JanneJanne123
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Den horribla tillgängligheten av laddning är ju ett stort problem. Märkligt att man öser skattebetalarnas pengar på bilarna utan att lösa det.

Var på Kolmården i somras. Fanns typ 20 platser med laddning av 1000 tals parkeringsplatser
Intressant vilka olika upplevelser man kan ha, nu långkör jag som sagt sällan till vardags, men just laddning känns ju som ett löst problem numera. Speciellt nu när Tesla har öppnat upp samtliga sina laddare för andra märken finns det god tillgång till laddare.

Det jag saknar är destinationsladdare vid tex hyrda fjällstugor och liknande där man ofta är förpassad till att ladda vid en central laddstation.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Policyn medger ej Teslor
Men den skriver ni väl i ledningsgruppen själva?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
K
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nej jag är drivande i ledningsgruppen och har fått dem att slopa kravet på elbilar framgent
Så du sitter med i ledningsgruppen som infört en bilpolicy som enbart tillåter elbilar? Dessutom innebär policyn att ni bara får välja elbilar med kort räckvidd och att laddningstid på tjänsteresor inte räknas som arbetstid.

Var hela syftet med policyn att få medarbetarna att hata elbilar? 😀

/Krille
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 13 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Intressant vilka olika upplevelser man kan ha, nu långkör jag som sagt sällan till vardags, men just laddning känns ju som ett löst problem numera. Speciellt nu när Tesla har öppnat upp samtliga sina laddare för andra märken finns det god tillgång till laddare.

Det jag saknar är destinationsladdare vid tex hyrda fjällstugor och liknande där man ofta är förpassad till att ladda vid en central laddstation.
Ner till Kolmården. Ingen laddning där. 20% kvar. Stopp på stora Circle K vid motorvägen hem. 10 laddare men ändå 1 timmes väntetid.

Var Jättekul att sitta där i nästan 2 timmar med griniga småbarn..
 
  • Ledsen
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Men den skriver ni väl i ledningsgruppen själva?
Nja det är ett internationellt bolag med vissa övergripande policys vi behöver följa
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
För att vi har en miljöbilspolicy på jobbet och får bara välja rena elbilar som tjänstebilar. De enda bilarna som fanns stora nog (hade xc60 innan, den är i minsta laget med 2 små barn) var Enyaq och ID4. Fanns en till men den kunde inte ha dragkrok så gick bort.

Kostar 1/7 av att ha en privat bil, men funderar ändå på atg skaffa en.

Hade såklart aldrig kört ett sådant litet skrälle till bil om jag fixk välja
Jag funderar på att hoppa av förmånsbil på grund av just policyn som säger "elbil".
Kör laddhybrid idag, men nu är det ny policy.
Men om jag hoppar av så slipper man ju förmånsvärdet, och har 3-4000kr i skattade pengar att "leka" med per månad.
Med min syn på bilar så får jag en otroligt fin bil för 200kkr, och då väljer jag biltyp själv.
Så jag ska fundera lite, har bara hittat Kia EV9 som kandidat idag, men den är ändå sämre än min nuvarande.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Så du sitter med i ledningsgruppen som infört en bilpolicy som enbart tillåter elbilar? Dessutom innebär policyn att ni bara får välja elbilar med kort räckvidd och att laddningstid på tjänsteresor inte räknas som arbetstid.

Var hela syftet med policyn att få
Man kan ju fråga sig det.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Jag funderar på att hoppa av förmånsbil på grund av just policyn som säger "elbil".
Kör laddhybrid idag, men nu är det ny policy.
Men om jag hoppar av så slipper man ju förmånsvärdet, och har 3-4000kr i skattade pengar att "leka" med per månad.
Med min syn på bilar så får jag en otroligt fin bil för 200kkr, och då väljer jag biltyp själv.
Så jag ska fundera lite, har bara hittat Kia EV9 som kandidat idag, men den är ändå sämre än min nuvarande.
Ja den hade vi inte tyvärr. En Enyaq med småbarn är smärtsamt liten
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Ja den hade vi inte tyvärr. En Enyaq med småbarn är smärtsamt liten
Du och frugan får gå en kurs i packning och ”sluta ta med onödiga prylar på semestern…”
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Ner till Kolmården. Ingen laddning där. 20% kvar. Stopp på stora Circle K vid motorvägen hem. 10 laddare men ändå 1 timmes väntetid.

Var Jättekul att sitta där i nästan 2 timmar med griniga småbarn..
Om kön var så lång vid Cirkle K vid Stavsjö (som jag antar att du avser) hade jag åkt en kort avstickare söderut till Åby vid norra infarten av Norrköping. Där finns 32 snabbladdare och jag har aldrig varit med om att alla har varit fulla. Just Stavsjö brukar dock vara ganska populär, speciellt vid lunchtid. Man ser ju smidigt på tex ChargeFinder hur beläggningen på laddarna ser ut och så får man planera sin färd därefter.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nej jag får ta obetald arbetstid borta från familjen när jag ska sitta på en mack i skogen och ladda.

Ofta får jag dessutom köa ett bra tag INNAN jag får ladda
Får du inte betalt för din arbetstid?
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Den horribla tillgängligheten av laddning är ju ett stort problem. Märkligt att man öser skattebetalarnas pengar på bilarna utan att lösa det.

Var på Kolmården i somras. Fanns typ 20 platser med laddning av 1000 tals parkeringsplatser
Välkommen till Östermalm där finns det överskott av parkeringsplatser med laddning för vi utan elbil inte får parkera.

Det var detta Tesla insåg och erbjöd ett ekosystem med bilar och laddare.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Första som kom upp på sökningen "elbil räckvidd vinter";
[länk]

Precis 40% anges att det tappas.

Här är söklänken;
[länk]
Problemet är att den är direkt felaktig för det står att man tappat 40% från 50mil och tror man på det som skrivs blir man lurad både på sommaren och på vintern. För du kör inte 50mil på sommaren.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Om du hade lagt 10 sekunder på att själv googla istället för att skriva ditt inlägg hade du hittat massor med tester 😉

Jag är helt övertygad om att du kan googla och är faktiskt lite intresserad av varför du inte gör det då det är så enkelt att hitta det du frågar efter?

/Krille
Därför att jag tycker att alla förskönar verkligheten, som att skriva att min v70 d5 awd drar 0,4 som var populärt på den tiden. Visst kan den göra det men i verkligheten kör man den kanske på 0,6.
Jag har kört elbil sedan 2014 men bara för det försöker jag inte predika ut för andra att det är bättre än vad det är.
Ta den länken jag fick till mig, jag skulle säga att ingen (2023) kör en ID4 50mil. Varför skriver man då det?
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Ja den hade vi inte tyvärr. En Enyaq med småbarn är smärtsamt liten
Enyaq är ju superrymlig i cupen tycker iallafall jag. Synd att den är lite väl törstig vintertid.

Här är en bra databas med räckvidder som stämmer väl som man kan använda som benchmark.
https://ev-database.org/car/1280/Skoda-Enyaq-iV-80

110km/h och -10 så bör du kunna ta dig 315km 100-0%. Vilket verkar stämma med vad du skriver om du bara håller ner hastigheten något (hastighetsgräns). Då kan man nog klara Stockholm-Göteborg med bara ett stopp och parkera på en destinationsladdare. Det kryllar av dom i Göteborg.

ID7 Tourer Pro S hade gett dig 20% längre räckvidd Och mer utrymme. Om man ska hålla sig till "vanliga" elbilar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.