Ta och lyssna på elmont's & Bo.Siltberg's kloka ord!
Kan även tillägga (från några andra kloka forummedlemmar, i tidigare trådar) att ibland i äldre installationer (tex där nollan är vit) så bröt man ibland nollan istället för fasen, med andra ord så är det inte säkert att den tråd som går till/från strömbrytaren är fasen.
Kan även tillägga (från några andra kloka forummedlemmar, i tidigare trådar) att ibland i äldre installationer (tex där nollan är vit) så bröt man ibland nollan istället för fasen, med andra ord så är det inte säkert att den tråd som går till/från strömbrytaren är fasen.
Jag lyssnar på alla kloka ord och tänker inte chansa!
Känner bara att jag inte fått fram allt i klartext. Testar med en förhoppningsvis förklarande bild innan jag pratar med elektriker. Mätte även fram 212V på ett ställe, konstigt?
Känner bara att jag inte fått fram allt i klartext. Testar med en förhoppningsvis förklarande bild innan jag pratar med elektriker. Mätte även fram 212V på ett ställe, konstigt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är fläkten dubbelisolerad är det som Tobbe skrev inte personfarligt att koppla in den. Men det är som många varit inne på principiellt viktigt att man förstår sammanhanget innan man gör någon koppling. Det hade du inte i början där du skrev bombsäkert osv men din senaste bild och mätningarna ger dig förutsättningarna. Du kan mäta mer och bli ännu säkrare men viktigast är att du förstår helheten, inte för detta lilla i stort ofarliga jobb men börjar man gena kan det gå fel en annan gång.
I sakfrågan är jag däremot mer övertygad nu om att fläkten kan matas via brun/svart och vit/vit/blå men du ska vara det också det är det viktiga.
I sakfrågan är jag däremot mer övertygad nu om att fläkten kan matas via brun/svart och vit/vit/blå men du ska vara det också det är det viktiga.
Jag vill ändå passa på och säga att det är hedersamt av dig klippor att verkligen vilja få till det rätt, och jobba ordentligt med bilder och att lyssna och att söka förståelse.
Gjorde alla som känner sig osäkra som dig så skulle det se bra mycket bättre ut i husen runt om i landet.
Gjorde alla som känner sig osäkra som dig så skulle det se bra mycket bättre ut i husen runt om i landet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 358 inlägg
Du kommer med många uppgifter, men vilka slutsatser drar du själv av de observationer och mätningar du har gjort? Du kommer att finna det lite svårt om du inte reder ut lite mer. Det blir annars bara förvirrande när du mäter 212 V mot de där dubbel-vita ledarna. Ta reda på vad det är istället.klippor skrev:
Vad mäter du med? Med en högohmlg multimeter kan 212 volt betyda att det finns impedanser på flera hundra KiloOhm till nollpunkten. Gör man samma test med en glödlampa parallelt blir resultatet c: a 0 volt. Moderna instrument kan lura en ovan användare rejält, särskilt i elinstallationer.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Mäter med multimeter och en Malmbergs spänningsprovare. Vissa gånger har jag mätt 30-60V när det borde varit 0V, det har förklarats för mig med nåt elektriskt fenomen jag inte kommer på vad det heter.
Min elektrikermorbror ska titta på mina mätningar.
Min elektrikermorbror ska titta på mina mätningar.
Du kan dra ut en lång jordad skarvsladd från något jordat uttag, från köket t.ex.
Sen har du en väldig säker jord/noll-potential på jordblecket i skarvsladdshonan att mäta mot.
Mäter du 230V med denna metod så vet du att det är fas-spänning.
Sen har du en väldig säker jord/noll-potential på jordblecket i skarvsladdshonan att mäta mot.
Mäter du 230V med denna metod så vet du att det är fas-spänning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 358 inlägg
Kapacitiv eller induktiv koppling mellan två ledare som löper nära varandra kallas det. Oklart om detta är fallet här, dock ointressant.
Produkter som diskuteras i tråden