Jag kan tyvärr inte se in i framtiden så jag kan inte säga vad som skulle kunna vara bra när det är dax för byte nästa gång ;-)

När en EKK dras ut brukar de vara som nya(bortsett från de från åren som innehållet rinner ut på, de brukar dock vara mjuka), jag får för mig att de åldras låångsamt när de inte kommer i kontakt med UV-ljus och därför inte blir så hårda i rör. Kommer det däremot in fukt i ett pansarör så de rostar invändigt så kan det kanske bli lite jobbigt med kabel när den ska ut, men det beror inte på hård kabel.
Min högst personliga uppfattning är att det blir en säkrare anläggning med kabel än FK i pansarrör, speciellt när de är dragna i träbyggnader, men det är upp till varje installatör att göra bedömning och fritt välja mtrl.

Eftersom det är ett mindre h-vete att ens få i en kabel i ett B-rör, så går det ju bort redan vid installationen.

Risken att man bara kommer halvvägs och sedan varken får den in eller ur är alldeles för stor för att det ens skall vara värt besväret att försöka. Det skulle vara om det är en halvmeter rakt genom en vägg eller liknande.

Rosti, ett av dom tyngre argumenten när det gäller elinstallationer är just att göra dom "framtidssäkra" vilket bla innebär möjligheten till trådbyte. Skulle man inte bry sig om det finns det många "genvägar" som man skulle kunna ta, men jag tror inte att det är vad "man" vill ha.

Framtidssäker eller elsäker....bara att välja genväg ;-)

Rosti skrev:
Framtidssäker eller elsäker....bara att välja genväg ;-)
Med meggning av FKn när man dragit den och med jordfelsbrytare på anläggningen så torde riskerna med FK i gamla metallrör vara klart hanterbar. Dvs så nära noll att man lugnt kan ignorera den. Den drunknar i bruset från alla andra risker.

lars_stefan_axelsson skrev:
Med meggning av FKn när man dragit den och med jordfelsbrytare på anläggningen så torde riskerna med FK i gamla metallrör vara klart hanterbar. Dvs så nära noll att man lugnt kan ignorera den. Den drunknar i bruset från alla andra risker.
Jag kommer att ha uppfyllt båda dessa, så jag tror det blir FK för mig faktiskt... Om det inte visar sig att rören är i princip helt raka, men samtidigt så kan man anta att i det fallet är risken minimal att skava kablarna.

Fångar meggningen en skavd kabel som hamnat i en position så den inte kommer i kontakt med höljet just under meggningen?

varför prata framtidssäker om dylika installationer? Det mesta renoveras frekvent ändå och byts ut. Tänk i andra länder då som kör typ EKK i väggar och bara klamrar.......inga rör överhuvudtaget och inte lär man kunna byta det heller utan att riva.
Sverige hör nog till ett av världens elsäkraste länder ändå så risken med att använda pansarrör och FK är nog helt obefintlig. Dessutom är väl inte pansarrör förbjudna eller? Går väl till och med att köpa?

JohanLun skrev:
Fångar meggningen en skavd kabel som hamnat i en position så den inte kommer i kontakt med höljet just under meggningen?
Det beror på. Eftersom man mäter med hög spänning så kan den krypa ganska långa sträckor beroende på luftfuktighet m.m. så FKn behöver inte ligga stumt emot för att mätningen skall ge utslag.

Men om du är så intresserad av risken för skador så är nästa steg ett test helt enkelt. Dra igenom FKn helt genom röret så inspektera visuellt i hela dess längd efter skador. Om du inte ser några så kan du vara ganska säker på att du inte kommer att få några problem när du drar in dem (eller andra) nästa gång heller.

Själv så hade jag dock satt detta extra steg under "överkurs". :)

Stefan1972 skrev:
Sverige hör nog till ett av världens elsäkraste länder...
Och ett av de skälen är just att vi underhåller våra anläggningar. I mitt eget hus från '48 så tvingades jag att dra ny el i metervis med gamla rör (eftersom det låg OVIR i dem). Om det inte gått så hade jag stått inför ett extremt mycket tråkigare problem med stora ombyggnationer och krångel som följd. Nu kunde jag istället, eftersom det fanns just rör som gick att återanvända, med en ganska modest arbetsinsats göra min anläggning mycket bättre och säkrare.

Annars så hade jag (precis som i utlandet) nog fortfarande dragits med min OVIR...

(I min nuvarande köksrenovering så kunde jag exv. återanvända båda "stigarrören" från källaren för nya, mycket större, matningar, just eftersom det gick att få ur den gamla kabeln. Hade varit ett bitvis omfattande arbete att riva i två väggar för att få upp nya matningar annars.)

• Gilla
LJC
  • Laddar…
Jag antar att rosti menar att drar jag EKK så nästa gång man ska byta kabel av någon anledning så får jag inte ut den och jag därmed om jag tror mig komma vilja byta kabel en gång till så får jag välja FK som då inte är elsäker...

Men det är ju det som vi kommer fram till här att en FK som är meggad och har JFB faktiskt är, dvs elsäker. Att sen EKK hade varit ÄNNU säkrare gör ju att man kan välja det om det går. Men jag är nöjd om det blir säkert och jag slipper riva väggen...

Denna kabel är sannolikt ilagd 1941, jag antar att en modern FK förväntas hålla längre än en papp/tygklädd dito... Om 75 år är jag troligen död, så håller det SÅ länge så är jag 100% nöjd.

Du skall som sagt vara glad om du ens får in en EKK i ett sådant rör någon längre sträcka utan att den fastnar så att den kommer varken fram eller tillbaka, så det är inte ens värt risken att pröva...

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Kabel FK, eller färdigtivinnad FK

Två man (det är bra om man ska vara rädd om FK:ns isolering)

Givetvis isolationsprov (meggning)

Man kollar även när man drar i FK:n i röret så det ej skavs av isolering, man kollar även hur isoleringen ser ut när nya FK:n kommer ut.
Även urdragen gammal kabel kan visa tecken på om man har vassa rör eller grader.
Samt med erfarenhet så lär man sej känna om det går för tungt eller inte.
Och en erfaren vet vad man gör när det går snett. eller vad man gör för att det ska gå lättare.

Ps. off topick. detta är ett behörighetskrävande jobb. men medhjälparen kan eventuellt vara husägaren själv.

Har dragit många, många meter FK i pansarrör och B-rör.....
Hade en riktigt bra "lärare" när jag själv var lärning. han hade jobbat mycket med Rot arbeten på -90talet. och gjort hundratals lägenheter i 40 och 50-tals hus.

• Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.