D
J jocke31 skrev:
Är det inte billigast att bara sätta upp en kameraövervakningsskylt och strunta i kamerorna?
Problemet är bara att skylten varken är särskilt bra på att vara kamera eller övervaka :geek:

D DMOL skrev:
Problemet är bara att skylten varken är särskilt bra på att vara kamera eller övervaka :geek:
Nej, men det vet ju inte skurken. :)

J jocke31 skrev:
Du tror inte att skurken ser kamerorna? Skylt utan kameror har med 100% garanti ingen funktion alls.

Det är inte säkert att kameror har det heller men då kan jag iallafall se vem som varit på besök.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du tror inte att skurken ser kamerorna? Skylt utan kameror har med 100% garanti ingen funktion alls.

Det är inte säkert att kameror har det heller men då kan jag iallafall se vem som varit på besök.
Det kanske finns dolda kameror som inte syns? Vi har inga utekameror men några stycken inne kopplade till larmet. Alltid trevligt att få ett porträtt på inbrottstjuvarna.

D
J jocke31 skrev:
Skurken kanske resonerar som du och tror att du bluffar, men hamnar sedan på film ändå.
Men det finns ju andra användningsområden än bara filma skurkar. Du kanske vill ha koll på din egendom eller din familj (ja det lät creepy).

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Ett problem är väl dessvärre att larm och kameror inte alltid hjälper. Tjuvarna hinner oftast göra det de ska på 5 minuter och så fort är sällan väktare eller polis på plats. Vi hade en inbrottsvåg i vår bostadsrättsförening där vi bodde innan vi skaffade huset, och de tjuvarna sket fullständigt i att lägenheterna var larmade.

D
Nej, men kamera kan ju inte fysiskt förhindra ett brott. Det kan inte en väktare heller.
Men övervakning kan användas för att klara upp, identifiera och få förövaren fälld i bästa fall.
Bästa med övervakning tycker jag dock är att man själv kan klara upp smågrejor som vem det är som kört in i brevlådan, se att grannen är inne och snokar, eller slippa öppna dörren eftersom man kan se vem som står utanför. Finns massa roliga användningsområden!

• Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Det kanske finns dolda kameror som inte syns? Vi har inga utekameror men några stycken inne kopplade till larmet. Alltid trevligt att få ett porträtt på inbrottstjuvarna.
Antalet vanliga villor med dolda kameror är nog lätträknade.

D DMOL skrev:
Nej, men kamera kan ju inte fysiskt förhindra ett brott. Det kan inte en väktare heller.
Men övervakning kan användas för att klara upp, identifiera och få förövaren fälld i bästa fall.
Bästa med övervakning tycker jag dock är att man själv kan klara upp smågrejor som vem det är som kört in i brevlådan, se att grannen är inne och snokar, eller slippa öppna dörren eftersom man kan se vem som står utanför. Finns massa roliga användningsområden!
Ja så resonerar jag också. Fånga banditer på bild är i praktiken sekundärt och det kommer ha ett ringa värde även vid inbrott. Att se allt annat som sker runt huset, det är mycket mer användbart.

V
D
Största nackdelen med sådana kameror är att man låser in sig på en plattform och får betala löpande för funktionalitet som t.ex. inspelning.

Vad skulle ni köpt? NVR med inbyggd POE eller utan?

Hade valt med poe. Så behöver man inte ha kameran, i närheten av eluttag.
Men det beror ju även på vad du har för kameror till boxen?
Stöder de poe så kör på det, annars är det vilket som.
Själv så funderar jag på att köpa nåt paket liknanade detta https://www.ebay.co.uk/itm/SANNCE-4...-POE-System-IP66-P2P-Email-Alert/123308666795

Finns ju även DVR kit, så kostar typ hälften av NVR kiten, dock är nvr/ip kameror bättre..

Nu har jag bara 2st sricam wifi 720p kameror och ivideon server på en dator och ivideon client på mobilen o andra datorer.
Push meddelande när det rör sig.
Lagring både lokalt och på ivideon cloud.
Nackdelen med mina wifi kameror är lite hackig bild ibland, när bildinställningar är på max.
Annars funkar det bra.
Men vill ha 2st kameror till, så blir nog ett poe kit sen, med lagring o egen tv/skärm.

Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Vad skulle ni köpt? NVR med inbyggd POE eller utan?

louksor louksor skrev:
Själv så funderar jag på att köpa nåt paket liknanade detta [länk]

Finns ju även DVR kit, så kostar typ hälften av NVR kiten, dock är nvr/ip kameror bättre..

Nu har jag bara 2st sricam wifi 720p kameror och ivideon server på en dator och ivideon client på mobilen o andra datorer.
Nackdelen med mina wifi kameror är lite hackig bild ibland, när bildinställningar är på max.
Annars funkar det bra.
Men vill ha 2st kameror till, så blir nog ett poe kit sen, med lagring o egen tv/skärm.
louksor louksor skrev:
Själv så funderar jag på att köpa nåt paket liknanade detta [länk]

Annars funkar det bra.
Tänkte POE, men finns variant av NVR se länk. En kollega har dessa fast med fler kameror och de är riktigt bra.

https://domar.com/2-x-2-mp-1080p-ca...recorder-complete-poe-ip-p2p-qr-cctv-kit.html

https://domar.com/2-premio-4-channel-poe-built-in-full-hd-mini-nvr-complete-system-px2-2e-4c.html

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.