1 934 läst · 19 svar
2k läst
19 svar
Vilken migsvets ska man välja?
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Jag ser då inga konstigheter i att ha en äldre Kemppi. Har många bekanta som köpt nyare svetsar också som lagt av och där det även där har visat sig svårt och dyrt att få igång dem. Allt är inte rosor bara för att det är nyare grejer heller. På det viset är det nog enklare att få liv i nå äldre. Mer analogt där liksom....
Plockade själv upp en RallyMIG 161i nyss som såldes begagnad lokalt för 5k, kändes som en bra deal. Har flera i kretsen som kört många rullar svetstråd genom sina med gott resultat så jag körde på lika. Tror inte jag hade köpt den för nypriset, då hade jag hellre letat något annat.
Enda tråkiga hittills är väl att det inte är europakontakt på slangpaketet, det missade jag när den väl dök upp. Har för mig det varit på tidigare modeller av den.
Beror också på vad du ska svetsa, endast tunnplåt så fungerar ju nästan vad som. Är det lite tjockare gods så hade jag kikat på en 3-fas för mer kräm och stabilitet i leveransen så att säga.
Enda tråkiga hittills är väl att det inte är europakontakt på slangpaketet, det missade jag när den väl dök upp. Har för mig det varit på tidigare modeller av den.
Beror också på vad du ska svetsa, endast tunnplåt så fungerar ju nästan vad som. Är det lite tjockare gods så hade jag kikat på en 3-fas för mer kräm och stabilitet i leveransen så att säga.
Det tror jag var ett bra val av maskin, RallyMig 161 är mycket för pengarna om man kan leva med pistolen.F Festlund skrev:Plockade själv upp en RallyMIG 161i nyss som såldes begagnad lokalt för 5k, kändes som en bra deal. Har flera i kretsen som kört många rullar svetstråd genom sina med gott resultat så jag körde på lika. Tror inte jag hade köpt den för nypriset, då hade jag hellre letat något annat.
Enda tråkiga hittills är väl att det inte är europakontakt på slangpaketet, det missade jag när den väl dök upp. Har för mig det varit på tidigare modeller av den.
Beror också på vad du ska svetsa, endast tunnplåt så fungerar ju nästan vad som. Är det lite tjockare gods så hade jag kikat på en 3-fas för mer kräm och stabilitet i leveransen så att säga.
Jag säger njaaa och ”det beror på” på det andra. Det är bättre kontroll på en modern pch riktig 1-fas inverter än på en gammal 3-fas step så för tunnplåt tycker jag inte det är skitsamma. Sen är det extremt stor skillnad i verkningsgrad där en modern inverter med PFC fixar runt 200A på en 16A säkring och en typisk step 3-fas är typiskt 180A. Sen går det kanske att kräma ut mer på en step på 16A ändå. Jag skulle vilja ha en Esab 280 Pro eller 340pro step med 4-hjuligt matarverk men övriga step tackar jag gladeligen nej till. Så, beror på är väl svaret. Det är fö krav i EU på reservdelar på svetsar i 10 år efter att den slutat producerats numera tror jag. Undrar om alla sidoimportörer som sätter egna fantasifulla färger och namn på dom vet det…och om dom bryr sig. Men oavsett vilket så är det ändå lättare att hitta reservdelar till nyare maskiner, åtmistone från de mest kända tillverkarna (och dit räknar jag då de kända svetstillverkarna, inte Stanley, XL, Revline och sånt skit) än till 25-30 år gamla svetsar.
Bara att hitta wear-parts som munstycken och drivrullar till en del grejer är en utmaning. Det är väl en sak om man har en gammal svets som man kört in sig på under många år som det plötsligt blir svårt att hålla igång, då kan jag förstå att man jobbar på lite för att få det att fungera men att köpa sig in i det problemet är inte logiskt som jag ser det.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 270 inlägg
https://www.blocket.se/annons/skane/svets_esab_rebel_emp_215_ic/1207197182
Det här var ju rätt mycket för pengarna..
Det här var ju rätt mycket för pengarna..
Får man väl kalla ett bra, till mycket bra pris. Maskinen hittar man ny för 22’-23’. Hjälmen kostade nog minst 4000kr, (det är en bra hjälm) och flaskorna borde väl värderas till runt 2,5’/styck och TIG-torch ligger runt tusenlappen. Säkert prylar norr om 40’ när det köptes nytt.Dan_Johansson skrev: