6 233 läst · 22 svar
6k läst
22 svar
Vilken modell på toalett och vad för fel?
Idag kom alla delarna, tog loss cisternpackningen och inser att jag måste lossa cisternskruvarna för att få dit den nya packningen som ska under skruvarna. Är detta engångsgrejor? Fick inte loss skruvarna utan att göra sönder, ser ut som ngn form av plugg. Nya skruvar beställda (precis som många förvarnade mig att jag kanske skulle behöva byta dessa, men trodde jag skulle klara mig, hehe) , men hur monterar jag dessa? Kan inte få ihop logiken hur man monterar dom när jag ser på bilder
Edit: eller är det så att plastdelen är gängad? Den gick bara runt när jag skruvade och lossade inte, men den kanske hade pajat helt
Edit: eller är det så att plastdelen är gängad? Den gick bara runt när jag skruvade och lossade inte, men den kanske hade pajat helt
Produkter som diskuteras: "expanderskruvar"
Expanderskruv
Expanderskruvar är speciellt utformade för att hantera tunga belastningar. De har unika gripvingar som expanderar när skruven dras åt, vilket skapar en stor yta som fördelar belastningen jämnt. Detta innebär att skruven kan bära mer vikt än
Läs mer
Tänk bara på att inte dra för hårt i cisternskruvarna. Max är 20 kg tryck per kvadratcentimete vilket innebär att de skall dras korsvis med max 2.5 Nm. Använd fingerstyrka med verktyg om du inte har moment. Det brukar vara hyfsat lagom såvida du inte kör hardcorepass med fingerstyrka. Man skall alltså inte dra dom speciellt hårt.
Toaletten nu äntligen fixad och den läcker inget längre, allt funkar som det ska . Men helvete vilket meck det var att få dit nya cisternskruvar, vilka stjärnor till ingenjörer på ifö... Kändes som att jag saknade ett specialverktyg. Var tvungen att hålla den gängade pinnen nere i cisternen med polygrip samtidigt som jag drog med skiftnyckel och fingrar för att få pluggen att få fäste, annars gick skruven bara runt med muttern. Sen kunde jag dra färdigt med långhylsa, dubbla förlängare +ledad knut på.
Produkter som diskuteras i tråden