Hej,
Vilken kabel är lämplig och godkänd att använda i en dold takfot för matning till spotlights?
Tack

Man behöver se helheten för att kunna svara på frågan.

Det beror först o främst på vilken spänning det handlar om.
Sedan beror på det hur den ansluts till drivdon och armaturer, om den ska skarvas vidare från armatur till armatur.
Även med 12 V så kan det bero på hur kabeln ansluts till drivdonet då den måste hållas isär från 230 V.
Sedan beror det på hur armaturerna monteras, ifall kabeln behöver vara flexibel.
Och det beror på hur kabeln förläggs, löst i undertak eller i rör.

Som vägledning så känner jag inte till någon flexibel kabel för 230 V som är klockrent godkänd för fast installation i takfot till downlights.

Tack för svaret. Det är 230V och jag tänkte skarva vidare från armatur till armatur men är öppen för andra förslag.

Tanken är att använda spotlights enligt länken nedan. Drivdonen tänkte jag lägga löst i undertaket så att det går att byta när det går sönder i framtiden. Därmed är det kanske lämpligt att kabeln är något flexibel.

http://www.clasohlson.com/se/Downlights-LED-3-pack/Pr365610000
Uppdaterad länk 15.34

Redigerat:
Tar förresten även gärna emot förslag på spot/downlights med liten hålbild. Ska montera i 70mm-brädor.

Den armaturen är inte gjord för utomhusbruk. Clas har en annan som är avsedd för just takfot: http://www.clasohlson.com/se/Downlight-takfotsbelysning/36-3826

Det framgår dock inte vilken slags kabel den kan ansluta, om det går att få plats med två st för vidarematning och vilken max diameter som anslutningsplinten tar. Och som sagt, det finns inga flexibla installationskablar lätt tillgängliga så du behöver en dosa vid varje spot och en kort anslutningskabel typ RKK till armaturen.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den armaturen är inte gjord för utomhusbruk. Clas har en annan som är avsedd för just takfot: [länk]

Det framgår dock inte vilken slags kabel den kan ansluta, om det går att få plats med två st för vidarematning och vilken max diameter som anslutningsplinten tar. Och som sagt, det finns inga flexibla installationskablar lätt tillgängliga så du behöver en dosa vid varje spot och en kort anslutningskabel typ RKK till armaturen.
Varför skulle inte den första funka utomhus? Den är IP23 och den du föreslår är 21.

H
R Robert-san01 skrev:
Varför skulle inte den första funka utomhus? Den är IP23 och den du föreslår är 21.
Det står på Clas sida att man inte ska använda den utomhus.

Varför skulle inte EKK fungera i takfoten?

EKK kan nog fungera, men den går oftast inte att få in i ett drivdon. Dels är EKK avsedd för fast förläggning, den skall anslutas mellan prylar, dosor osv som sitter fast. Den är inte lämplig för anslutning av lösa flyttbara saker.

Så du behöver troligen en dosa vid varje drivdon. Till dosan matar du el med EKK, eller rör/slang med trådar (FK). Från dosan en anslutningskabel till drivdonet. Aslutningskabeln skall dragavlastas i dosan.

Nu har jag inte sett just de drivdon som är aktuella.

H hus520 skrev:
Det står på Clas sida att man inte ska använda den utomhus.
Deras support anger det under FAQ... Jag skulle dock välja dessa före IP21 klassade om de skall monteras utomhus. 21 innebär att de tål dropp, 23 att de tål regn.

"Inomhusarmaturer" brukar inte tåla det lite kärvare klimat som är ute utan brukar rätt snart börja oxidera, och det oavsett IPklass.

• Gilla
Ljus och 2 till
  • Laddar…
E
Exq eller liknande i rör/slang. Om armaturerna är lösa så har man större problem än att kabeln inte är av rätt typ.

Ursäkta sent svar! Frågan är fortfarande aktuell. Jag har köpt några Malmbergs MD-48 som har 6st plintanslutningar som det får plats 1,5mm2 i, inkommande och utgående fas, neutral och skyddsjord. De har inbyggt drivdon. Kan jag använda någon kabel utan att sätta dosa vid varje armatur?

Emil_K, kan du förtydliga vad du menar att problemet med lösa armaturer?

E
Jag menar att det går bra att använda kabel som är avsedd för fast förläggning, utan att använda sig av dosor och dragavlastade anslutningssladdar. För om armaturerna är så pass "lösa" och flyttbara att man känner att det är befogat med dosor och dragavlastningar så är nog problemet snarare att armaturerna när som helst kan ramla ur sina hål än att kabeln är ämnad för fast förläggning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.