R Rejäl skrev:
Nej du behöver inte kladda på någon fog eller något byt fönster och få tag i en murare som hjälper dig så snart Hen kan, det rasar inte på några veckor..
Risken är nog stor att tegelstenarna som är lös lossnar helt när man tar bort fönstret om man inte lagar det tillfälligt. Bor man dessutom på en mindre ort/samhälle så är tillgången till murare eller för den delen andra sorters hantverkare begränsad, så man kan behöva ta in folk från andra orter, och då kan man få vänta länge innan det finns nån som har möjlighet...
 
R
Ok jag lägger ned för du verkar kunna detta..
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ok jag lägger ned för du verkar kunna detta..
Jasså?! Vem har sagt att jag "verkar kunna detta"..?! Det enda jag har sagt är att jag tycker det ser ut som att tegelstenarna hålls uppe av fönstret, vilket borde innebära att stenarna lossnar helt när fönstret tas bort. Men jag kanske har fel, du verkar ju veta exakt hur det ser ut...
 
  • Ledsen
TommyC
  • Laddar…
H Henke_01 skrev:
Jasså?! Vem har sagt att jag "verkar kunna detta"..?!
@Rejäl
 
Den vanliga lösningen är som jag förstått det att det sätts in en stålprofil under stenarna och detta görs med fördel när man ändå har fönstret borta. Fråga fönsterfitman hur lim/fog är tänkt att hålla i 50 år.
 
Z z_bumbi skrev:
Den vanliga lösningen är som jag förstått det att det sätts in en stålprofil under stenarna och detta görs med fördel när man ändå har fönstret borta. Fråga fönsterfitman hur lim/fog är tänkt att hålla i 50 år.
Ja, det bästa är väl kanske att göra det samtidigt som fönsterbytet. Men jag har ingen möjlighet att hinna få tag på en murare så snabbt, utan jag ser ingen annan möjlighet än att laga det tillfälligt nu och sen försöka få tag på en murare som kan fixa till det bättre senare.
 
S
Man kan göra en egen tegelbalk genom att spåra i ovankant av tegeltstenarna och gjuta fast rostfri armering i spåret. Sen får man foga det synliga när man murar det på plats.

Be fönsterfirman att plocka ner de lösa stenarna innan de tar ur karmen så att du kan återanvända dem. Ta sen dit en murare efteråt.

Man kan också beställa en murmabalk som länkades till tidigare men jag vet inte om det är värt till bara ett fönster.
 
B
Är det inte bättre att skjuta på fönsterbytet eller i alla fall bara lägga undan lösa stenar tills du kan få dit en kunnig person som löser det ordentligt, istället för att klistra fast dem med nån tveksam massa?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
N
Man kan göra det lätta att limma stenarna med tec7.
Eller köpa en ny betong/tegelbalk.
Vilket säljs i många längder, men inga med erat tegel.

Skulle säga kemankare, 3-7 tuber.
Lång regel och 3 stämp till kemankaren härdat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.