Ok, då vet jag bättre. Då skulle jag säga att det inte spelar någon större roll vilken såg du köper. Precisionen kommer räcka till för allt utom möjligen garderoben. Små fel blir snabbt stora när snitten är långa. Att anhållet enligt min erfarenhet är stadigare på DeWalten är trevligt, men inget som kommer göra någon större skillnad.

Det som kommer bli din utmaning är storleken på sågbordet och maxbredden, då det är hyfsat stora saker du ska såga. Alltså klart viktigare med de måtten än t ex sågdjupet. Att såga större saker på en byggsåg är lurigare än på en större såg, men du kan komma runt en del av det genom att bygga in sågen i ett större bord, så att du får en effektiv bordsyta som är större och bättre stödjer det du ska såga. Det finns massor med beskrivningar på t ex youtube.

Och nu till varför jag sålde min DeWalt. Mina behöv var nog ungefär som dina, plus att jag började fuska med enklare möbelsnickeri. För möbelsnickeriet där jag ville ha precision och repeterbarhet tyckte jag att det var svårt med sågen då den inte var stabil nog för att kunna finjustera och sedan hålla det justeringen. För det mera vardagliga användandet som liknar det du beskriver använde jag sågen allt mindre, då det var enklare att göra på andra sätt och få bättre resultat, så då kunde jag använda ytan till något bättre.

Fast du vill inte diskutera behovet av byggsåg, utan vill ha råd om vilken du ska köpa. DeWalten har bättre anhåll, om jag minns rätt finns det Makita med större bord och min (högst personliga) erfarenhet av pålitlighet är att blå Bosch är lite bättre än DeWalt. Köp den du tycker är snyggast och som det råkar vara rea på.
 
  • Gilla
Mjärn och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Ok, då vet jag bättre. Då skulle jag säga att det inte spelar någon större roll vilken såg du köper. Precisionen kommer räcka till för allt utom möjligen garderoben. Små fel blir snabbt stora när snitten är långa. Att anhållet enligt min erfarenhet är stadigare på DeWalten är trevligt, men inget som kommer göra någon större skillnad.

Det som kommer bli din utmaning är storleken på sågbordet och maxbredden, då det är hyfsat stora saker du ska såga. Alltså klart viktigare med de måtten än t ex sågdjupet. Att såga större saker på en byggsåg är lurigare än på en större såg, men du kan komma runt en del av det genom att bygga in sågen i ett större bord, så att du får en effektiv bordsyta som är större och bättre stödjer det du ska såga. Det finns massor med beskrivningar på t ex youtube.

Och nu till varför jag sålde min DeWalt. Mina behöv var nog ungefär som dina, plus att jag började fuska med enklare möbelsnickeri. För möbelsnickeriet där jag ville ha precision och repeterbarhet tyckte jag att det var svårt med sågen då den inte var stabil nog för att kunna finjustera och sedan hålla det justeringen. För det mera vardagliga användandet som liknar det du beskriver använde jag sågen allt mindre, då det var enklare att göra på andra sätt och få bättre resultat, så då kunde jag använda ytan till något bättre.

Fast du vill inte diskutera behovet av byggsåg, utan vill ha råd om vilken du ska köpa. DeWalten har bättre anhåll, om jag minns rätt finns det Makita med större bord och min (högst personliga) erfarenhet av pålitlighet är att blå Bosch är lite bättre än DeWalt. Köp den du tycker är snyggast och som det råkar vara rea på.
Varför är blå Bosch bättre?
 
Det kanske den inte är. Däremot är min egen erfarenhet av de DeWalt-maskiner och de blå Bosch-maskiner jag haft rätt tydlig. Alla gula är utbytta för att de gick att ersätta med bättre eller för att de dött. De blå är kvar. Därför kommer jag nog köpa blå i stället för gula nästa gång det är aktuellt. Verkligen inget statistiskt säkerställt underlag, men så funkar nog de flesta att de agerar efter sin egen erfarenhet.
 
Hep Hep skrev:
Det kanske den inte är. Däremot är min egen erfarenhet av de DeWalt-maskiner och de blå Bosch-maskiner jag haft rätt tydlig. Alla gula är utbytta för att de gick att ersätta med bättre eller för att de dött. De blå är kvar. Därför kommer jag nog köpa blå i stället för gula nästa gång det är aktuellt. Verkligen inget statistiskt säkerställt underlag, men så funkar nog de flesta att de agerar efter sin egen erfarenhet.
Men du sa att anhållet var sämre. Så vad är bättre?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Men du sa att anhållet var sämre. Så vad är bättre?
Anhållet är inte sämre, men du har möjlighet att spänna fast det snett i förhållande till klingan.
Jag har vant mig hur jag ska göra för att det ska bli parallellt.
 
  • Gilla
Drmek och 1 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Men du sa att anhållet var sämre. Så vad är bättre?
För mig är en maskin som inte dör bättre än en som dör och en maskin som inte ber om att bli utbytt mot något bättre är sämre än en maskin som inte behöver bytas ut mot något bättre. Alltså är Bosch bättre enligt mitt begränsade statistiska urval. Andra har andra urval och åsikter.
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag köpt den bättre varianten av dewalt. Men den är inte precis i inställningarna.. Eller gör jag något fel?

Jag har en 9,5 bräda som jag ska klyva 2 mm. Jag ställer då in den på 9,5 för att se om brädan passar mellan klinga och anhållet. Det gör den inte riktigt. Hur gör man för att det ska bli exakt? Millimetrarna är ju noga.
 
  • Vattenpass som mäts mot en tumstock, fokus på avståndsmärkeningen vid 9,5 tum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En träbit nära ett sågklingans skydd på en bordscirkelsåg, där inställningen verkar inte passa exakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den nog kommer kräva lite kalibrering på ett antal punkter. Jag skulle tro att du får mäta upp, sen lossa skruvarna på plastbiten och flytta den till måttet stämmer.
 
V VLJ skrev:
Den nog kommer kräva lite kalibrering på ett antal punkter. Jag skulle tro att du får mäta upp, sen lossa skruvarna på plastbiten och flytta den till måttet stämmer.
Men vad fan sånt ska väl vara rätt. Hur gör man såna grejer då?
 
Ingen såg är nog perfekt kalibrerad ur lådan utan snarare är så att på en bra såg så håller den inställningarna väl när den väl är kalibrerad.
Den här videon är kanske en början
 
K
Jag skulle vilja se en kontrollmätning att din tryckta bräda på 95mm verkligen är 95! Du försöker nu göra en fininställning med ett ganska oexakt referensmått
 
  • Gilla
Ola C och 3 till
  • Laddar…
K
M Förstagångsköparen skrev:
Men vad fan sånt ska väl vara rätt. Hur gör man såna grejer då?
Man tar en PH mejsel och lossar skruvarna lite. Ställer in anhållet med exakt refernsmått, exempelvis ett skjutmått som är betydligt mer noggrant än en trallbräda. Därefter justerar du plastbiten lite så att den visar samma på skalan, sen skruvar du i skruvarna igen.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Jag lägger just nu trall och kommer att behöva klyva vissa brädor på längden.
Till det är det enklare att använda en vanlig cirkelsåg. Klyvsåg + ev rullstöd är bara krångligt för långa saker om man inte har en väldigt kontrollerad miljö med plant golv osv.

M Förstagångsköparen skrev:
Nästa projekt är garderoben jag ska bygga. Då behöver jag klyva en regel på längden för att den ska passa.
Ska du platsbygga en garderob är det antagligen sänksågen som är rätt vapen.

Men det är ju aldrig fel med en ny maskin. Jag har idag en Bosch GTS 10. Tung som ett as så den står på ett hemmabyggt stativ på hjul. Om jag behövde flytta runt den ofta skulle det vara fel maskin, den är för tung för det. En annan sak jag saknar är mjukstart, köpte jag nytt skulle jag se till att få det. Anhållet har jag inget problem med, men jag är inte säker på att det är lika som på dagens modeller. Jag mäter manuellt mellan anhåll och klinga och då blir det sågat exakt som jag vill förväntar mig, använder inte skalan.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
K kniv skrev:
Man tar en PH mejsel och lossar skruvarna lite. Ställer in anhållet med exakt refernsmått, exempelvis ett skjutmått som är betydligt mer noggrant än en trallbräda. Därefter justerar du plastbiten lite så att den visar samma på skalan, sen skruvar du i skruvarna igen.
Ett rätt bra referensmått är ”noll”. När man hör ett svagt skrapljud när man vrider klingan för hand är man rätt. Åtminstone rätt nog för den tänka användningen.

Nästa steg är att kolla och eventuellt justera så att klingan är parallell med spåren i bordet och sedan att anhållet är parallellt med klingans nya position. Finns nog också på youtube om inte manualen har med det.
 
  • Gilla
kniv
  • Laddar…
Nu svär jag väl i kyrkan här men jag har en Ryobi RTS 1800S som tjänat mig väl. Den har samma typ av anlägg som Bosch, dvs det kläms fast så det kan hamna snett om man inte är med. Jag har inte använt den till några större precisionsarbeten utan för att klyva reglar och trall och till det har den fungerat utmärkt. Bra pris på Bauhaus just nu också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.