Jag vill att när larmet sätts igång då skickar centralen signal till camera input för att starta inspelningen. Och omvänd, om kameran upptäcker rörelsen ska larmet sättas igång. Därför undrar jag också vilka plintar ska jag använda i centralen för att skicka signal till kameran och för att ta emot signalen från kameran.

Bra att veta är att kameran har 3 ledare för larmet, en alarm input en output och en GND samt att kameran är driven via PoE så ska/behöver inte få ström från centralen.
 
RilleRock
Italiese skrev:
Bra att veta är att kameran har 3 ledare för larmet, en alarm input en output och en GND samt att kameran är driven via PoE så ska/behöver inte få ström från centralen.
Vad ger outputen i kameran?
Om den är rätt på min ritning kan ja inte svara för då jag inte hittar något dokument som beskriver det.
Och förutsätter det är GND som skall i retur in på input för att trigga kameran.

Någon annan som pillat på den kameran eller har en inkopplingsanvisning för kameran?

SPC styrning kamera.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Vad är syftet med att larmet förser kameran med 12V vid larm? Uppstart-tiden är ju ganska lång så den lär väl inte hinna få med något om den är strömlös annars.

En väldigt hemmabyggd idé, men kan det inte funka med att 12V ansluta kameran och koppla nätverket till en 12Vswitch som av/på-aktiveras vid larm. Kameran är inställd på att kontinuerligt spela in och kommer då åt nätverket när switchen startar. Går nog inte med POE dock. Kameradetektering ger jag inte heller mycket för :)
 
Redigerat:
  • Gilla
probeb
  • Laddar…
RilleRock
DMOL skrev:
Vad är syftet med att larmet förser kameran med 12V vid larm? Uppstart-tiden är ju ganska lång så den lär väl inte hinna få med något om den är strömlös annars.
Var frågan till mig?
Larmet strömförsörjer inte kameran, det görs via poe.

Förutsätter kameran behöver en pot. fri kontakt dvs mellanreläet som larmet strömförsörjer.
Mellanreläet triggar sedan kamerans ingång.
 
D
Ja ok, då hänger jag bättre med. Ska bli spännande att se ifall det fungerar :)
Hoppas Italiese är beredd på många fellarm i felvänd riktning så att säga...
 
RilleRock
DMOL skrev:
Hoppas Italiese är beredd på många fellarm i felvänd riktning så att säga...
Ingen funktion man förespråkar direkt :D
 
Trodde det skulle vara enklare att koppla det hela :confused: Om jag tolkar er rätt, ni säger att det är inte så bra att koppla centralen till kameran output eller hur?
Jag har hittat en inkopplingsanvisning längst bak i kamerans manualen, bifogar den här. Hjälper det lite?
Screen Shot 2016-03-01 at 21.32.22.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RilleRock
Italiese skrev:
Trodde det skulle vara enklare att koppla det hela :confused: Om jag tolkar er rätt, ni säger att det är inte så bra att koppla centralen till kameran output eller hur?
Jag har hittat en inkopplingsanvisning längst bak i kamerans manualen, bifogar den här. Hjälper det lite?
Var nog årets sämsta manual men vi skall nog få ihop det :p
Du hade endast 3 trådar från kameran?
Då bör input vara ingång för 0-5V DC för kamerastyrning och output samt gnd vara potfria outputreläet?

Finns där ingen fysisk inkopplingsplint?
Kan du lägga upp en bild från insidan av kameran med?
 
RilleRock
Om ovanstående stämmer så skall denna skiss funka.

SPC styrning kamera2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RilleRock
Om jag tolkar er rätt, ni säger att det är inte så bra att koppla centralen till kameran output eller hur?
Nej om du inte vill ha en hel del falsklarm.
Men testa på då ingången i spc som triggar larmet kan programmeras som ett tyst larm för att se hur det beter sig innan man ändrar den till en ren inbrottslarmsektion.
 
Verkar som att när det gäller sånt alla företag tävlar om vem är sämst att förklara.

Så bra att du kan och har tid att t.o.m. fixa en kopplingsschema. Tyvärr kan jag inte så mycket om larmsystem och försöka lära mig. Så länge man dra från A till B (kanske lite mer än så) är ingen fara, men nu börjar bli lite mer "avancerat" så jag är tvungen att ställa lite grundfrågor :surprised: här nere:
2016-03-02_13-41-27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bifogar bild på de 3 trådar som kommer ut från kameran. 20160225_214442.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen inkopplingsplint på just denna kamera, men jag har en annan Hikvision DS-2CD2432F-I(W) som har plint, fast det är också bara 3. Antar att alla Hikvision ska kopplas till larm på samma sätt.

Med bild från insidan av kameran menar du bild på kretskortet? Jag tror inte jag vågar öppna kameran som just nu är monterat och fungerande. Men jag kan bifoga en bild på kretskortet för den andra modellen som jag har hittat på nätet. ds-2cd2432f-iw - naked 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
RilleRock
Så bra att du kan och har tid att t.o.m. fixa en kopplingsschema. Tyvärr kan jag inte så mycket om larmsystem och försöka lära mig. Så länge man dra från A till B (kanske lite mer än så) är ingen fara, men nu börjar bli lite mer "avancerat" så jag är tvungen att ställa lite grundfrågor :surprised: här nere:
Snart kommer du vara kung på detta :D
Du är en jäkel på att fota iaf.

Ja det är en trafo och skulle tittat på något liknande denna:
http://www.kjell.com/se/sortiment/e.../stallbar-natadapter-3-12-v-(dc)-3-6-w-p44108

Reläer:
http://www.kjell.com/se/sortiment/h...sensorer-brytare/universalrela-12-24-v-p50602

Motstånden kan vara 4,7K om det är det du har.
Bara det synkar med värdena man kan ställa in i SPC så är det inga problem.
De har ett rejält spektra av olika värden man kan ställa in.
Vilket är positivt när man byter ut äldre anläggningar och kanske inte vill byta ut motstånd i 200 detektorer :p

I övrigt gör vi såhär att du kopplar in kameran, konfigurerar utgången för rörelse och mäter mellan gnd och alarm output.
I normalt läge skall det vara oändligt ohmvärde och när kameran blir påverkad skall du få en slutning dvs runt 0ohm.
Det bästa hade vart om du hade förlängt kamerans "larmkablar" så att man sätter trafo, reläer i/vid centralapparat.

Gör detta först innan du köper en massa grejor så vi har grundfunktion.
 
Ok, får se om jag börjar hänga med... relä till kamera input behövs eftersom centralen kan inte leverera signaler under 12V, stämmer det? Om inte då undrar jag varför kan man inte koppla input direkt till centralen reläutgångar NC eller NO och COM? Mest för att slippa ha en trafo och hitta lämpligt plats till det. Det skulle vara så smidigt att bara koppla 2 larmkablar.

Jag har alla kablar redan dragna från centralen till kameran och hade tänkte koppla dem till kamera kablar med såna:
http://www.clasohlson.com/se/Kopplingslist/Pr363417000
Får man göra det? Räcker det med kopplingsplintar som klarar max 10A eller kan jag gå ner till 5A?

Jag har nu testat motion detection och som ni sa kan det bli risk att man får för många falska larm. I alla fall med denna kamera. Den andra har PIR så där kan jag tänka mig att köra både input och output. Men om det skulle bli så att jag s..... i kamera output för denna kamera utan PIR, antar att kopplingscheman se ut såhär:
SPC_styrning_kamera2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bonus fråga, när det blir för många ledare som ska kopplas till en plint, t.ex 12V eller 0V i centralen då kan det blir svårt för alla att få plats. Hur löser man detta?
 
Redigerat:
V
Det brukar finnas funktioner i nvr'en där man kan ställa in "buffring" innan rörelse detekteras i kameran.
Vilket gör att du på inspelat material kan se vad som händer innan rörelsen detekteras.

Vad är poängen med att spela in på alla kameror bara för att larmet går?
 
Jag tycker att det känns onödig att kamerorna spela in hela tiden, när istället finns det möjligheten att spela in bara när det verkligen behövs det. Dessutom, som de andra säger kanske är det en del falsk larm som man behöver gå genom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.