8 996 läst · 18 svar
9k läst
18 svar
Vilken jordkabel till attefall
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 434 inlägg
Utgå ifrån förväntad belastning. Om attefallsstugan är "komplett" med kök och uppvärmning så tar den själv närmare 3 x 16 A. Ska ni laga mat samtidigt kanske inte mätarsäkringen på 16 A håller. Sedan tillkommer ev andra höga förbrukare som ni kan tänkas ha som uppvärmning etc. Räkna ihop allt ni har och bedöm vad som kommer att köras samtidigt.R Rudi72 skrev:[bild] [bild] [bild] [bild]
Hej.
Tacksam för era inlägg.
Blev mer komplicerad än vad jag trodde. Lite mer info: tanken var att utgå från Mätarskåp. Elektrikern menar att vi ska ta samma area som går till villans elcentral. På bilden ser det ut som tre ledare plus jord(avskärmad).
De andra bilden visar elcentralen i Atrefallshuset.
Tror du att 16A inte räcker för båda. Tanken är att kunna använda båda hus även samtidigt.
Ska hag ringa nätägaren angående förimpedans?
Steg 2 vid ledningsdimensioner är förimpedansen i matande punkt. Här kan man dock fuska lite genom att antingen välja samma area som till huset förutsatt att längden inte överstiger den till huset, eller välja 6 mm² som nästan alltid fungerar. Förimpedansen i mätarskåpet kan fås från nätägaren. Eller så mäter du den själv med vattenkokarmetoden. Det kan du göra i huset om du samtidigt noterar area och längd på ledningarna från mätarskåpet. Man kan även göra en hygglig gissning utifrån var du bor (långt ut på landet - tätort, avstånd till trafon).
Nu kan man beräkna minsta säkring och minsta area på kabeln som behövs till attefallet. Det kanske räcker med 2.5 mm² men då får man väga in vad det innebär vid inkopplingspunkten. Att gå ut från mätarskåpet är bra för då slipper man oftast de praktiska problem man ställs inför vid inkoppling i en elcentral. Mantelklämmorna i mätarskåpet ser ut att svälja en kabel till.
Men allt hamnar ju då under samma mätarsäkring. Du kanske (senare) inser att du behöver säkra upp till 20-25 A i mätarskåpet. Då behöver man komplettera med separata huvudsäkringar på 16 A för kabeln till attefallet, även om det kanske går att räkna hem 20-25 A ev med överlastskydd separat i attefallet. Detta är vad jag menar med ett extra säkringsled som är onödigt om det går att undvika till en rimligt kostnad. Det kan alltså vara lämpligt att välja samma area som till huset. Det är en kostnadsfråga, inkl kostnaden för arbetet att ev byta kabel senare eller installera extra säkringar. Extra säkringar kan kosta ung lika mycket som prisskillnaden mellan 2.5 och 6 mm².
Med svar på förväntad belastning (även sep i attefallet) och förimpedans så går det att räkna lite noggrannare på vilka alternativ som finns.
Hej igen.Bo.Siltberg skrev:Utgå ifrån förväntad belastning. Om attefallsstugan är "komplett" med kök och uppvärmning så tar den själv närmare 3 x 16 A. Ska ni laga mat samtidigt kanske inte mätarsäkringen på 16 A håller. Sedan tillkommer ev andra höga förbrukare som ni kan tänkas ha som uppvärmning etc. Räkna ihop allt ni har och bedöm vad som kommer att köras samtidigt.
Steg 2 vid ledningsdimensioner är förimpedansen i matande punkt. Här kan man dock fuska lite genom att antingen välja samma area som till huset förutsatt att längden inte överstiger den till huset, eller välja 6 mm² som nästan alltid fungerar. Förimpedansen i mätarskåpet kan fås från nätägaren. Eller så mäter du den själv med vattenkokarmetoden. Det kan du göra i huset om du samtidigt noterar area och längd på ledningarna från mätarskåpet. Man kan även göra en hygglig gissning utifrån var du bor (långt ut på landet - tätort, avstånd till trafon).
Nu kan man beräkna minsta säkring och minsta area på kabeln som behövs till attefallet. Det kanske räcker med 2.5 mm² men då får man väga in vad det innebär vid inkopplingspunkten. Att gå ut från mätarskåpet är bra för då slipper man oftast de praktiska problem man ställs inför vid inkoppling i en elcentral. Mantelklämmorna i mätarskåpet ser ut att svälja en kabel till.
Men allt hamnar ju då under samma mätarsäkring. Du kanske (senare) inser att du behöver säkra upp till 20-25 A i mätarskåpet. Då behöver man komplettera med separata huvudsäkringar på 16 A för kabeln till attefallet, även om det kanske går att räkna hem 20-25 A ev med överlastskydd separat i attefallet. Detta är vad jag menar med ett extra säkringsled som är onödigt om det går att undvika till en rimligt kostnad. Det kan alltså vara lämpligt att välja samma area som till huset. Det är en kostnadsfråga, inkl kostnaden för arbetet att ev byta kabel senare eller installera extra säkringar. Extra säkringar kan kosta ung lika mycket som prisskillnaden mellan 2.5 och 6 mm².
Med svar på förväntad belastning (även sep i attefallet) och förimpedans så går det att räkna lite noggrannare på vilka alternativ som finns.
Tack för alla utförliga och snabba svar. Bra forum!
Jag har lärt mig en del och ska undersöka några saker vidare. Vi beställde nyss 5G6mm2 kabeln i alla fall för att vara på den säkra sidan. Efter ditt inlägg Bo ska jag kolla med elektrikern när han kommer vad han tror hur man ska göra med separata huvudsäkringar eller att säkra upp.
Vi kanske ska köra igång med båda hus och sedan kollar om säkringen ofta går för att titta på en ny lösning sedan.
Önskar er en trevlig vecka!
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Intressant när jag körde eldim och lekte med förimpedansen i mätarskåpet. Det krävs inte stor skillnad för att göra väldigt stor skillnad på kabellängder.