4 835 läst · 39 svar
5k läst
39 svar
Vilken multimaskin ska man välja?
Jag är i liknande läge. Har en Fein FMM350QSL som är toppen, använder både starlock och äldre fästen, de senare via adapter. Men oftast är det något litet snabbt som ska göras och batteri vore då fint. Är därför sugen på GOP 12V-28 som jag ändå har batterier till och de kostar < 1000 kr. Hypotesen är att smidigheten hos blå 12 V oftast uppväger fördelarna med Fein och att den senare får vara kvar får långa jobb som att ta ur kakelfogar o dyl. Frågan är om en blå 12V-28 fyller ut kostymen tillräckligt?MathiasS skrev:Jag skaffade en av de kraftigare blåa GOParna med sladd. En fantastisk maskin som var så otroligt mycket bättre än de gröna jag hade tidigare. Jag vill inte säga att batteri inte behövs men jag har inte saknat trådlösheten som jag använt maskinen. Det kan ju hända att man kompletterar med en naken batterimaskin senare, naken är den ju inte så dyr.
Har man redan batterierna är ju inte investeringen så stor och när man väl har maskinen brukar man ju hitta användningsområden.nanowire skrev:Jag är i liknande läge. Har en Fein FMM350QSL som är toppen, använder både starlock och äldre fästen, de senare via adapter. Men oftast är det något litet snabbt som ska göras och batteri vore då fint. Är därför sugen på GOP 12V-28 som jag ändå har batterier till och de kostar < 1000 kr. Hypotesen är att smidigheten hos blå 12 V oftast uppväger fördelarna med Fein och att den senare får vara kvar får långa jobb som att ta ur kakelfogar o dyl. Frågan är om en blå 12V-28 fyller ut kostymen tillräckligt?
För egen del har jag bara 18V-maskiner så blir det någon trådlös maskin så går jag på den större, även om 12V säkert fungerar till mycket.
Hej,
OK, om jag tolkar de olika inläggen här rätt så låter det som om att de som har/har provat antingen Bosch GOP 18V 28 eller Makita DTM52z är nöjda med sin respektive maskin (?)
Ska man tolka det som att det är hugget som stucket vilken av de man väljer?
Någon som vill slänga in någon annan maskin i leken förresten? Prisklass ca 2000 kr, exkl. batteri batteridriven samt belysning.
Tack på förhand.
/Martin
OK, om jag tolkar de olika inläggen här rätt så låter det som om att de som har/har provat antingen Bosch GOP 18V 28 eller Makita DTM52z är nöjda med sin respektive maskin (?)
Ska man tolka det som att det är hugget som stucket vilken av de man väljer?
Någon som vill slänga in någon annan maskin i leken förresten? Prisklass ca 2000 kr, exkl. batteri batteridriven samt belysning.
Tack på förhand.
/Martin
Sant, men med åren har jag skaffat mig verktyg från olika leverantörer, tyvärr, så jag har ett par olika (3 st) batterisystem hemma. Därför har jag lite flexibilitet när det gäller inköp av nya verktyg.MathiasS skrev:
När Du valde Makitan var Du då medveten om att centrumpinnen fortfarande behövs? Att slippa den på Bosch och Fein var ju den bästa finessen. Särskilt om Du har flera sliptrianglar med olika kornstorlek som Du använder växelvis
Jepp, jag har läst om detta med sliptrianglar. Dock har jag sällan eller aldrig slipat med multimaskinen, utan i princip alltid kört med min slipmus. Jag växlar inte så ofta sågblad heller utan oftast väljer det blad som jag ska såga med och kan köra med det. Upplevde igår att det är inte så krångligt att byta på Makitan ändå.P poba53 skrev:
Men det är ju klart, man kan ju inte få allt utan måste välja. Makitan har ju andra fördelar, och Boschen har sina.
/Martin
Har en tidig modell av den lilla boschen.. den har numera även ersatt slipmusen då trekanten till multisågen är bättre än slipmusen som jag haft.U ujja skrev:
Det är ju oftast småjobb som ska göras och jag ser inte riktigt behovet någonsin för en större maskin.
Välj en kvalitetsmaskin där kvalitetsbladen är billigare. Det är egentligen bladens kostnad jämfört med kvalitet som är det viktigaste.
Starlock är smidigt men ingen dealbreaker då det ändå är mest småjobb på 2 minuter på en 8 timmarsdag som ska lösas. Om det tar 2 minuter eller 3 är helt ovidkommande i det läget. Viktigare är snarare förvaringslådan, hur enkel är den att ta fram och stuva undan? Finns det en smart lösning för bladen och tillbehör?
En maskin i en dålig mjuk väska är klumpigare än en maskin i en välorganiserad hård väska, oavsett hur Maskinen ser ut.