1 428 läst · 18 svar
1k läst
18 svar
Vilken färg till hallen som har dörrar med ncs s0502-y?
Ett sent tips. Jag har standard vita innerdörrar, s0502y, och neutrala väggar. Jag tycker att dörrfodret känns gula och de vita väggarna blir rätt skarpa. Nu har jag målat dörrfodren i 0502-y (utan S). Då blir färgen något mindre gul och lite mörkar. Blev jättebra, se bil.
Nu står jag inför samma dilemma som trådskaparen. Vad ska jag ha för färg på väggarna som går ihop med dörrarna, tryckknapparna, AC, köket, osv.
Jag har testat att måla även väggen med 0502-Y (utan S), det blev riktigt bra. Så frågan är om man helt enkelt ska köra 0502-y (utan S) i på alla väggarna...
Nu står jag inför samma dilemma som trådskaparen. Vad ska jag ha för färg på väggarna som går ihop med dörrarna, tryckknapparna, AC, köket, osv.
Jag har testat att måla även väggen med 0502-Y (utan S), det blev riktigt bra. Så frågan är om man helt enkelt ska köra 0502-y (utan S) i på alla väggarna...
Tack, intressant tanke. Vore intressant att se i verkligheten. Det blev tillslut nordsjövit
NCS S 0603 -Y03R
Ska fundera på det till nästa gång. Hade vi målat i en annan färg hade det nog blivit
S3502-Y, lätt varmgrå. Den passar perfekt till alla dessa vita nyanser.
NCS S 0603 -Y03R
Ska fundera på det till nästa gång. Hade vi målat i en annan färg hade det nog blivit
S3502-Y, lätt varmgrå. Den passar perfekt till alla dessa vita nyanser.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 001 inlägg
NCS är ju byggt så att man kan ”räkna ut” vilka färger som fungerar bra ihop. Man behöver inte famla i blindo. Ett tips är att ladda ner appen NCS+ och börja bygga ”boards”. Färgerna är naturligtvis inte exakt överenstämmande med verkligheten, men avvikelsen är lika stor för olika färger så du kan lätt se relationerna dem emellan. Precis som du ser färger från verkligheten. I ditt första exempel hade t.ex. S 0502-Y på allt (även taket) skapat känsla av att allt är rent vitt…tills du introducerar något som är neutralt vitt (S XX00-N). Då blir den färgen ljusblå eller det vita gulvitt, beroende på vilken färg din hjärna bestämmer sig för som ”vitt”
Med en Colourpin-mätare (som är exakt till <∆1) kan du även läsa in färger du hittar ”i verkligheten” och bygga vidare på dessa.
Med en Colourpin-mätare (som är exakt till <∆1) kan du även läsa in färger du hittar ”i verkligheten” och bygga vidare på dessa.
Klicka här för att svara