13 898 läst · 30 svar
14k läst
30 svar
Vilken färg på takpannor?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 274 inlägg
Kanske panntillverkaren kan hjälpa till?
Du skickar dem en vettig bild på huset och de klipper in lite olika tak
Du skickar dem en vettig bild på huset och de klipper in lite olika tak
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Till Benders Carisma(KoW’s sista bild) finns det anpassade solcellsmoduler om det önskas, men då bör man köra på den svarta varianten. Vi har lagt de röda och är mycket nöjda, vårt hus har också valmat tak.
De finns en glaserad variant i tegel från Benders också.
De finns en glaserad variant i tegel från Benders också.
På vårt förrförra hus la vi grönsvart shingel. Kommer inte på vad det var för märke. Det var ca 60cm långa remsor med vidhängande rektangulära bitar i olika storlekar. Färgen skiftade från mörkt grön till svart. Huset var vitt med vita fönster och ursprungligen belagt med svarta betongpannor. Skorstenen putsades i en mörkgrå färg.
Det blev mycket snyggt. Hade aldrig själv tänkt på shingel utan det var arkitekterna som hjälpte oss med fasadförändringen som föreslog detta.
Det blev mycket snyggt. Hade aldrig själv tänkt på shingel utan det var arkitekterna som hjälpte oss med fasadförändringen som föreslog detta.
I sverige kommer folk skratta oavsett, lägg ingen energi på vad andra tycker.
Personligen tycker jag svart är det ända alternativet på det huset. Du har aldrig titta på plåttak? Kan vara läckert med ett plåttak i "plåt" färg
Personligen tycker jag svart är det ända alternativet på det huset. Du har aldrig titta på plåttak? Kan vara läckert med ett plåttak i "plåt" färg
Plåt på ett gammalt hus i "villa villerkulla"-stil är helt topp, men på ett sånt här 80-tals bygge tycker jag det blir so-so.RustVilla skrev:
Om man vill bli av med 80-talsstuket (om man vill det alltså..), så kan man plocka bort "svängen" på takfoten, brukar bara vara en kil som är spikad med spikplåt. För att få mer stilrent "rakt" tak. Sen kan man lägga t.ex. pannplåt eller en sinus fibercement. Kanske i en mörkare går nyans, typ "antracit". Under takfoten kan man byta ut panelen till fibercementskiva.
På så sätt kan man få en mer modern touch.
För övrigt - rött tak på detta hus är big nono i min bok... Mörgrå eller svart möjligtvis.
På så sätt kan man få en mer modern touch.
För övrigt - rött tak på detta hus är big nono i min bok... Mörgrå eller svart möjligtvis.
Låter snyggt. Shingel känns ju väldigt osvenskt men i Nordamerika är det typ standard. Sett många fina shingeltak där. Finns en betongpanna som är svart/grön men den finns inte med candor-ytskikt.Hemmakatten skrev:På vårt förrförra hus la vi grönsvart shingel. Kommer inte på vad det var för märke. Det var ca 60cm långa remsor med vidhängande rektangulära bitar i olika storlekar. Färgen skiftade från mörkt grön till svart. Huset var vitt med vita fönster och ursprungligen belagt med svarta betongpannor. Skorstenen putsades i en mörkgrå färg.
För den intresserade så har vi resultatet här. Taket har varit klart sen en tid. Det blev bra men dyrt
Nu återstår bara att putsa upp grundsockeln i någon mörkare grå nyans så är utsidan på huset
Nu återstår bara att putsa upp grundsockeln i någon mörkare grå nyans så är utsidan på huset
Fint det blev! Vad valde ni för plattor/färg?
F Fhony skrev:
Funderar också på att välja brilliant skiffer, tycker den ser riktigt bra ut och den är ju deras bästa takpanna.
jag ser att de e silvriga stuprör men är övriga plåtdetaljer svarta? Svårt att se. Skär de sig mycket eller ser bra ut? Funderar lite på att ta plåtdetaljer i samma skiffer kulör
All plåt var svart innan. Nu bytte vi till silvermetallic på hängrännor och stuprör. Fönsterbleck osv är fortfarande svart vilket ser lite knepigt ut. Tanken är att måla över i första hand och byta ut i andra hand allt eftersom.L Lechuza skrev:
På taket bytte vi rändalar men tog svart plåt igen. Tyckte det lirade bäst med skifferpannorna. Har sett vissa som har silvermetallic även uppe på taket men jag tycker det blir lite för stor färgskillnad i förhållande till pannorna.