Det som skiljer SDE och SJL är väl att den senare kan lutas åt båda hållen. Jag har en SJL sedan flera år och det är nog bara ett ytterst fåtal gånger jag saknat möjligheten att luta åt "andra" hållet så jag är tveksam om jag själv hade lagt de extra pengarna.

Har också GTA-3800 bordet som är väldigt stabilt, nu har jag förvisso inte jämfört med deWalt bordet som nämns men GTA:n är då defnitivt inte svår att fälla ihop. Tar kanske max 20 sekunder;
Ta tag i bärhandtaget under så flippar bordet runt, ställ ner, tryck in knappen vid varje ben och fäll ner. Klart!

Sågen är jag helnöjd med, har använt den till ett ganska avancerat altan och balkongbygge, kapat lister inomhus och lite diverse andra småjobb. Laser är ju fräck men i verkligheten så går det fortare att måtta direkt med klingan tycker jag. Vissa menar att snitten inte blir raka vilket skylls på gejderkonstruktionen men rätt använt är det inget problem jag märkt av.

Enda klagomålet jag har på sågbordet är att skruvarna för rullarna har en förmåga att skruva upp sig. Det är inget stort problem och hälften av det skulle gå att lösa med lite loc-tite om man bara fick tummen ur... :).

Så kort och gott så är det en köprekommendation med SJL (eller SDE om du tycker dig ha råd - men det är du ju värd ;)) och ett GTA-3800.

• Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Dewalts xps system är betydligt bättre än laser, tycker jag. En annan fördel med dws777 är det "inbyggda" teleskopet. Det gör att sågen kan stå närmare en vägg. En klar fördel.

Tack för all feedback!!!!!!!!!

De stors skillnader för mig mellan SDE och SJL är både att den går snedställa åt båda hållen samt att SDE är varvtalsstyrd. Att den inte går luta åt båda hållen har varit ett litet irritationsmoment (inte mer), men varvtalsstyrningen är bra om man ska såga andra material (förmodligen sker den inte). Så är det bara de skillnaderna mellan sågarna så borde jag välja SJL. :)

Bra feedback om borden samt att köpa ett extra stöd.

Just det, den är varvtalsstyrd också - det glömde jag bort :).

Hej igen ursäkta sent svart. JO det går utmärkt att finlira med den. Du har justerbar rygg som du kan flytta. Samt kan du byta till en ännuhögre om du vill köpa till det. Att den går att vinkla är ett måste om man vill kunna jobba enklare i vissa moment. Jag använder den funktionen minst en gång om dagen. Självklart går det bra att välja utan, men tycker att för 500 kr mer så är det ett enkelt val, samt får varvtals styrning. Vilken såg du väljer är smaksak. Klämma, känn, prova. Viktigt är att du gillat den. Vi kan bara ge vår egen input. Vi på jobbet kör med både bosch. De Walt. Festool. Makita. Alla har sina olika egenheter. Men nu gällde det bosch mot makitan och då tycker jag bosch vinner. Gällande bordet så är det att bosch bordet har fjädrande knappar du måste trycka in med tummen. Har du unt i tummen eller bordet stått ute i minusgrader gör.det ont och ibland får man damma till med hammare för att få in dem. Dewalten har samma funktion men de har hävstång man med enkelhet trycker med en ond tumme eller hand. Samt har den inte ett stödanhåll som gängas upp av sig själv. Vilket boschen gör. Men med loctite slipper du det problemet. Prova båda borden och klämma på dem. Du kommer ha det livet ut. Har du råd köp Festool. Den är bäst på precis allt. De andra väljer man efter plånbok och smak. Vilket märke det är spelar ingen roll.
Men bosch vinkel tiltbar åt båda håll är ett bra val
Närbild av en justerbar såg guide i metall med gradindelningar, på en sågbänk täckt av sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en kap- och geringssåg med en inställd vinkel, sågspån och en träbit i klämman.
Skapa konto

Visar vad jag menar. Dewalten har svarta hävarmar för att flytta låspluttarna. Boschen måste man trycka hårdare med tummen för att flytta låspluppen för att sen fälla benet. En smaksak bara.
Dewalt kapsåg med svarta hävarmar på ett gult och svart sågstativ vid sidan av sågen.
Skapa konto

Bosch arbetsställningsbänk med blå hävarmar och justerbara ben.
Skapa konto

Dundertack för att du tar dig sådan tid hjälpa mig med mitt inköp.

Valet känns ganska klart nu:

1. 1) Sågen blir en Bosch GCM 8 SDE (minsta prisskillnaden mot SJL jag hittar är 1 600 kr)
    Varvtalsstyrningen och att den gå snedvinklar år båda hållen fäller avgörandet.

I den mån det är problem med utsuget så fixar jag det , det stod i testtråden hur man kunde förbättra utsuget. De ev. problem som nämnts i andra trådar angående utsträckt slang, igensatt laser och bristande sidostabilitet får jag leva med.

Maktian får stå tillbaka för min funktionsfåfänga. :D
  2. 2) Sågbord fär oklart ännu
    Jag får fortsätta klämma på GTA 3800 och DE7023. Oavsett val blir det ett extra materialstöd och kanske två extra monteringsbyglar.

Har ni någon rekommendation på extra klinga för fina snitt vid listning?

Kittlar gör dock Festool som jag måste titta närmare på. Har de också bäst bord?

Festool sågbord är inte lika smidiga och mobila. Många väljer faktiskt bort de borden då de är mer anpassade för fast långvarig installation. Dock är de bra när de väl är uppsatta.
Under de två åren jag kört min bosch så har laser inte kletat igen. Den har utstå regn o snö. Utsuget har inte gått sönder. Däremot har jag eltejpat plaströret där man kopplar på dammsugaren för att förebygga att det inte ska gå sönder eller spricka. Du kommer förstå när du ser det i affären. :) Mvh

TheDog skrev:
Dundertack för att du tar dig sådan tid hjälpa mig med mitt inköp.

Valet känns ganska klart nu:

1. 1) Sågen blir en Bosch GCM 8 SDE (minsta prisskillnaden mot SJL jag hittar är 1 600 kr)
    Varvtalsstyrningen och att den gå snedvinklar år båda hållen fäller avgörandet.

I den mån det är problem med utsuget så fixar jag det , det stod i testtråden hur man kunde förbättra utsuget. De ev. problem som nämnts i andra trådar angående utsträckt slang, igensatt laser och bristande sidostabilitet får jag leva med.

Maktian får stå tillbaka för min funktionsfåfänga. :D
  2. 2) Sågbord fär oklart ännu
    Jag får fortsätta klämma på GTA 3800 och DE7023. Oavsett val blir det ett extra materialstöd och kanske två extra monteringsbyglar.

Har ni någon rekommendation på extra klinga för fina snitt vid listning?

Kittlar gör dock Festool som jag måste titta närmare på. Har de också bäst bord?
Jag listar med orginalklingan med, i mitt tyck, bra resultat. För golvlist (120x22) är dubbelluten värd varje krona i mitt tycke, men på hålkäl går den bet på högerlut så där kunde de kvittat.

Som budgetsåg funkar ju även Metabo KGS 216 M för ca 1800 kr. Nackdel är ingen mjukstart. och sämre utsug. Vill man såga bättre snitt skaffar man sig en bättre klinga. Den klarar större snitt än vad specen säger. Det finns många här på BH som gillar den.
Då får man pengar över till andra goa maskiner :D

• Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
Efter onödigt mycket funderande så blev det följande beställning:

Kap och geringssåg
- Bosch GCM 8 SDE, Såg
- Bosch GTA 3800, Arbetsbänk
- Hjulsats till arbetsbänken
- Två extra monteringsbyglar
- Ett extra materialstöd
- En extra Bosch sågklinga 64T

Till detta så köpte jag också en grovdamsugare, Kärcher WD6 P med extra filter, som passar till dammutsuget på sågen. Dessutom kommer jag att försöka montera en mindre byggcentral för enkel strömförsörjning samt en lite lampa för arbetsbelysning.

När jag ändå var igång så blev det även ett Bosch GOP 40-30, multiverktygssats med djupstopp och dammutsug.
Även om jag inte hittade allt på deras hemsida så kunde Lindarn leverera alltihop och det till ett bra pris.

Utan att ha känt på grejorna än så känner jag mig ändå mycket nöjd med valet och vill tacka er alla för er input.

Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Mycket bra köp och du har fått flera livslånga kamrater där. Du kommer garanterat bli helnöjd.

Nu är det bara sänksåg, skenor, fräs, och lite annat smått kvar ;)

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Kanske det (y)

Instämmer med mexi.. bra val, hoppas och tror du kommer bli nöjd! (y)
Ja just, sen var det ju det där med sänksågen, skenorna och fräsen.. :)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.