MD-48 är tyvärr avsedd för inomhusbruk. Törs inte lova att den är lämplig för takfot.

Tack för input Bo. Baserar du det på IP-klassningen?Jag hittar ingen annan info om utomhusbruk. Någon annan spot jag tittat på (kommer inte ihåg vilken) stod det IP20 för montage med distansring och IP44 för infällt montage. Jag kan tänka mig att det är något liknande för MD-48 även om dom inte testat den för det.

Angående kabel, vad tror ni om EKK light?

I specen i Malmbergs katalog står det i klartex IP20, för MD-48
Effekt 3,5W
Energieffektivitetsklass A++-A
Färg Satin
Färgtemperatur 3000K
Färgtolerans 3 SDCM
Färgåtergivning Ra82
För hål (Ø) 55 mm
Kapslingsklass IP20
Ljusflöde 190lm
Ljusstyrka 87cd
Mått (ØxH) 59x47 mm
Spridningsvinkel 100°
Spänning 230V
Utförande Fast
Ytterdiameter 59 mm

Monteringsanvisningen anger inomhusbruk i form av en symbol liknande ett hus med en pil in i.

Sedan ser man att spotten ska monteras genom att trycka upp armatur med kablar upp i hålet. Det gör det svårt att använda en styv installationskabel utan du behöver en flexibel kabel till en anslutningsdosa ovan tak. Det beror också på hur mycket utrymme som finns i taket ovanför armaturen. Jag har tyvärr inga förslag på flexibel kabel då jag inte känner till någon som är klockrent godkänd, men gummikabel kommer nog närmast.

• Gilla
Pepplund
  • Laddar…
E
Ekk light, eller den nutida varianten - exq, funkar bra.

tommib
Vad sägs om Draka FQFR?

Liiite overkill då minsta kabeln har sju ledare men den är flexibel och godkänd för både inom- och utomhusbruk :)

Annars finns t.ex. FXQ-Pure och M-FLEX som också är godkända för fast installation utomhus. Vet inte om man vinner något på dessa kablar eftersom jag inte har någon praktisk erfarenhet alls men de är i alla fall flertrådiga och mer flexibla än EXQ/EKK.

Redigerat:
Tack Bo.

Är EKK Light och EXQ light lika flexibla?
FK i slang funkar också va?

EKK och EXQ är ungefär precis lika oflexibla :( Dom är dock ganska tunna och böjliga så att det kan gå att använda dem, fast som sagt om det finns tillräcklig utrymme för dem att ta vägen då man inte kan mula ihop dem i ett litet utrymme. Det bygger på att man antingen böjer dem en (1) gång, vid monteringen, eller ser till att det blir stora böjar (böjradie på minst 10-20 gånger diametern). Standarden avråder från återanvändning av installationskabel pga att isoleringen åldras och riskerar spricka om man böjer dem igen.

FK i slang tror jag går bort helt för du kan nog inte dragavlasta slangen i armaturen. Det kanske inte ens går med EKK/EXQ trots dess blygsamma diameter på 8-9 mm. Förhoppningsvis har armaturer avsedda för utomhusbruk anslutningsterminaler som tar kabel med lite större diameter.

Ja den är godkänd för fast installation men jag finner ingen information som antyder att den är godkänd för utomhusbruk, t.ex hur den uppför sig i kyla. Den kanske fungerar i alla fall i och med att man aldrig rör kabeln - den kanske spricker sönder om man behöver byta armatur mitt i vintern, men det vet jag inte.

Det som ev får mig att höja lite på ögonbrynen är att det är en PVC kabel som får bli 90 grader. brukar inte 70 vara max för PVC?

Precis därför som två till synes exakta likadana kablar kan ha helt olika egenskaper. Det finns minst fem olika varianter på PVC enligt listan på typbeteckningar och en av dem är PVC för 90 grader, en annan variant som är aktuell för detta fall är PVC för låga temperaturer. Jag tror ju inte att PLS-90 tål både höga och låga temperaturer.

tommib
S samryn skrev:
vore det ok att ha naken FK en kort bit mellan slang och armatur då det inte går att dra in slangen i armaturen?
Nej.

• Gilla
Ljus och 2 till
  • Laddar…
Hur ska man då montera den på rätt sätt? Finns det en platt 230V-kabel med 3 ledare? Hade postat en bild men kameran är kaputt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.