Ingen cirkel men jag har en RAGE3-B 210mm kapsåg, gav 1480 för den inkl frakt och moms från http://ringdahl-maskiner.se/

Hämtade idag en ny klinga jag köpt på ebay, 400kr inkl allt. Det finns inget som laminatgolv inte kan döda :)
Men för metall och så tycker jag den är perfekt. Jag kapar lite för att svetsa och det är en fröjd att kapa rakt.

Redigerat:
pyro skrev:
Gissningsvis har Daniel redan löst sitt problem, men jag gräver upp den här gamla tråden iaf. Även om det inte finns en renodlad metallsåg från Festool, så har de ju faktiskt en klinga till TS-75 som påstås såga iaf tunnare stål. Den skulle inte kunna funka?
[länk]
Gissar att den skulle kunna funka, men är i ärlighetens namn inte så glad för att köra så kraftiga stålprofiler med den sågen.

Skulle haft en milwaukee hemma för länge sedan men ffx glömde berätta att de inte hade den på lager...

Fick reda på att FFX inte skulle få hem sågen heller....

BEstämde mig för en Evolution rage 230 från Prishammeren i danmark istället. De hade dock inte extra klingor till denna såg. Någon som vet var man hittar sådana? kommer att behövas efterhand.

Ebay, Just bytt min efter laminatgolv

Ok, idag kom sågen från Prishammeren.

Den kom i en dålig platslåda som ger mig rysningar. Sen luktade den billig plast. När jag tog upp sågen trillade det lös en liten rund "plastmutter" som skulle hålla fast återställningsknappen för den inbyggda säkringen. Den gick lätt att skruva tillbaka.

Det följde med batterier till lasern, storlek AAA. Jag trodde först att det var fel storlek, för utrymmet för dem var så otroligt dåligt avpassat, de sitter på snedden och vill trilla ut när man öppnar luckan. Å andra sidan stod det tydligt i manualen att lasern inte var att såga efter utan som lite lös guidance. Typ.

Allt i sågen verkar vara i dålig fattig plast, förutom det som är i flimsig plåt med vassa kanter eller dåligt gjuten alu med skägget kvar. Klingan ser dock ganska bra ut faktiskt. Plåten på klyvanhållet gick att skära sig på, noll bearbetning efter klippningen. Å andra sidan är det så klent och dåligt punktsvetsat att det nog knappast går att använda ändå.

Det följde med hemskt dåliga skyddsglasögon med gummiband som verkade uttänjt redan från start, testade dock inte dem. Öronpluggarna som följde med såg dock bra ut. Det följde också med extra kol som sig bör på en kinamaskin.

Sågen är en säregen kombination av klen och klumpig. Det främre handtaget verkar dock rejält och bra att hålla i. Det bakre handtaget sitter precis i linje med klingan vilket känns bra. Det verkar inte gå att manuellt fälla tillbaka klingskyddet.

Hur den är att såga med? Ingen aning, har bara precis limmat en styrlinjal i 8mm mdf, återkommer med resultat.

EDIT: Sågen har faktiskt en gummikabel. Förvisso en otrevlig typ och dessutom löjligt kort, men ändå.

Redigerat:
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Jamen det låter ju bra, har du inget negativt att säga om sågen? :D

Min kompis har en kap gersåg av det märket, efter att ha klämt o känt o provkört den vet jag ungefär vad du pratar om.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Haha, nu har jag sågat. Den låter inte trevligt, men inte som en av de värsta gruskrossarna heller. Ska öppna och se om jag kan ge den lite bättre fett någonstans. Sågade som sagt genom en dörr. I början var det massivträ ca 55x100mm furu (kapa) med tunn aluplåt över/under och en HDF utanpå det, totalt tjocklek 65mm. Skönt med ordentligt maxdjup på 80+mm, inga probem att nå igenom trots 8mm tjocklek på styrlinjalen. Tyvärr var klingan inte alls särskilt optimerad för trä och det blev väldigt varmt genom furun (och sen kom den in i cellplasten vilket inte kylde av den direkt. Färgen smetade av och sågen började såga snett. Detta får jag delvis ta på mig själv som okunskap. Svårt att höra att sågen gick trögt dock, lät illa hela tiden. I vilket fall så körde jag om och då gick det bra.

Själva snittet genom stålprofilen blev väldigt väldigt bra! Utmärkt snittyta, inga gnistor. Positivt överraskad. Snittet i HDF-en var också bra.

Slutsats: Gillae inte att arbeta med sågen, men slutresultatet blev bra.

Ola C skrev:
Jamen det låter ju bra, har du inget negativt att säga om sågen? :D

Min kompis har en kap gersåg av det märket, efter att ha klämt o känt o provkört den vet jag ungefär vad du pratar om.
Jo lite negativt. Den hade ingen klyvkniv heller. Det kan man vä rimligtvis inte ha någon nytta av med 230mm klinga och 80mm sågdjup. Men billig var den.

Kolla inlägg nummer 10. Ett sätt att säga "vad var det jag sa?"

Kolla inlägg #16, jag försökte köpa en Milwaukee. Gick inte så bra. Å andra sidan fick jag ju ett bra resultat. Ska bli spännande att se hur den funkar till att såga upp tex 5mm plåt. Idag går det antingen via smeden, med vinkelslip eller (med stapplande steg, har ej fått in snitsen) med liten plasmaskärare. Fina, raka, kalla vinkelräta snitt med cirkelsåg hade varit trevligt.

Det kommer att fungera bra. Klingorna är riktigt bra faktiskt.

Köpte Bosch GKS18V och Hilti stålklinga, funkar klockrent. Testade samma klinga med sänksågen, inga problem att få raka fina snitt.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.