T
Jag inbillade mig att den större stenen skulle ge "rakare" egg men det kanske är försumligt.
Tycker inte heller den är för tung, men hur ofta flyttar jag den? - typ aldrig. Den står på ett litet IKEA datahurts med hjul.

Rent teoretiskt blir ju eggen rakare med en större Sten men i praktiken har det nog ingen betydelse.

Jag har inte plats för att alltid ha maskinen framme så jag planerar att ha den i ett skåp.

Har ni någon vändplatta? Rekommenderar ni det?

Mvh Mackk

M Mackk skrev:
Rent teoretiskt blir ju eggen rakare med en större Sten men i praktiken har det nog ingen betydelse.

Jag har inte plats för att alltid ha maskinen framme så jag planerar att ha den i ett skåp.

Har ni någon vändplatta? Rekommenderar ni det?

Mvh Mackk
Jag tycker du har goda argument. T8 är i mitt tycke ganska stor, min har ännu inte fått någon bra plats. Den förvaras i garaget och har några gånger burits in för att slipa men även stått och slipat på altanen några gånger i sommar, kan man få något gjort samtidigt som man är social med familjen. Det är väl ingen superstor grej men är ju klart en del att bära, sen brukar man dessutom behöva jiggsatsen och lådan till slipmaskinen med stenjusterare, penna och pasta, blir några vändor och några kilo, därtill springa med det som ska vässas.

Jag har inte vändplattan, tycker det går bra ändå, men blir ju lite mer jobb att vända utan den .

• Gilla
Mackk
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Jag våndades också mellan de två och landade till slut på T8 också. Fick för mig bredare sten är en fördel i vissa fall. Den större stenen ger ju också mindre konkav slipyta men saknar nog egentlig betydelse.
Valet kan nog ses som en gardering att slippa ångra sig eller ha något att tvivla på efter köp. Samtidigt tyckte jag inte prisskillnaden var så stor. Stensvarven ingår ju i T8 och är nog något man normalt behöver, minns inte om det var ytterligare något som ingick som var extra till T4.

Just nu har de ju butiken öppen i Lindesberg med lite andrasortering och rabatt på ordinarie sortiment(om man kommer ihåg att säga kod i kassan)
Jag köpte en diamantsten till halva listpriset, insåg ju dock att det var långt ifrån halva priset jag betalade för en tidigare sten i annan grovlek, men lite billigare var det allt.
Jag har också sneglat och räknat på skillnaden mellan komplett T4 och T8 och insett att det blev Max en tusenlapp i skillnad (utan några kampanjer) för att få T8 istället för T4. Det är som du skriver, det saknas stensvarv och lite saker till T4 som man troligen behöver.
Någon dag blir det en T8 för mig men jag har inte kunnat motivera priset än. Någon dag när jag behöver trösthandla något åt mig själv så beställer jag :)

• Gilla
Mackk
  • Laddar…
T
L Lovan83 skrev:
"Någon dag när jag behöver trösthandla något åt mig själv så beställer jag :)"
Precis så som hände med mig - och det ångrar jag inte en sekund.
Tror nog aldrig jag skulle kunna "motivera" pengarna någonsin om jag tänkte med hjärnan..

Det jag inte lyckats med eller har försökt är att slipa stålen till Bahco färgskrapa.. någon som vet om det går eller hur man gör?

T turbo100 skrev:
Precis så som hände med mig - och det ångrar jag inte en sekund.
Tror nog aldrig jag skulle kunna "motivera" pengarna någonsin om jag tänkte med hjärnan..

Det jag inte lyckats med eller har försökt är att slipa stålen till Bahco färgskrapa.. någon som vet om det går eller hur man gör?
Jag har inte försökt slipa några stål till färgskrapor men det är väl ofta hårdmetall-skär? Antar det är diamantsten som gäller då. Bara man lyckas hålla skäret och få till vinkeln borde det väl inte vara så annorlunda i övrigt? Går det inte sätta i knivjiggen?

T
J JFrisk skrev:
Jag har inte försökt slipa några stål till färgskrapor men det är väl ofta hårdmetall-skär? Antar det är diamantsten som gäller då. Bara man lyckas hålla skäret och få till vinkeln borde det väl inte vara så annorlunda i övrigt? Går det inte sätta i knivjiggen?
Jag har inte lyckats få till det med knovjiggen. SOm du säger är det diamantsten jag tror behövs men tänkte inte skaffa en sådan om jag inte får till det med skären, jag har inte så många andra användningsområde för diamantskiva än just skrapstål..

T turbo100 skrev:
Jag har inte lyckats få till det med knovjiggen. SOm du säger är det diamantsten jag tror behövs men tänkte inte skaffa en sådan om jag inte får till det med skären, jag har inte så många andra användningsområde för diamantskiva än just skrapstål..
Jag har bara testat att slipa ett skrapstål. Jag använde svd-110 som stöd. Var lite pilligt och spåren i plattan gjorde det lite svårare. Plattan till saxjiggen kanske funkar bättre.
Jag tror resultatet blev helt okej ändå 😄
Har bara diamantskivor också.

• Gilla
JFrisk
  • Laddar…
K
Hur funkar den självcentrerade kniv jiggen till längre köksknivar? Tror den heter kJ-45 . Kollar lite på en t4 med den jiggen till och funderar på hur det funkar när det blir lite större knivar

Den fungerar utmärkt, så länge den långa kniven inte flexar (typ filékniv)

Kan inte nog rekommendera Tormeks slipskolor på YT, riktigt bra och grundliga:

• Gilla
Kanelbullen123
  • Laddar…
K Krux skrev:
Hur funkar den självcentrerade kniv jiggen till längre köksknivar? Tror den heter kJ-45 . Kollar lite på en t4 med den jiggen till och funderar på hur det funkar när det blir lite större knivar
Den funkar bra så länge det inte är en flexibel file-kniv.
Kör upp till 24cm blad på min, dock en t8)
Gillar nya vinkelmätaren, och har monterat deras ”nya” multifäste mb102. Vilket gör att man kan slipa från eggen istället för mot, lite ”enklare” och mindre aggressivt.

K
K Kanelbullen123 skrev:
Den funkar bra så länge det inte är en flexibel file-kniv.
Kör upp till 24cm blad på min, dock en t8)
Gillar nya vinkelmätaren, och har monterat deras ”nya” multifäste mb102. Vilket gör att man kan slipa från eggen istället för mot, lite ”enklare” och mindre aggressivt.
Okej tack så mycket för bra svar. Den jag eventuellt är spekulant på är ju dock t4 men det lär gå på den med tror jag då

K Krux skrev:
Okej tack så mycket för bra svar. Den jag eventuellt är spekulant på är ju dock t4 men det lär gå på den med tror jag då
Beroende på vad du köper för tillbehör så kan det vara väldigt liten skillnad mellan T4 och T8 i slutändan. Det följer med vissa saker till T8 som man annars behöver köpa till, som stenslipen bla. När jag tittade för något år sen så blev det bara en tusenlapp i skillnad mellan T4 och T8 pga tillbehör som ingår. Dock är det lite högre pris på stenar och högre vikt om man väljer T8.

Totte_S
Köper man bushcraftversionen så får man kniv- och yxjigg, jag fick även stenjusterare och roterande fäste på köpet. Och en Eka fällkniv. Köpte från cyberphoto för 2 v. Sedan. Gav under 5000.

Jag köpte T8 för några år sedan och köpt till borrjigg, Japansk vattensten , den nya KJ-45 (ingen större skillnad jft den äldre jiggen tycker jag)

Blir sjukt fina resultat med vattenstenen, men man få ha tålamod, då det tar tid.

Här är 2 borrar jag slipat. https://www.byggahus.se/forum/threads/knivskip.478061/#post-5657437

Har genomgående varit lägsta priser hos Toolab, tror jag köpt allt från Tormek där.

Skall man köpa Tormek så är nog andrahandsvärdet bäst på T8. Mitt råd är att satsa på den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.