Hej,

Min gamla multimaskin, grön Bosch PMF 250 CES, har slutat fungera så jag är ute efter en ersättare.

Jag har främst siktat in mig på två st, båda är batteridrivna samt har belysning:

* Makita DTM52z
* Bosch GOP 18V-28

Makita DTM52z
Pros:
- Supportar samtliga Starlock, inkl Max
- Ny modell ( - 21)
- verkar vara grym på anti-vibration
- Tyst

Cons:
- Har en splint för låsning av blad, som dels kan försvinna och dels, har jag läst, vissa har gått sönder så att bladet inte fastnar
- Större, mer otymplig maskin, främst i fronten, som kanske inte är smidig om man behöver komma in i trånga utrymmen

Bosch GOP 18V-28
Pros:
- Bosch erkänt duktiga på multimaskiner (var väldigt nöjd med min gröna Bosch, ca 10 år)
- slimmad maskin som lär komma in överallt
- Superenkel fastsättning av blad, bara att trycka till

Cons:
- Fixar inte Starlock Max
- högre ljudnivå
- Mer vibrationer

Så vilken ska man välja? Har redan batteri till båda, så det blir ingen skillnad.
Ni som har någon av dessa, vad tycker ni?

Tack på förhand.

/Martin
 
Själv är jag oerhört nöjd med fein.
Kör de på jobb också. Används väldigt mycket.
Lånade tidigare en bosch. Stor skillnad i kvalite.

Den jag har är dock ej sladdlös.
 
Jag har en blå batteridriven Bosch och en nätdriven Fein. Fein har fått flytta ut till sommarstugan. Varje gång jag tar fram min multimaskin är det för ett snabbt jobb på max en minut. Batteri är helt överlägset. Boschen fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Nån som har erfarenhet av Bosch mindre 12v multimaskin (GOP 12v-28)?
 
U ujja skrev:
Nån som har erfarenhet av Bosch mindre 12v multimaskin (GOP 12v-28)?
Har kört en lååång tid och jag måste säga att det är en kapabel maskin men så fort man har testat en 18v maskin så inser man begränsningarna. Sitter idag med en GOP 12v (eller 10.8 som det var på den tiden jag köpte den) som mestadels har det trekantiga huvudet för slippapper på och en 18v GOP som med sin Starlock åker på allt i princip. 12v-maskinen är väldigt trevlig men om man ser till de större bladen för trä, att komma igenom annat än tunna spikar eller att tex fräsa upp en fog med ett hårdmetallblad då skulle jag säga att 18v (alt sladd) gälller. För att slipa funkar 12v strålade men jag tycker inte den är så mycket mindre så jag kan inte direkt säga att man kommer åt så mycket bättre
 
mattiasp mattiasp skrev:
Jag har en blå batteridriven Bosch och en nätdriven Fein. Fein har fått flytta ut till sommarstugan. Varje gång jag tar fram min multimaskin är det för ett snabbt jobb på max en minut. Batteri är helt överlägset. Boschen fungerar utmärkt.
Vilken batteridrivna blåa Bosch är det?
 
Ja, batteri är det enda rätta på dessa verktyg. Jag hade den blå Boschen innan men bytte till 18V från Festool istället, det är stor skillnad.
 
Rickard.
Jag kör med makitas nya BL i jobbet och är riktigt jäkla nöjd med maskinen. Minst lika bra som min gamla sladdrivna fein och mycket trevligare än dewalts motsvarighet. Enda saken jag inte riktigt gillar är handtagets utformning men det är nog det man får betala för att få så bra vibrationsdämpning.
 
Redigerat:
E eztoril skrev:
Vilken batteridrivna blåa Bosch är det?
Minns inte. En 18 V i alla fall
 
Jag har makitan. Jag valde den bland annat för vibrationsdämpningen och är riktigt nöjd. Den har så lite egen vilja att den går att hålla klart lösare och därmed bekvämare än diverse andra jag testat. Ink en sladdfein. Den ser klumpigare ut än vad den är i praktisk användning.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Jag kör med makitas nya BL i jobbet och är riktigt jäkla nöjd med maskinen. Minst lika bra som min gamla sladdrivna fein och mycket trevligare än dewalts motsvarighet. Enda saken jag inte riktigt gillar är handtagets utformning men det är nog det man får betala för att få så bra vibrationsdämpning.
"Makitas nya BL", menar du att du kör med Makita DTM52z?
 
Rickard.
E eztoril skrev:
"Makitas nya BL", menar du att du kör med Makita DTM52z?
Ja precis.
 
Jag skaffade en av de kraftigare blåa GOParna med sladd. En fantastisk maskin som var så otroligt mycket bättre än de gröna jag hade tidigare. Jag vill inte säga att batteri inte behövs men jag har inte saknat trådlösheten som jag använt maskinen. Det kan ju hända att man kompletterar med en naken batterimaskin senare, naken är den ju inte så dyr.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, batteri är det enda rätta på dessa verktyg. Jag hade den blå Boschen innan men bytte till 18V från Festool istället, det är stor skillnad.
Jaså, bytte du ut din Bosch GOP 18V-28 till en Festool?
Varför bytte du?
Vad heter din Festool?
 
Jag har haft två blå Bosch, en 12v och en med sladd. Sen bytte jag till Festools med sladd men jag tröttnade på sladden och skaffade batteri på den, den heter OSC 18.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.