vectrex skrev:
Det är väl det som kallas tjänstepension? Detta var ju privat pensionssparande?
Det som slacker skriver om i inlägg #6 måste vara att man växlar lön mot pensionssparande, och då är det en tjänstepension. Det står "över 6000 i månaden i privat pensionsförsäkring", men det kan omöjligt vara det man normalt menar med "privat pensionssparande". Mer än 1000:- per månad i privat pensionssparande är bara dumt, och jag hoppas att ingen gör det.

b_hasse skrev:
Det som slacker skriver om i inlägg #6 måste vara att man växlar lön mot pensionssparande, och då är det en tjänstepension. Det står "över 6000 i månaden i privat pensionsförsäkring", men det kan omöjligt vara det man normalt menar med "privat pensionssparande". Mer än 1000:- per månad i privat pensionssparande är bara dumt, och jag hoppas att ingen gör det.
Fast man kan ju faktiskt växla lön mot privat pensionssparande också. Dock bara upp till 1000:- per månad. Jag gör så. Sen har vi ju tjänstepension också, men där är det inget löneväxlande utan den är vad den är (enligt överenskommelse).

Gå inte med i facket!
Du förhandlar lika bra själv.
Räkna på % vad fackavg. tar från din nettolön...

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Facket är dyrt men inkomstförsäkringen som man får kan vara bra att ha. A-kassa täcker väl bara omkring 80% av en lön på 18000 ungefär.

Jag har relativt lång arbetslivserfarenhet, mot industrin dock, men jag tror att det jag kommer dela med mig återspeglar överlag mot det flesta arbetsgivare.
För det första är ingångslönen a och o.
Har man misslyckats där är i initialförhandlingen ska man absolut inte tro att löneutvecklingen går i paritet med sin insats.
Det är hur svårt som helst i en efterkommande förhandling att få upp sin lön mer än de fackliga centrala förhandlingarna givit direktiv om.
Men här kommer den personliga utvecklingen in.
Utvecklingssamtal ska ske minst en gång per år, helst var sjätte månad, och vid dessa utvecklingssamtal är det viktigt att tänka genom sina mål och ambitioner, dessa kriterier är vad lönesättande chef baserar sina beslut på och om man har en bra plan för sin egen utveckling och uppfyllt dessa har man starka argument för att ta del av "potten" som den centrala förhandlingen fastslår.
Dvs. ett utvecklingssamtal ska alltid föregås av ett lönesamtal.
Sätt upp mål och ambitioner på utvecklingssamtalen och gärna överträffa dem.
Då har du goda chanser att få en löneutveckling som överträffar dina medarbetares.

Den bästa löneutvecklingen är att byta arbetsgivare, då har man "råd" att vara lite "kaxig" i sina lönekrav.

Redigerat:
Finns det någon som fått sänkt lön hos samma arbetsgivare?

Undvik facket. 80% via a-kassan räcker gott när man byter företag. En bra elektriker behöver inte facket. Duktiga elektriker har alltid jobb.

cust3000 skrev:
Den bästa löneutvecklingen är att byta arbetsgivare, då har man "råd" att vara lite "kaxig" i sina lönekrav.
Det här är standardtipset för alla som vill ha upp sin lön. Byt jobb. På de flesta ställen så är det som sagt ingångslönen som är viktigast. Sedan får man en justering på kanske 2%-4% varje år. Lite mer om man presterar bra. Sällan några stora lyft om man inte hamnar i en grupp där man är underbetald jämfört med kollegor som utför samma jobb - då kan det bli större korrigeringar.

Däremot upplever jag att det är lättare att få chansen att pröva på nya saker och utöka sitt ansvarsområde hos sin befintliga arbetsgivare. Dessa meriter kan man sedan använda när man söker jobb på nästa ställe. Och så repeterar man detta i 2-5-årscykler.

TS kanske kan få lägga uppen karriärplan på det sättet ungefär. Försöka få upp lön och ansvar hos befintlig arbetsgivare i 1-2 år, sedan söka jobb som servicemontör hos en annan arbetsgivare, sedan vidareutvecklas till att designa och bygga reservkraftsystem, sedan söka jobb som elingenjör hos en annan arbetsgivare och få prova på att jobba med projektledning, sedan söka jobb som teknisk projektledare hos en annan arbetsgivare, avancera till gruppchef, sedan fortsätta på den stegen. Med några sådana steg skulle TS kunna vara chef med en lön på omkring 45' när han närmar sig 40-årsåldern.

pelpet skrev:
Facket är dyrt men inkomstförsäkringen som man får kan vara bra att ha.
Inkomstförsäkring kan man ju teckna ändå. Ett ännu bättre alternativ är att räkna ut vad en inkomstförsäkring kan tänkas ge och sedan sätta av dessa pengar på ett konto (det rör sig inte om några astronomiska summor). På så sätt har man en buffert för att klara sig om det skiter sig och man slipper på samma gång göra försäkringspamparna feta.

cust3000 skrev:
Gå inte med i facket!
Du förhandlar lika bra själv.
Räkna på % vad fackavg. tar från din nettolön...

Varför är alla emot facket?

Hemförsäkring
lite billiga bilförsäkring etc om man har flera försäkringar hos samma bolag
advokatförsäkring
Facktid (de som är med i facket har rätt till ett par timmar varje år att snacka om saker som beror företaget utan att chefen mm är med)tex löneförhandling. skyddsombud. Restid,resersättning och massa sånt. Det enda man ska lära sig är sina skyldigheter. Sen har man sitt på det torra.
skadar man sig på jobbet så är det lättare att få ersättning för det mm. (evt även bra mycket högre)

På mitt jobb har alla som är med i facket bättre betalt än den som inte är med.

-=fullmoon=- skrev:
På mitt jobb har alla som är med i facket bättre betalt än den som inte är med.
Har de så mycket bättre betalt att det täcker avgiften?

Jag fullständigt hatar facket eftersom de fackliga företrädare jag stött på har varit fullständigt dumma i huvudet. Men det kan vi ta i PM om du verkligen är intresserad.

Det handlar väl om politiska ideer, är man inte på "vänstersidan" tycker man illa om facket. Och det ända tills man själv sitter i klistret och behöver hjälp, när sedan "facket" tvekar till att hjälpa dom som stått utanför är det ett bevis på hur dåligt facket är.

elmont skrev:
Det handlar väl om politiska ideer, är man inte på "vänstersidan" tycker man illa om facket.
Det går tydligen att hänga på vänstersidan och hata facket ändå.

Undantag finns ju alltid, dom som bekräftar regeln.

Jag anser att facket borde vara partipoltiskt obundna. Finns ju flera som är det som t.ex. vårdförbundet och Unionen. Facket kan inte enbart driva frågor som ett parti driver för alla håller inte med om det! Förut funkade det för då var "alla" som var arbetare sossar, men så är det inte längre och då måste även facket förändras för att bibehålla medlemmar och inte enbart den halvan av arbetare som röstar rött. Så länge facket är så rött så kommer ingen från högersidan vilja bli medlem och då kan det aldrig bli en förändring heller!
Röstar man borgligt så är det inte så kul att genom facket bli tillsagd att man ska rösta annorlunda och att alliansen är dumma i huvudet. Varför skulle jag vilja stödja dom med 800 kr/månden eller vad det är? Dessutom inte bara stödja facket utan ÄVEN Socialdemokraterna! I hela fanders! Detta är 2013 för sjutton!

//Patrik

• Gilla
Plutus och 2 till
  • Laddar…
Har aldrig ens övervägt att vara med i facket. Är faktiskt inte ens med i A-kassan men överväger att bli det. Trots allt en billig försäkring (100kr i mån).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.