150 894 läst · 3 072 svar
151k läst
3,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Intressant vilka olika upplevelser man kan ha, nu långkör jag som sagt sällan till vardags, men just laddning känns ju som ett löst problem numera. Speciellt nu när Tesla har öppnat upp samtliga sina laddare för andra märken finns det god tillgång till laddare.Kentvirulent skrev:
Det jag saknar är destinationsladdare vid tex hyrda fjällstugor och liknande där man ofta är förpassad till att ladda vid en central laddstation.
Redigerat:
Så du sitter med i ledningsgruppen som infört en bilpolicy som enbart tillåter elbilar? Dessutom innebär policyn att ni bara får välja elbilar med kort räckvidd och att laddningstid på tjänsteresor inte räknas som arbetstid.Kentvirulent skrev:
Var hela syftet med policyn att få medarbetarna att hata elbilar? 😀
/Krille
Ner till Kolmården. Ingen laddning där. 20% kvar. Stopp på stora Circle K vid motorvägen hem. 10 laddare men ändå 1 timmes väntetid.JanneJanne123 skrev:Intressant vilka olika upplevelser man kan ha, nu långkör jag som sagt sällan till vardags, men just laddning känns ju som ett löst problem numera. Speciellt nu när Tesla har öppnat upp samtliga sina laddare för andra märken finns det god tillgång till laddare.
Det jag saknar är destinationsladdare vid tex hyrda fjällstugor och liknande där man ofta är förpassad till att ladda vid en central laddstation.
Var Jättekul att sitta där i nästan 2 timmar med griniga småbarn..
Jag funderar på att hoppa av förmånsbil på grund av just policyn som säger "elbil".Kentvirulent skrev:För att vi har en miljöbilspolicy på jobbet och får bara välja rena elbilar som tjänstebilar. De enda bilarna som fanns stora nog (hade xc60 innan, den är i minsta laget med 2 små barn) var Enyaq och ID4. Fanns en till men den kunde inte ha dragkrok så gick bort.
Kostar 1/7 av att ha en privat bil, men funderar ändå på atg skaffa en.
Hade såklart aldrig kört ett sådant litet skrälle till bil om jag fixk välja
Kör laddhybrid idag, men nu är det ny policy.
Men om jag hoppar av så slipper man ju förmånsvärdet, och har 3-4000kr i skattade pengar att "leka" med per månad.
Med min syn på bilar så får jag en otroligt fin bil för 200kkr, och då väljer jag biltyp själv.
Så jag ska fundera lite, har bara hittat Kia EV9 som kandidat idag, men den är ändå sämre än min nuvarande.
Man kan ju fråga sig det.K Krille4 skrev:
Ja den hade vi inte tyvärr. En Enyaq med småbarn är smärtsamt litenHannuse skrev:Jag funderar på att hoppa av förmånsbil på grund av just policyn som säger "elbil".
Kör laddhybrid idag, men nu är det ny policy.
Men om jag hoppar av så slipper man ju förmånsvärdet, och har 3-4000kr i skattade pengar att "leka" med per månad.
Med min syn på bilar så får jag en otroligt fin bil för 200kkr, och då väljer jag biltyp själv.
Så jag ska fundera lite, har bara hittat Kia EV9 som kandidat idag, men den är ändå sämre än min nuvarande.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Om kön var så lång vid Cirkle K vid Stavsjö (som jag antar att du avser) hade jag åkt en kort avstickare söderut till Åby vid norra infarten av Norrköping. Där finns 32 snabbladdare och jag har aldrig varit med om att alla har varit fulla. Just Stavsjö brukar dock vara ganska populär, speciellt vid lunchtid. Man ser ju smidigt på tex ChargeFinder hur beläggningen på laddarna ser ut och så får man planera sin färd därefter.Kentvirulent skrev:
Välkommen till Östermalm där finns det överskott av parkeringsplatser med laddning för vi utan elbil inte får parkera.Kentvirulent skrev:
Det var detta Tesla insåg och erbjöd ett ekosystem med bilar och laddare.
Problemet är att den är direkt felaktig för det står att man tappat 40% från 50mil och tror man på det som skrivs blir man lurad både på sommaren och på vintern. För du kör inte 50mil på sommaren.S Styrman_jansson skrev:
Därför att jag tycker att alla förskönar verkligheten, som att skriva att min v70 d5 awd drar 0,4 som var populärt på den tiden. Visst kan den göra det men i verkligheten kör man den kanske på 0,6.K Krille4 skrev:
Jag har kört elbil sedan 2014 men bara för det försöker jag inte predika ut för andra att det är bättre än vad det är.
Ta den länken jag fick till mig, jag skulle säga att ingen (2023) kör en ID4 50mil. Varför skriver man då det?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 046 inlägg
Enyaq är ju superrymlig i cupen tycker iallafall jag. Synd att den är lite väl törstig vintertid.Kentvirulent skrev:
Här är en bra databas med räckvidder som stämmer väl som man kan använda som benchmark.
https://ev-database.org/car/1280/Skoda-Enyaq-iV-80
110km/h och -10 så bör du kunna ta dig 315km 100-0%. Vilket verkar stämma med vad du skriver om du bara håller ner hastigheten något (hastighetsgräns). Då kan man nog klara Stockholm-Göteborg med bara ett stopp och parkera på en destinationsladdare. Det kryllar av dom i Göteborg.
ID7 Tourer Pro S hade gett dig 20% längre räckvidd Och mer utrymme. Om man ska hålla sig till "vanliga" elbilar.