5 654 läst · 26 svar
6k läst
26 svar
vilken Kapsåg som spåna minst med dammsugare inkopplad sökes
Ja eller få man slänga över en presseningen och gömma sig där under och såga hehe.. skulle funnit fler kanaler för uppsugning.tror det kommer bli bättre med tiden dock. Tror väldig många skulle uppskatta detta. smart med kartongerna..
Har inte sett någon riktig bra modifiering där dom lyckats få den här sågen avsevärt bättre.
GCM 8 SJL är helt hopplös när det gäller damm hur man än gör. Det bästa jag fick till var att göra en kåpa över sågen de få till tillfällen jag var tvungen att vara inne i huset med den.
En kommersiell produkt är: http://www.fastcap.com/estore/pc/ChopShop-Saw-Hood-p113.htm
Äger nu en Festool Kapex som är ljusår bättre när det gäller dammuppsugning men dock inte dammfri.
Bland de viktigaste oavsett kapsåg är dock HUR du använder sågen. Även en kapex kan damma rejält om man inte tänker sig för. Börjar du snittet mitt på en bräda så kommer de genera betydligt mer damm som dammsugaren inte hinner ta. Dra ut sågen och börja utifrån och arbeta inåt.
En kommersiell produkt är: http://www.fastcap.com/estore/pc/ChopShop-Saw-Hood-p113.htm
Äger nu en Festool Kapex som är ljusår bättre när det gäller dammuppsugning men dock inte dammfri.
Bland de viktigaste oavsett kapsåg är dock HUR du använder sågen. Även en kapex kan damma rejält om man inte tänker sig för. Börjar du snittet mitt på en bräda så kommer de genera betydligt mer damm som dammsugaren inte hinner ta. Dra ut sågen och börja utifrån och arbeta inåt.
Skönt att du håller med där hehe. Fundera såfall Festool KS 60 E KAPEX. Vilken modell har du? Såg tältet var väldigt smart faktiskt.. kanske bli en Festool istället då. Såg klingorna är bra mycket dyrare till Festool än Bosch förmodar jag?
Bruka såga utifrån och in men bli en stor spån hög med boschen ändå hehe.. festoolen suger upp mer än det dubbla mot boschen då va? Hur är annars festoolen såga den exakta raka hörn eller svår att ställa in??
Vet du om man kan behålla Bosch bänken stativet. Och sätta fästet från boschen till Festool sågen om nu hålen kan passa?? Eller måste man köpa ett helt nytt stativ också?
Är det värt köpa sågen naken eller är det set att föredra där? Stor använding av dessa tillbehör? Kostar typ 800 kr mer
Är det värt köpa sågen naken eller är det set att föredra där? Stor använding av dessa tillbehör? Kostar typ 800 kr mer
Äger en KS 120, då ks 60 inte fanns när jag köpte. Dock är den i 95% av fallen stationerad i garaget så vikten rör mig inte lika mycket. Annars hade jag nog kikat på den mindre modellen.L Lennart Lind skrev:
Sågen har varit galant sedan start. Har inte behövt ändra varken laser eller några andra justeringar, 90° och 45° var spot-on från start.
Lasern är otroligt användbar, till skillnad från Boschen vilket mer kändes som en gimmick.
I mitt fall tar den absolut betydligt mer, "fuskar" man inte med hur man sågar tar den 90%. MDF blir det alltid lite damm av men den stora skillnaden är att de inte yr upp i luften och hamnar i hela rummet utan hamnar runt sågen i så fall.
KS120 går att montera på ett Bosch GTA3800 utan problem, man behöver borra upp 2 hål 1-2mm för att det ska passa som original.
Kanon bli så fall 60 modellen här. Har gta2600 modellen på stativet. Ok då bör det gå modifiera så det passar där med. 6000 kr för sågen i Tyskland är inte så blodigt ändå. Festool måste ha Europa garanti som Bosch med va? Ja det dumma med boschen är det far på alla håll.
L Lennart Lind skrev:
Var hittar du den för 6k?
Finns på Ebay under 6000 från Tyskland också med frakt
Min Bosch hade det fastnat en spillbit som flugit upp i kanaelen därför sög den så dåligt.. nu suger den faktiskt upp det mesta. Sätter man handen för utsuget så är det mycket bättre sug i den än Festool faktiskt. Så ja få ta tillbaka att de suger dåligt!!!