189 277 läst · 3 411 svar
189k läst
3,4k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Haha. ja faktiskt. Missförstod dig och och blev irriterad helt i onödan, sorry. Återkommer.S sprucetwig skrev:
Kia e-Niro 2021-2022 för typ 215-250 tkr beroende på miltal?S sprucetwig skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 394 inlägg
Jag förstår inte vad det var som var fel? Det va ingen sån avsikt.P PHPersson skrev:Väldigt individuellt men för mig finns det tex. inget bättre alternativ till en fullutrustad Model S Plaid för lite extra. Men nämn gärna en?
Eller en Koenigsegg Gemera... men nämn gärna en där också?
Eller en Mercedes-Benz Uhlenhaut Coupé. men vad har du för alternativ som är lite bättre för lite mer pengar?
Eller en Nevara R, har du någon bättre elbil för lite mer?
Eller kan vi enas om att Rabbithole hade fel? Så sjukt trött på folk på detta forumet som ifrågasätter allt och aldrig har fel.
Om man tycker 170' för en e208 är lite dyrt känns det ju inte jättelockande att hoppa upp till över 200' där E-Niro och Model 3 ligger i pris. De flesta elbilar med 50kWh batteri som är 3-5 år gamla ligger väl där i kring så jag tycker nog det är mer att samtliga i det segmentet är lite för dyra.
Model 3, Model S och så är ju dyrare, ofta 250-300' men klart mycket bättre om man ska åka längre stäckor med laddning, räckvidd och bagage
Så tillbaka till ett mer nyanserat svar...S sprucetwig skrev:
Tycker det kan vara värt att titta på Opel Mokka, men även måste jag rekommendera BMW i3 om inte baksätet och/eller snabbladdning är prio1.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 394 inlägg
Något måste väl kompensera skatteintäkterna.
Höjd foronsskatt, höjd energiskatt?
Höjd foronsskatt, höjd energiskatt?

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 732 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 732 inlägg
Tveksamt. Jag har ingen aning om hur skattesystemet ser ut i UK så jag vet inte vad den kostar idag där eller vad man betalar för andra bilar. På sikt kommer man behöva förändra skattemodellen i Sverige, men att det kommer bli något liknande inom närtid har jag svårt att se.P PHPersson skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 599 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 394 inlägg
För förbränningsbilar är det väldigt enkelt med beskatta bara på bränslet, och med elbilar så är det väl en "vägavgift" som är det rimliga. Men kilometerskatt är också ett stort kliv i övervakningssamhället. Årlig mätarställningskontroll hos bilprovningen?Nötegårdsgubben skrev:
Finns det något som tyder på att planer är i rullning rent politiskt?
Kilometerskatt på alla bilar har det pratats om länge..börjar väl bli dags nu då tillräckligt många är tvingade in i elträsket.Rabbithole skrev:
För förbränningsbilar är det väldigt enkelt med beskatta bara på bränslet, och med elbilar så är det väl en "vägavgift" som är det rimliga. Men kilometerskatt är också ett stort kliv i övervakningssamhället. Årlig mätarställningskontroll hos bilprovningen?
Finns det något som tyder på att planer är i rullning rent politiskt?
Har ju funnits förut.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 599 inlägg
Håller med. I synnerhet om den ska vara differentierad mellan storstad, stad och landsbygd krävs väldigt mycket övervakning.Rabbithole skrev:
Det verkar faktiskt inte så! Men det har varit på tapeten för 5–10 år sedan, så tankarna finns där, även om nuvarande regering inte verkar ha något på gång åt det hållet.Rabbithole skrev:
Rimligen borde man ju betala en skatt för slitaget på vägar och en för mängd och typ bränsle man använder.
Vägskatten kunde debiteras per viktkilometer, om man tror man kan lita på bilarnas odometer. Jag minns att mina föräldrars dieselmerca från 60-talet hade nån form av speciell kilometerräknare.
Jag hoppas även att vägtullarna ändras så man betalar per kilometer körd i "känsligt område" (=innerstaden). Givetvis kan man vilja ta betalt för en passage eller infart på en motorled/bro etc, men trängseldelen skulle funka bättre om man mha telematik och GPS loggade hur många kilometer man kör inne i stan, för det är helt ologiskt att man kan köra från frescati till skanstull "innanför" tullarna genom gamla stan etc utan att betala en krona, men om man åker in 20m från en vägtull får man betala 50 spänn.
Vägskatten kunde debiteras per viktkilometer, om man tror man kan lita på bilarnas odometer. Jag minns att mina föräldrars dieselmerca från 60-talet hade nån form av speciell kilometerräknare.
Jag hoppas även att vägtullarna ändras så man betalar per kilometer körd i "känsligt område" (=innerstaden). Givetvis kan man vilja ta betalt för en passage eller infart på en motorled/bro etc, men trängseldelen skulle funka bättre om man mha telematik och GPS loggade hur många kilometer man kör inne i stan, för det är helt ologiskt att man kan köra från frescati till skanstull "innanför" tullarna genom gamla stan etc utan att betala en krona, men om man åker in 20m från en vägtull får man betala 50 spänn.