Det man måste lossa och är i plast är väldigt sprött efter 10-20 år med vatten. Det är mer regel att de går sönder än håller ihop. Man brukar byta allt när man ändå håller på.
 
  • Gilla
Muuuuurtin
  • Laddar…
M
Idag kom alla delarna, tog loss cisternpackningen och inser att jag måste lossa cisternskruvarna för att få dit den nya packningen som ska under skruvarna. Är detta engångsgrejor? Fick inte loss skruvarna utan att göra sönder, ser ut som ngn form av plugg. Nya skruvar beställda (precis som många förvarnade mig att jag kanske skulle behöva byta dessa, men trodde jag skulle klara mig, hehe) , men hur monterar jag dessa? Kan inte få ihop logiken hur man monterar dom när jag ser på bilder :crysmile::p

Edit: eller är det så att plastdelen är gängad? Den gick bara runt när jag skruvade och lossade inte, men den kanske hade pajat helt
 
  • Smutsig toalett där cisternen delvis är demonterad med synliga skruvar och en avlägsnad packning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trasig cisternskruv och svart packning på vit yta, frågor om montering och ersättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Beskadigad cisternskruv med svart plastdel och skruvtråd, ligger på en vit yta med ett rött objekt delvis synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
expanderskruvar när spänner muttern så dras plastdelen ihop och utvidgas
 
  • Gilla
Muuuuurtin och 1 till
  • Laddar…
Dom är expanderande
Edit: @tergo hann före
 
  • Gilla
Muuuuurtin
  • Laddar…
M
Ahaa, så självklart nu när jag tittar på dom igen. Då var dom så torra så dom inte gick att räta ut fastän trycket från mutter var borta. Tack! :D
 
Tänk bara på att inte dra för hårt i cisternskruvarna. Max är 20 kg tryck per kvadratcentimete vilket innebär att de skall dras korsvis med max 2.5 Nm. Använd fingerstyrka med verktyg om du inte har moment. Det brukar vara hyfsat lagom såvida du inte kör hardcorepass med fingerstyrka. Man skall alltså inte dra dom speciellt hårt.
 
  • Gilla
Muuuuurtin
  • Laddar…
M
Toaletten nu äntligen fixad och den läcker inget längre, allt funkar som det ska :D. Men helvete vilket meck det var att få dit nya cisternskruvar, vilka stjärnor till ingenjörer på ifö... Kändes som att jag saknade ett specialverktyg. Var tvungen att hålla den gängade pinnen nere i cisternen med polygrip samtidigt som jag drog med skiftnyckel och fingrar för att få pluggen att få fäste, annars gick skruven bara runt med muttern. Sen kunde jag dra färdigt med långhylsa, dubbla förlängare +ledad knut på.
 
Kul med återkoppling och att allt gick bra.
Det finns cisternverktyg för ändamålet. Det tråkiga är att en modell sällan passar till andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.