58 824 läst · 970 svar
59k läst
970 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
Tesla kan ju ställa till det. Tex sänkte de P modellerna på S / X med 500’ över en natt. Det är lite tråkig värdeminskningL Liljeros skrev:
Jag har svårt att ta ställning till siffran 569k, om jag kollar blocket snabbt så ligger bilarna från 2021 till 90% i intervallet 290-310k. Majoriteten har inte nämnvärd extrautrustning.P PHPersson skrev:
Att ta den i princip billigaste bilen på blocket och jämföra med en bil utrustad för 100.000kr känns som att skapa ett case?
Ingånspriset var runt 400.000kr för lilla batteriet. Man kan anta att det utrustades lite blandat men svårt att tro att snittet översteg 50.000kr i extra utrustning. Priserna ligger nu runt 300.000kr, vissa kommer säkert prutas ner men det var nog en del som såldes för snarare 400 än 450 också så grovt kan man räkna på att en normalmilad iD3 tappade runt 150.000kr på 3 år
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 850 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 850 inlägg
Det finns, eller fanns motorer som går 25" mil utan reparationer.L Liljeros skrev:Baserat på mitt ägande av begagnade bilar så skulle jag nog ändå vilja påstå att 50-60% av servicen har varit relaterat till motorn. För har man en bil som gått 15.000mil så är det ju inte bara basservicen som skall utföras, saker händer ju också allt som oftast.
Sen kommer det garanterat dyka upp dom som vidhåller att dom kört sin Toyota 25.000mil med endast oljebyten men det är inte det som är fallet, en förbränningsmotor kräver MER service än en elmotor! Sen kan både elmotorer och förbränningsmotor rasa, sånt händer men det är inte en del av den stora statistiken
På min egen bil som gått 31.400 mil är det förutom olja och filter bytt tändstift 2 ggr och vattenpump.
Men idag med ekonomer, ingenjörer utan erfarenhet och all kringutrustning p.g.a lagar o regler är de nog utrotningshotade. Jag gissar att det även kommer drabba elmotorer när de ska tillverkas så billigt som möjligt, vi har ju Zoe som exempel där dåliga lager i motorn är orsaken. Man sätter i bättre lager med erfarenheten, om några år har det fallit i glömska, och en ekonom letar efter billigare komponenter och hittar ett billigt lager, sen är karusellen igång igen.
Ett exempel är MB som kom med en billigare kamkedja på 80 talet från haft en som höll motorn ut. Efter några år med många rasade motorer gick de tillbaka till en bättre lösning. Nu är de tillbaka med dåliga kamkedjor på vissa motorer, erfarenheten försvann med tiden.
Lägg där till inflationen så är det hysteriskt dyrt men jag anser att du räknar helt galet. Men vi släpper det kanske?L Liljeros skrev:Jag har svårt att ta ställning till siffran 569k, om jag kollar blocket snabbt så ligger bilarna från 2021 till 90% i intervallet 290-310k. Majoriteten har inte nämnvärd extrautrustning.
Att ta den i princip billigaste bilen på blocket och jämföra med en bil utrustad för 100.000kr känns som att skapa ett case?
Ingånspriset var runt 400.000kr för lilla batteriet. Man kan anta att det utrustades lite blandat men svårt att tro att snittet översteg 50.000kr i extra utrustning. Priserna ligger nu runt 300.000kr, vissa kommer säkert prutas ner men det var nog en del som såldes för snarare 400 än 450 också så grovt kan man räkna på att en normalmilad iD3 tappade runt 150.000kr på 3 år
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 850 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 850 inlägg
Ja det var ett försök till en prognos vad en elbil man köper idag kan ha för ca värdeminskning.JanneJanne123 skrev:
Har väl alltid varit så att det blir otroligt dyrt att köpa helt ny bil regelbundet?P PHPersson skrev:
För att återkoppla till tidigare diskussion, Svensson köper inte en ny Tesla vart tredje år ny. Inte heller en ny XC60 för den delen.
Skulle vilja se årsinkomsten för de som privat, ej genom företag, regelbundet köper nya elbilar med några års mellanrum. Kan inte tänka mig att snittet är under 1 msek per år i inkomst. Minst
Måste ta in inflation här. Den är 25% på 3 år. Dvs det reala värdet nypris för en bil som kostade 500k 2021 är 625idagL Liljeros skrev:Jag har svårt att ta ställning till siffran 569k, om jag kollar blocket snabbt så ligger bilarna från 2021 till 90% i intervallet 290-310k. Majoriteten har inte nämnvärd extrautrustning.
Att ta den i princip billigaste bilen på blocket och jämföra med en bil utrustad för 100.000kr känns som att skapa ett case?
Ingånspriset var runt 400.000kr för lilla batteriet. Man kan anta att det utrustades lite blandat men svårt att tro att snittet översteg 50.000kr i extra utrustning. Priserna ligger nu runt 300.000kr, vissa kommer säkert prutas ner men det var nog en del som såldes för snarare 400 än 450 också så grovt kan man räkna på att en normalmilad iD3 tappade runt 150.000kr på 3 år
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 323 inlägg
Anskaffningsvärdet är ju vad den köptes för när den köptes.JanneJanne123 skrev:
Nuvarande värde däremot tror jag påverkas väldigt mycket av vad en motsvarande modell kostar ny idag
Dessutom handlar hela den här tråden om att köpa en elbil 2024, inte vilka klipp människor tror sig har gjort med en ovanlig beg marknad och där ”alla” bilar senare år ökat enormt i pris.Johannes Carlsson skrev:
Fast på vilket sätt är det relevant? Om jag köper en bil för 450 och säljer den för 300 3 år senare så har det kostat mig 150 att äga den bilen under 3 år i värdeminskning. Om en ny bil av motsvarande modell kostar 600 eller 700 efter samma period är helt irrelevant. Jag har fortfarande bara förlorat 150 på 3 års ägande.Clarken37 skrev:
Inte bara toyota, min hyundai kombi har gått 27 000mil med endast oljebyten och filterbyten. Bytt multirem en gång, inte för att den var sönder men det kändes bra att göra. Batteri är bytt 1 gång. Motor, koppling, växellåda och relaterade delar är helt orört. Om jag inte hade tröttnat på att köra likadan bil år efter år skulle jag köpt en till i30 med mindre mil på mätaren och fortsatt antagligen ett av världens mest reparationsfria biläganden.L Liljeros skrev:Baserat på mitt ägande av begagnade bilar så skulle jag nog ändå vilja påstå att 50-60% av servicen har varit relaterat till motorn. För har man en bil som gått 15.000mil så är det ju inte bara basservicen som skall utföras, saker händer ju också allt som oftast.
Sen kommer det garanterat dyka upp dom som vidhåller att dom kört sin Toyota 25.000mil med endast oljebyten men det är inte det som är fallet, en förbränningsmotor kräver MER service än en elmotor! Sen kan både elmotorer och förbränningsmotor rasa, sånt händer men det är inte en del av den stora statistiken
Köper du en bil för 500k 2021 och säljer den i år för 500k har du, allt annat oaktat, förlorar 125k pga inflationen. Du får 20% mindre för 500 k 2024 än du fixk 2022L Liljeros skrev:Fast på vilket sätt är det relevant? Om jag köper en bil för 450 och säljer den för 300 3 år senare så har det kostat mig 150 att äga den bilen under 3 år i värdeminskning. Om en ny bil av motsvarande modell kostar 600 eller 700 efter samma period är helt irrelevant. Jag har fortfarande bara förlorat 150 på 3 års ägande.