13th Marine 13th Marine skrev:
Undrar hur någon grön nyans skulle funka.
Ja jag med. Hade velat se en simulering av det innan. Vet inte om vi törs köra på grönt
 
Kanske panntillverkaren kan hjälpa till?
Du skickar dem en vettig bild på huset och de klipper in lite olika tak
 
Miamariaeliasson Miamariaeliasson skrev:
Jag hade valt en vinröd matt takpanna. Så snyggt! Huset är ju vitt så ni kan inte göra bort er, välj det ni tycker är snyggast. Vitt passar med allt.
Vi har funderat på kastanjebrun. Den är typ rödbrun. Känns som det kan funka hyfsat med skorstenen.
 
  • Gilla
Miamariaeliasson
  • Laddar…
richardtenggren
Till Benders Carisma(KoW’s sista bild) finns det anpassade solcellsmoduler om det önskas, men då bör man köra på den svarta varianten. Vi har lagt de röda och är mycket nöjda, vårt hus har också valmat tak.

De finns en glaserad variant i tegel från Benders också.
 
Hemmakatten
På vårt förrförra hus la vi grönsvart shingel. Kommer inte på vad det var för märke. Det var ca 60cm långa remsor med vidhängande rektangulära bitar i olika storlekar. Färgen skiftade från mörkt grön till svart. Huset var vitt med vita fönster och ursprungligen belagt med svarta betongpannor. Skorstenen putsades i en mörkgrå färg.

Det blev mycket snyggt. Hade aldrig själv tänkt på shingel utan det var arkitekterna som hjälpte oss med fasadförändringen som föreslog detta.
 
I sverige kommer folk skratta oavsett, lägg ingen energi på vad andra tycker.

Personligen tycker jag svart är det ända alternativet på det huset. Du har aldrig titta på plåttak? Kan vara läckert med ett plåttak i "plåt" färg
 
RustVilla RustVilla skrev:
I sverige kommer folk skratta oavsett, lägg ingen energi på vad andra tycker.

Personligen tycker jag svart är det ända alternativet på det huset. Du har aldrig titta på plåttak? Kan vara läckert med ett plåttak i "plåt" färg
Plåt på ett gammalt hus i "villa villerkulla"-stil är helt topp, men på ett sånt här 80-tals bygge tycker jag det blir so-so.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Om man vill bli av med 80-talsstuket (om man vill det alltså..), så kan man plocka bort "svängen" på takfoten, brukar bara vara en kil som är spikad med spikplåt. För att få mer stilrent "rakt" tak. Sen kan man lägga t.ex. pannplåt eller en sinus fibercement. Kanske i en mörkare går nyans, typ "antracit". Under takfoten kan man byta ut panelen till fibercementskiva.
På så sätt kan man få en mer modern touch.

För övrigt - rött tak på detta hus är big nono i min bok... Mörgrå eller svart möjligtvis.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Lutar åt att det blir benders brilliant skiffer just nu. Den är typ mörkgrå men får en fin lyster i rätt solljus som drar åt mörkblå ibland.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
På vårt förrförra hus la vi grönsvart shingel. Kommer inte på vad det var för märke. Det var ca 60cm långa remsor med vidhängande rektangulära bitar i olika storlekar. Färgen skiftade från mörkt grön till svart. Huset var vitt med vita fönster och ursprungligen belagt med svarta betongpannor. Skorstenen putsades i en mörkgrå färg.

Det blev mycket snyggt. Hade aldrig själv tänkt på shingel utan det var arkitekterna som hjälpte oss med fasadförändringen som föreslog detta.
Låter snyggt. Shingel känns ju väldigt osvenskt men i Nordamerika är det typ standard. Sett många fina shingeltak där. Finns en betongpanna som är svart/grön men den finns inte med candor-ytskikt.
 
För den intresserade så har vi resultatet här. Taket har varit klart sen en tid. Det blev bra men dyrt :rolleyes:
Nu återstår bara att putsa upp grundsockeln i någon mörkare grå nyans så är utsidan på huset :ok:
 
  • Ett nylagt svart tak på ett vitt hus med stenvägg och skorsten, omgivet av en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat enfamiljshus med nytt tak och väntande grundsockelmålning, omgivet av grönt gräs och trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Fint det blev! Vad valde ni för plattor/färg?
 
  • Gilla
Fhony
  • Laddar…
Det blev brilliant skiffer. Tvåkupiga. Tycker de har en fin glans som nästan ser glasserad ut, fast att det är betongpannor.
 
F Fhony skrev:
Det blev brilliant skiffer. Tvåkupiga. Tycker de har en fin glans som nästan ser glasserad ut, fast att det är betongpannor.

Funderar också på att välja brilliant skiffer, tycker den ser riktigt bra ut och den är ju deras bästa takpanna.

jag ser att de e silvriga stuprör men är övriga plåtdetaljer svarta? Svårt att se. Skär de sig mycket eller ser bra ut? Funderar lite på att ta plåtdetaljer i samma skiffer kulör
 
L Lechuza skrev:
Funderar också på att välja brilliant skiffer, tycker den ser riktigt bra ut och den är ju deras bästa takpanna.

jag ser att de e silvriga stuprör men är övriga plåtdetaljer svarta? Svårt att se. Skär de sig mycket eller ser bra ut? Funderar lite på att ta plåtdetaljer i samma skiffer kulör
All plåt var svart innan. Nu bytte vi till silvermetallic på hängrännor och stuprör. Fönsterbleck osv är fortfarande svart vilket ser lite knepigt ut. Tanken är att måla över i första hand och byta ut i andra hand allt eftersom.
På taket bytte vi rändalar men tog svart plåt igen. Tyckte det lirade bäst med skifferpannorna. Har sett vissa som har silvermetallic även uppe på taket men jag tycker det blir lite för stor färgskillnad i förhållande till pannorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.