2 997 läst · 21 svar
3k läst
21 svar
Vilken färg på sladdarna motsvarar blå/brun
I det här fallet är det högst troligt nolla. Men det varierar.
Det beror på var i Sverige man befinner sig. Det beror nog även på vilken elektriker som varit där. 😉J.EL. skrev:
I Örgryte, Göteborg har jag stött på svart fas och vit nolla. På "min" ort är det oftast vit fas och svart nolla. Det enda man med säkerhet vet är att det aldrig går att lita på färgerna i gamla installationer.
Hahah väldigt sant. 50-60 talet var helt jävla galet 😂Müssli skrev:Det beror på var i Sverige man befinner sig. Det beror nog även på vilken elektriker som varit där. 😉
I Örgryte, Göteborg har jag stött på svart fas och vit nolla. På "min" ort är det oftast vit fas och svart nolla. Det enda man med säkerhet vet är att det aldrig går att lita på färgerna i gamla installationer.
Detta var nog den bästa dosan i detta trapphus från 50 talet, färgerna blandades mer och mer ju högre upp man komMüssli skrev:Det beror på var i Sverige man befinner sig. Det beror nog även på vilken elektriker som varit där. 😉
Produkter som diskuteras i tråden