Hej!
Elektrikern ska komma och ansluta Attefallhuset. Han sa att jag ska fixa jordkabeln så att han bara behöver koppla.

Villan är säkrat med 16A huvudsäkring.
Attefallhuset ligger 25m ifrån villan. Det finns en liten el central i A-huset, från Hager bla med en jordfelsbrytare som har beteckning HA302S. Där inne finns 7 C10 säkringar.

Frågan är vilken jordkabel behövs? Räcker det med 2,5mm2 eller behövs 4mm2 ??
Och skulle ni lägga i rör eller inte?

Tacksam för all hjälp!

Torde räcka med 2,5mm. N1xv kanske? Men skulle gärna få ett räkneexempel av proffsen. N1xv är godkänd för lös förläggning i mark... men hade nog använt ett markrör.

Hej!
Tack för svaret. Har varit inne hos butiker på nätet iom att mer än 2,5mm2 är svårt att få i vanliga butiker som Bauhaus, Biltema etc. I dessa butiker är det inte alltid 4mm2 heller utan 2,5mm2 och sedan direkt 6mm2 som finns.
Hoppas nån proffs hör av sig och kan svara. Är lite osäker med tanke på den langa avstånden till villan.

tommib
Det ska mycket till för att 2,5 kvmm inte ska räcka. Jag skulle definitivt använda markrör av god kvalitet. Kör N1XV 5G2,5 eller EKKJ 4X2,5+2,5 så blir det bra. Ett tips kan vara att kolla på blocket om någon i närheten har fått en bit över.

• Gilla
Giraffens
  • Laddar…
Tänkte tipsa om att Biltema säljer ekkj 4x2,5+2,5

• Gilla
Giraffens
  • Laddar…
Hej!
Okay, det låter bra. Ska kolla hos biltema.
Tommib skriver "använda markrör av god kvalitet", dvs det finns dålig kvalitet?! Har du tips/erfarenhet av vilka som är bra/dåliga eller hur kan jag se det som lekman...?

R Rudi72 skrev:
Hej!
Okay, det låter bra. Ska kolla hos biltema.
Tommib skriver "använda markrör av god kvalitet", dvs det finns dålig kvalitet?! Har du tips/erfarenhet av vilka som är bra/dåliga eller hur kan jag se det som lekman...?
Det heter egentligen kabelskyddsrör iaf kallas det så av markarbetarna. Det finns rör med slät insida som är bättre samt med knottrig insida som är billigare.

https://www.elbutik.se/product.html...MI7_Onmr6D2wIVxLUYCh2y_AVWEAQYBiABEgLL_vD_BwE

• Gilla
Giraffens
  • Laddar…
tommib
Ja, kabelskyddsrör eller "gulrör" 50 mm, med slät insida, är det du ska ha. Biltemas rör är av "sådär" kvalitet och jag skulle inte lägga sådant på ett ställe där det är jobbigt att gräva upp igen. Om du ändå bygger en riktig attefallare kan det vara värt någon tusenlapp till att få vettiga eldragningar.

Jag kan ha fel men jag har fått lära mig att om det ska monteras en central krävs det 6 kvadrat skyddsjord och då kan man lika gärna köpa en N1XV 5g6 även om man hade kunnat dra 2.5 kvadrat till övriga ledare. Finns det någon elektriker här får de gärna rätta mig.

Hej!
Tack för tipsen om "gulrör" eller kabelskyddsrör. Ska se till att det blir en bra sådan.

"6 kvadrat skyddsjord" N1XV 5g6 är ju lite skillnad mot 2,5. Kan man kanske få reda på det om man kollar med Hager som elcentralen kommer ifrån?

N NoOne2k skrev:
Jag kan ha fel men jag har fått lära mig att om det ska monteras en central krävs det 6 kvadrat skyddsjord och då kan man lika gärna köpa en N1XV 5g6 även om man hade kunnat dra 2.5 kvadrat till övriga ledare. Finns det någon elektriker här får de gärna rätta mig.
Det finns inga formella krav på detta, det verkar ha utretts rätt mycket här på forumet.

Dock 10mm2 penledare vid fyrledarsystem är ett krav. 6mm2 brukar man prata om att ha från mellan mätarskåp och central då man med stor säkerhet kan säkra upp till 25a huvudsäkringar men det är inget krav.

Skulle kört på 2,5mm för att spara pengar.

Går kabeln mellan centralen i huset och a-huset? Isf finns det ännu mindre anledning att överväga en grov diameter på kabeln.

Redigerat:
  • Gilla
Giraffens och 1 till
  • Laddar…
tommib
What he said....

Det är bara PEN som har ett krav på 10 kvmm. I en fast installation måste ledare vara minst 1,5 kvmm men det är inget problem här.

Visst kan man överväga en 5G6 men just i detta fall, med ett attefallshus 25 m bort, kanske det är onödigt. Speciellt när mätarsäkringarna bara är 16A.

Det är också vitsen med kabelröret. Om det mot förmodan skulle krävas en uppsäkring i framtiden så kan man relativt enkelt byta kabeln.

Å andra sidan är inte en 5G6 så otroligt mycket dyrare (ca dubbla priset om jag minns rätt) så för den sträckan kanske det blir en tusenlapp till för kabeln.

• Gilla
Giraffens
  • Laddar…
Varifrån ska kabeln utgå? Mätarskåp eller elcentral i huset? Hur ska den kopplas in? Kommer mätarsäkringarna på 16 A att räcka till både hus och attefall? (det gör de inte om båda husen ska bebos). Uppvärmning? Förimpedans i matningspunkten?

Jag skulle överväga att använda samma area som befintliga huvudledningar för att undvika extra säkringsled. Men det beror på hur det ser ut.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varifrån ska kabeln utgå? Mätarskåp eller elcentral i huset? Hur ska den kopplas in? Kommer mätarsäkringarna på 16 A att räcka till både hus och attefall? (det gör de inte om båda husen ska bebos). Uppvärmning? Förimpedans i matningspunkten?

Jag skulle överväga att använda samma area som befintliga huvudledningar för att undvika extra säkringsled. Men det beror på hur det ser ut.
Vad menar du med ett extra säkringsled? Kan man inte lägga matning till a-huset paralellt med matning till elcentral i huset? Under förutsättning att 2,5mm2 räcker dvs?

Kan nätägaren tillhandahålla information om förimpedans till mätarskåpet?

Mätarskåp med elektricitetsmätare och säkringsskåp med synliga ledningar och jordning, identifieringsinformation suddad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätarskåpets insida med tre märkta ledare plus en gulgrön jordledare anslutna till en fördelningsplint.
Skapa konto
Bild på tre elektriska ledare med jordkabel som går in i ett mätarskåp, med synliga koppartrådar och isolering.
Skapa konto
Elcentral i hus, med automatsäkringar, jordfelsbrytare och anslutningar, märkt med "hager".
Skapa konto
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Vad menar du med ett extra säkringsled? Kan man inte lägga matning till a-huset paralellt med matning till elcentral i huset? Under förutsättning att 2,5mm2 räcker dvs?

Kan nätägaren tillhandahålla information om förimpedans till mätarskåpet?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

Hej.
Tacksam för era inlägg.
Blev mer komplicerad än vad jag trodde. Lite mer info: tanken var att utgå från Mätarskåp. Elektrikern menar att vi ska ta samma area som går till villans elcentral. På bilden ser det ut som tre ledare plus jord(avskärmad).
De andra bilden visar elcentralen i Atrefallshuset.
Tror du att 16A inte räcker för båda. Tanken är att kunna använda båda hus även samtidigt.
Ska hag ringa nätägaren angående förimpedans?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.