24 198 läst · 21 svar
24k läst
21 svar
Vilken IP på brytare i badrum?
Har aldrig gillat ELJO, spec inte renova. Jag tänkte slå ett slag för ELKO RS-serien med deras designade ramar. Snygga, dock inte i klassisk stil. Jag har köpt kombiram i rosfritt stål med grå brytare/uttag till mitt badrum....
En annan fördel med både ELJO och ELKO är att designen inte kostar så mycket mer än standard.
En annan fördel med både ELJO och ELKO är att designen inte kostar så mycket mer än standard.
Renova Jätte snyggt i en soppåse... Har aldrig gillat den serien.
Föresten, tapetskydd i badrum. ha ha ha
Föresten, tapetskydd i badrum. ha ha ha
Påminner mig om att jag pratade lite föreskrifter och våtrum med en ELKO-tekniker på villamässan i Älvsjö häromåret.
Han trodde att föreskrifterna för våtrum skulle skärpas så småningom då det enligt honom var betydligt högre krav i andra EU-länder på just det området, och att han tyckte det var idioti att tillåta IP2X i badrum.
Ingen aning om han pratade i nattmössan eller inte - någon som vet?
Själv körde jag IP44 genomgående i badrummet.
Han trodde att föreskrifterna för våtrum skulle skärpas så småningom då det enligt honom var betydligt högre krav i andra EU-länder på just det området, och att han tyckte det var idioti att tillåta IP2X i badrum.
Jodå, han visste vad han pratade om, de nya elinstallationsreglerna som kommer snart är uppdaterad på bl.a. våtrumsavsnittet.cpalm skrev:Påminner mig om att jag pratade lite föreskrifter och våtrum med en ELKO-tekniker på villamässan i Älvsjö häromåret.
ok, men finns det saker till detta nu?
Jag ska säta en 4-facksram, eljo trend, med vägguttag och 2 dimmrar och en golvvärmegivare.
Endast vägguttagen va ip44 med gummipackning, som jag dock inte kan använda helt ok med en 4facks ram. Hus ska man fixa så att detta klarar kommande regler?
Jag ska säta en 4-facksram, eljo trend, med vägguttag och 2 dimmrar och en golvvärmegivare.
Endast vägguttagen va ip44 med gummipackning, som jag dock inte kan använda helt ok med en 4facks ram. Hus ska man fixa så att detta klarar kommande regler?
Kommande regler.... inget att bry sig om.
kan inte bygga för kommande regler...
Ingen fara med nu varande regler..
kan inte bygga för kommande regler...
Ingen fara med nu varande regler..
Liknande trådar
-
Vilken robotgräsklippare passar oss?
Robotgräsklippare -
Vilken fogmassa mellan garderober och gipsvägg
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur tar jag reda på vilken av lampor som har utlöst jordfelsbrytare?
El -
Vilken typ av äldre strömbrytare - vipp, snäpp eller vrid?
Byggnadsvård -
Vilken jorfelsbrytare klarar strömdippar?
El