss med ränteshoppingen för den här gången.
11.000 kr per år gör ju att jämförelsen mellan DnB och LF verkar enkel. Det blir mkt pengar och så viktig är inte den där bankkontakten, har haft olika lånemän varje gång jag varit på LF pga olika anledningar. På DnB sa de att topplånet skrevs på 15 år, men att det bara var en rekommendation. Fler synpunkter och tips? Ska kolla med Sbab imorgon men jag tror inte att de kan matcha dessa räntor?Enni skrev:Idag fick vi av Handelsbanken:
LF
85% 72000kr/år
15% 17000kr/år
DnB
90% 69000kr
10% 9000kr
Swedbank
85% 72000kr
15% 14000kr
Vad är förresten skillnaden på rörligt 1 mån vs rörligt 3 mån? Ni som har rörligt, hur tänker ni om man jämför dessa 2?
DnB har tex officiellt rörligt 1 mån till 5.02 men rörligt 3 mån till 5.35, är det inte lika bra att ha rörligt 1 mån om man nu ändå ska ha rörligt, eller?
DnB har tex officiellt rörligt 1 mån till 5.02 men rörligt 3 mån till 5.35, är det inte lika bra att ha rörligt 1 mån om man nu ändå ska ha rörligt, eller?
Vi stannar kvar hos SEB. Fick 4.95% ränta på bottenlånet och 5.63% på topplånet ochdet är vi nöjda med.Sen fick vi bort lite avgifter och lägre ränta på billånet. Kan konstatera att vi har tjänat många tusenlappar genom att spela ut bankerna mot varandra.FlygelT skrev:Ja det var väl en del snack och lite hockey. Erbjudandet från swedbank låg på 5.15% rörligt. Dock så kunde hon garantera att vi skulle få en värdering som gjorde att vi fick ner allt i bottenlån. Verkar konstigt med tanke på att hon aldrig tidigare har träffat oss och bara hört på vad vi berättade.
Tillbaka till SEB imorgon. Sista förhandlingen innan vi ger oss med ränteshoppingen för den här gången.
Lycka till ni andra som förhandlar.
Vi fick 4,60% av SEB i dagarna. Lån på +3MSEK allt bottenlån på ett hus i en attraktv förort i norra Stockholm. Handelsbanken kunde inte matcha. Swedbank suger så de kollade vi inte med vilket verkar ha sparat oss en massa möda enl inlägg här på forumet.