Med tanke på hur bilderna ser ut och med tanke på vad som suttit på kopplingen innan så känns det ju troligt att det är just Securex t-rör.

De anslutningar som skall kopplas samman har det tidigare suttit 15mm kopparrör mellan. Här är en bild på alla delar samt där det suttit (cirka 50cm avstånd mellan kopplingarna), förutom röret (det skadades och har kasserats). Jag förstår vad alla delar är förutom den ringen längst till höger i bild, dess innerdiameter är 15mm och den satt ej synlig. Men kan den suttit strax bakom en av konorna? Varför? Borde jag haft en till sådan i andra änden av röret också?

Gamla Securex T-rörkopplingar och en ring med 15mm innerdiameter på ett vitt bord, möjliga delar till 15mm kopparrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min tanke med att lösa detta med slang och övergångskopplingar handlar ju bara om okunskap kring hur jag ska koppla om jag skaffar ett nytt rör. Men det enklaste kanske är att skaffa nytt rör och förstå sig på hur de ska kopplas.

Vad jag främst inte förstår är hur röret är tänkt att expandera över konan i änden, det sker väl inte ”automatiskt” när jag drar åt muttern?

Kanske någon här som har möjlighet att förklara det för mig eller ge tips om vart jag kan läsa för en beskrivning?

Närbild på ett vitt målat T-rör i rörinstallation med synlig gängad koppling och tecken på skada eller slitage.
Skapa konto
Målade vatten- eller värmekopplingar med gängad ände, frågetecken kring en osynlig komponent.
Skapa konto
Väggmonterade vitmålade rörledningar med diverse kopplingar och avslutade sektioner synliga mot en skadad vägg.
Skapa konto

Har aldrig kopplat något på Securex men rivit en del av dessa kopplingar. Det är en föregångare till dagens klämringskopplingar. Innan montering kragas röret ut i änden så att det passar över konan. Sen pressar muttern rör och kona mot kopplingsdelens säte för att täta.

Jag skulle försöka ersätta med nytt rör hellre än slang. Med Vatette övergångskoppling som länkades tidigare får du en nutida klämringsände Dy15 som du kan sätta ett nytt rör i. Lite kruxigt att det är så kort sträcka om det är stumt, man måste ju få in röret i kopplingsdelen åt båda hållen. Men kanske blir bra om du kapar röret så att det med kopplingsdelarna (och muttrar+klämringar) påträdda precis passar mellan dina Securex-ändar. Inte så lång gänglängd på kopplingarna så man förlorar inte så mycket instick sen när man gängar på kopplingsdelen på Securex-änden. Till sist dras muttrarna på klämringssidan åt.

• Gilla
HuvudetPaSpiken
  • Laddar…
H HuvudetPaSpiken skrev:
Med tanke på hur bilderna ser ut och med tanke på vad som suttit på kopplingen innan så känns det ju troligt att det är just Securex t-rör.

De anslutningar som skall kopplas samman har det tidigare suttit 15mm kopparrör mellan. Här är en bild på alla delar samt där det suttit (cirka 50cm avstånd mellan kopplingarna), förutom röret (det skadades och har kasserats). Jag förstår vad alla delar är förutom den ringen längst till höger i bild, dess innerdiameter är 15mm och den satt ej synlig. Men kan den suttit strax bakom en av konorna? Varför? Borde jag haft en till sådan i andra änden av röret också?

[bild]

Min tanke med att lösa detta med slang och övergångskopplingar handlar ju bara om okunskap kring hur jag ska koppla om jag skaffar ett nytt rör. Men det enklaste kanske är att skaffa nytt rör och förstå sig på hur de ska kopplas.

Vad jag främst inte förstår är hur röret är tänkt att expandera över konan i änden, det sker väl inte ”automatiskt” när jag drar åt muttern?

Kanske någon här som har möjlighet att förklara det för mig eller ge tips om vart jag kan läsa för en beskrivning?

[bild] [bild] [bild]
Den lösa ringen är en glidring och ska ligga i botten på den vänstra muttern.
Den högra muttern sitter motsvarande glidring fast i mutter.
Ser att du två olika typer, den vänstra är R5/8" och den högra är M21x1, 5.
För att använda bef. Securex kopplingar behöver du ett Securexdorn.... :)
Enklast lösning är en av varje koppling enl. Tidigare länk.
En bit 15 cu eller 15 prisol
Eller 15x2,5 pex-rör + 2 stödhyllsor 15x2,5

• Gilla
HuvudetPaSpiken och 1 till
  • Laddar…
Johhhan
Det allmänna rådet är att byta ut alla Securex-kopplingar efter hand. De har många år på nacken nu, så de har större risk att börja läcka.

• Gilla
HuvudetPaSpiken
  • Laddar…
Vilken fantastisk hjälp jag fått av er! Låter helt klart bäst att köra på nytt rör och nya övergångskopplingar. Jag provar :)

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Magrand Magrand skrev:
Den lösa ringen är en glidring och ska ligga i botten på den vänstra muttern.
Den högra muttern sitter motsvarande glidring fast i mutter.
Ser att du två olika typer, den vänstra är R5/8" och den högra är M21x1, 5.
För att använda bef. Securex kopplingar behöver du ett Securexdorn.... :)
Enklast lösning är en av varje koppling enl. Tidigare länk.
En bit 15 cu eller 15 prisol
Eller 15x2,5 pex-rör + 2 stödhyllsor 15x2,5
Behövs det inga stödhylsor om jag använder koppar/prisol?

• Gilla
HuvudetPaSpiken
  • Laddar…
Johhhan Johhhan skrev:
Det allmänna rådet är att byta ut alla Securex-kopplingar efter hand. De har många år på nacken nu, så de har större risk att börja läcka.
Jag insåg hur sköra de var när röret lossade ur kopplingen. Så jag förstår varför det är allmänna rekommendationen :) Planen är att byta alla kopplingar inom kort, rören är dragna rätt kass här också (tar onödigt mycket utrymme).

Bernieberg Bernieberg skrev:
Jo till mjuka (ex. prisol) eller halvhårda rör. Är man osäker på vad det är för rör är det lika bra att peta i en.

[länk]
Två vatette planadapter 15 mm får följa med prisol hem. Valde billigaste röret då alla rör skall ersättas inom en snar framtid :)

H HuvudetPaSpiken skrev:
Två vatette planadapter 15 mm får följa med prisol hem. Valde billigaste röret då alla rör skall ersättas inom en snar framtid :)
Hmm, planadapter är för att få slätände om man vill sätta en slang. Och en slang är dyrare än ett rör. Så jag hänger inte med :). Elle blandar du ihop planadapter och stödhylsa?

Hmm, planadapter är för att få slätände om man vill sätta en slang. Och en slang är dyrare än ett rör. Så jag hänger inte med :). Elle blandar du ihop planadapter och stödhylsa?
Jag blandade ihop planadapter och stödhylsa. Tur att någon har huvudet på skaft, och nu syftade jag alltså inte på mig själv :) Tack!

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Nu har jag fått tag på rätt delar tack vare er hjälp. En bra start! Största utmaningen nu är att kapa röret i rätt längd. Jag har ett litet spelrum, men det handlar om några millimetrar, där ett av rören som jag ska ansluta mot går att rucka på lite. Några tips?

Tänkte att om jag mäter exakt avstånd mellan befintliga rörens anslutning och från det avståndet drar jag bort avståndet mellan där röret tar emot innuti kopplingsmuttern och yttre delen av kopplingsmuttern. Så borde jag nog hamna ganska rätt? :)

Det låter vettigt! Mät mellan bef. anslutningar när de är så långt ifrån varandra som flexen medger. Trä på kopplingarna på ditt rör och mät mellan ändarna på kopplingarna och kapa bort mellanskillnaden.

Har du kollat att övergångskopplingarna passar på båda sidor på det befintliga?

Det låter vettigt! Mät mellan bef. anslutningar när de är så långt ifrån varandra som flexen medger. Trä på kopplingarna på ditt rör och mät mellan ändarna på kopplingarna och kapa bort mellanskillnaden.

Har du kollat att övergångskopplingarna passar på båda sidor på det befintliga?
Tack!

M21 passar som handen i handsken, men har inte kollat om den andra (5/8”) passar ännu. Måste stänga av vattnet då och ta bort det tillfälliga lock som sitter där. Men imorgon ska jag prova :)

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
H HuvudetPaSpiken skrev:
Tack!

M21 passar som handen i handsken, men har inte kollat om den andra (5/8”) passar ännu. Måste stänga av vattnet då och ta bort det tillfälliga lock som sitter där. Men imorgon ska jag prova :)
Vad använde du för att proppa 5/8

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.