Vilken färg?

• Antal röster
    17
  • Omröstningen stängd .
LoweW
Q quattro1 skrev:
Bengalack
Aldrig hört talas om innan men verkar lovande! Hade tänkt måla dom i regnbågens färger men det kanske blir lite för dyrt…

Men tack för tipset! Det lutar starkt mot den just nu.

• Gilla
quattro1 och 1 till
  • Laddar…
Halvsnor tråden då jag har en liknande frågeställning, gamla fina Bahconycklar som behöver piffas till. Vilken typ av olja ska man köra för inoljning?

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
Halvsnor tråden då jag har en liknande frågeställning, gamla fina Bahconycklar som behöver piffas till. Vilken typ av olja ska man köra för inoljning?
Kokt linolja kör jag med. Gnid in med en trasa/pensel och torka av. Linoljan härdar och skyddar bra. Bättra på vid behov. Rå linolja penetrerar porerna bättre men härdar långsammare. Bara att testa, svårt att misslyckas med.

• Gilla
Bassrunner och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
B Bassrunner skrev:
Jag har börjat använda apelsinvaxolja (Howard feed 'n wax)... DEt är ju egentligen mera som möbelpolish men verktygen mår bra av den... och jag gillar doften.
Jag har exprimenterat med att blånera några skiftnycklar och det blev också hur bra som helst... (anv'nde linolja som kylmedel)

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Ingen alls, dessa som målades för kanske 60 år sedan ska återställas till original och förenas med de vi övriga 25 talet en vacker dag.

• Flera skiftnycklar i olika storlekar, med både omålade och gröna handtag, ligger uppradade på ett gammalt arbetsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
De som är målade har i alla fall mindre synlig rost.

Fasta nycklar, hylsor etc borde vara färgkodade, skruvmejslar också och då inte någon liten klick som vissa märken kör. En internationell standard som följs vore ännu bättre.

Verktygen jag har i bilen är neon-oranga. Inte för att de skall vara snygga men för att de skall vara lätta att se och hitta om man tappar dem nån mörk natt när bilen.. j-s. Hade jag hittat självlysande orange hade jag använt det men nu blev det Hammerite istället. Tyvärr för ju inte färghandlarna fosforgult pigment längre, tror inte jag sett det på 30+ år.

Det finns reflex i sprejburk, har inte testat på verktyg men bedömt så håller det sämre än vanlig färg. Fast på verktyg så nöter man inte hela ytan så det blir troligen inte helt reflexfritt utan bara gradvis sämre mellan förbättringsmålningarna.

Annars finns pigment att köpa i fiskebutiker om du vill lägga ett lager klarlack över eller blanda i färgen direkt.

De där nycklarna har legat i ett litet träskjul i 33 år tills nyligen så rätt ok ändå.

Angående färg så målade jag mina skogsprylar som kastblock och schackel plus yxa och annat med en orange markörfärg på sprayburk för något år sedan och den sitter kvar än. Syns väldigt bra i snö eller grön natur.

Vill man märka skiftnycklar tycker jag det är snyggt att bara måla nere i fördjupningen och sen putsa bort på ovansidan av texten.
Har väll lite för många skiftnycklar och kan tycka att det är rätt charmigt med märkfärg de fått genom åren. De har markerats för att tillhöra en speciell båt, verkstad, skola eller företag.

Lila färg 😉
Min farfar målade lila färg på sina verktyg på 60 talet, den sitter kvar än.

• Haha
Pysslarn
  • Laddar…
Vad man än gör skall man inte linoljebränna verktygen för då går det åt helvete med all härdning och anlöpning. Det brukar vara nödvändigt att påpeka i såna här diskussioner.

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
hsd
Z z_bumbi skrev:
De som är målade har i alla fall mindre synlig rost.

Fasta nycklar, hylsor etc borde vara färgkodade, skruvmejslar också och då inte någon liten klick som vissa märken kör. En internationell standard som följs vore ännu bättre.
Finns en som kan användas rakt av
Färgguide för resistorer med färgkoder: svart, brun, röd, orange, gul, grön, blå, violett, grå, vit, silver och guld.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.