Värst va fancy det ska vara. Jag trädde igenom linan genom hålet i plastmojängen och gjorde en vanlig knut på linan så att den inte kunde glida tillbaka genom hålet. Fungerar utmärkt och då har jag väldigt blåsigt läge. Kanske inte är helt lätt att få iupp igen men jag kan tänka mig att offra de centimetrarna på linan genom att helt enkelt kapa av linan och göra en ny knut om det skulle behövas.

M Marsman80 skrev:
Värst va fancy det ska vara. Jag trädde igenom linan genom hålet i plastmojängen och gjorde en vanlig knut på linan så att den inte kunde glida tillbaka genom hålet. Fungerar utmärkt och då har jag väldigt blåsigt läge. Kanske inte är helt lätt att få iupp igen men jag kan tänka mig att offra de centimetrarna på linan genom att helt enkelt kapa av linan och göra en ny knut om det skulle behövas.
Fast en skotstek är Inte fancy. Det är tvärtom en av de enklaste knopar man kan göra.

M Marsman80 skrev:
Vad menar du? Klart det ska vara fancy!

B Byggfuskarn skrev:
[länk] skiljer sig från den fallknop som visades nyss. Lika men inte samma knop. Fast båda funkar bog bra.
Ja, de är lite motsatser till varandra.
Och den där (engelska?) varianten som du visar har jag inte sett eller använt själv.
Men jag tror att den jag visade är bättre, där kläms repänden innanför de två varven av linan,
och låses effektivt.
I den andra varianten kläms repändan bara mellan knopens ögla och schackeln,
och borde kunna glida lättare.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, de är lite motsatser till varandra.
Och den där (engelska?) varianten som du visar har jag inte sett eller använt själv.
Men jag tror att den jag visade är bättre, där kläms repänden innanför de två varven av linan,
och låses effektivt.
I den andra varianten kläms repändan bara mellan knopens ögla och schackeln,
och borde kunna glida lättare.
Fast å andra sidan löses den knuten upp lättare när man ska hala flaggan eller vimpeln.

Efter lite tester i helgen insåg jag hur enkelt det är. Man gör bara ett dubbelt halvlåg kring sin egen part. Fast inåt snaran till, i stället för utåt som man alltid gör.

På det här sättet skyddar man den den lösa ändan. Annars löser se ständiga rörelserna från linan upp , från de ständiga rörelserna från linan, som annars skulle lösa upp knuten.

Lila och blå rep knutet med en dubbelt halvslag runt en egen loop mot en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men lite märkligt är det att det inte finns någon standard. Eller har jag missat något?

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Är det i en ögla så är skotstek standard.

Nissens
Har använt plastclips i 15 år, fungerar perfekt.

Är man inte nöjd med en standard kan man alltid skapa en egen. Det är därför det inte finns en standard utan många.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Har använt plastclips i 15 år, fungerar perfekt.
Klart det fungerar alldeles utmärkt. Fast en del vill vara lite fina i kanten och använda (rätt) knut för detta. Så larvig kan man vara. :cool:

B Byggfuskarn skrev:
Annars löser de ständiga rörelserna från linan upp , från de ständiga rörelserna från linan, som annars skulle lösa upp knuten.
Vi är väl många som irriteras av smällande flagglinor när det blåser, vare sig flaggan/vimpeln är hissad eller ej.
Och dessa ständiga rörelser i flagglinan bidrar, som Byggfuskarn påpekar, gör att det är svårt att få enkla knopar att inte lösas upp.
Så, gör så här:
Vira den ena parten av flagglinan ett varv åt höger, den andra parten ett varv åt vänster runt stången, ock lägg sedan fast linan vid knapen.
Och gör detta oavsett om flaggan/vimpeln är hissad eller inte.
Då slutar det smälla, och blir inga fula ränder på flaggstången.
Och knoparna håller i storm och stiltje :)

Jag har aldrig varit med om att en skotstek släpper från flaggan eller vimpel. Är flaggan hissad går linan rakt. Annars är den snurrad runt stången.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi är väl många som irriteras av smällande flagglinor när det blåser, vare sig flaggan/vimpeln är hissad eller ej.
Och dessa ständiga rörelser i flagglinan bidrar, som Byggfuskarn påpekar, gör att det är svårt att få enkla knopar att inte lösas upp.
Så, gör så här:
Vira den ena parten av flagglinan ett varv åt höger, den andra parten ett varv åt vänster runt stången, ock lägg sedan fast linan vid knapen.
Och gör detta oavsett om flaggan/vimpeln är hissad eller inte.
Då slutar det smälla, och blir inga fula ränder på flaggstången.
Och knoparna håller i storm och stiltje :)
Du har poäng där. Om jag tänker rätt så gör du så att linan alltid ligger lite spänd, vilket gör att knoppar som krävwr spänning inte går upp.

Men det gör man i så fall innan man hissar flaggan? Eller hur gör du för att få linan åt olika håll runt stången?

Redigerat:
En mindre fiskeknut funkar ypperligt på metallclips. Tre företagsflaggor som sitter uppe i princip varje dag året om så jag vet. Efter ett tag så blir linan så hård så att knuten skulle gå upp existerar inte.

Med plastclips i liket skulle jag välja pålstek. Vill man går det bra att bändsla tampen efteråt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.