254 läst · 2 svar
254 läst
2 svar
Vilken lamppropp ska jag ha till min lampa?
Hej,
Jag har köpt en ny lampa och blir inte klok på vilken lamppropp som ska vara till. Lampan är jordad men vi har ojordad el i rummet där lampan ska vara. Är det uttaget som avgör vilken propp jag ska ha (dvs. ojordat uttag = ojordad propp) eller är det lampan (dvs. jordad lampa = jordad propp)?
Och till nästa fråga - är det korrekt att ojordad propp = två kablar (blå + brun) och jordad propp = tre kablar (blå + brun + gul/grön)
Tack på förhand!
Jag har köpt en ny lampa och blir inte klok på vilken lamppropp som ska vara till. Lampan är jordad men vi har ojordad el i rummet där lampan ska vara. Är det uttaget som avgör vilken propp jag ska ha (dvs. ojordat uttag = ojordad propp) eller är det lampan (dvs. jordad lampa = jordad propp)?
Och till nästa fråga - är det korrekt att ojordad propp = två kablar (blå + brun) och jordad propp = tre kablar (blå + brun + gul/grön)
Tack på förhand!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 998 inlägg
Ja, det är lampan som styr. Så du ska ha en jordad stickpropp på den.O Old92 skrev:
I ditt rum med ojordade uttag kommer då lampan inte att bli ansluten till skyddsjord eftersom uttaget inte har något jordstift. Det är så det ska vara.
Flyttar du lampan till ett annat rum som har jordade uttag, då blir också lampan jordad, precis som det ska vara.
Så det är viktigt med rätt typ av stickpropp.
JaO Old92 skrev:
Som tillägg så blir ju inte lampan automatiskt farlig bara för att den ansluts i ett ojordat uttag i en ojordad miljö.
Vi är MÅNGA som har ojordade tak & vägg-uttag i gamla hus där jord helt enkelt aldrig installerats.
Vi är MÅNGA som har ojordade tak & vägg-uttag i gamla hus där jord helt enkelt aldrig installerats.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken typ av skorstenshuv ska vi ha?
Tak & Vind -
Grunfos alpha+ 25 - 40 hur få loss kopplingshöljet. Byt kondensator. Vilken?
Värme allmänt -
Vilken färg till hallen som har dörrar med ncs s0502-y?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken skiva igensättning av dörrhål
Fönster & Dörrar -
Vilken lamppropp skall jag ha?
El