L Liljeros skrev:
Att priserna rusat är väl att ta i kanske, ingångspriset för en ID3 har ökat med motsvarande 4% per år? En viss prisuppgång är väl att räkna med i kalkylen.

Vad som dock är en risk är ju Teslas prisupplägg som är minst sagt volatilt, men det jämnar också ut sig med tiden.
Tesla kan ju ställa till det. Tex sänkte de P modellerna på S / X med 500’ över en natt. Det är lite tråkig värdeminskning:)
 
P PHPersson skrev:
Men då förstår jag inte, om ID3 ökat med 4% så innebär det att den bilen för 569000 kostade 505 för tre år sedan. Stämmer det? Och nu begär de 289 om man nu får det. Men du hållet alltså med om att nedgången är ca 50% om man prutar lite på beg bilen.
Jag har svårt att ta ställning till siffran 569k, om jag kollar blocket snabbt så ligger bilarna från 2021 till 90% i intervallet 290-310k. Majoriteten har inte nämnvärd extrautrustning.

Att ta den i princip billigaste bilen på blocket och jämföra med en bil utrustad för 100.000kr känns som att skapa ett case?

Ingånspriset var runt 400.000kr för lilla batteriet. Man kan anta att det utrustades lite blandat men svårt att tro att snittet översteg 50.000kr i extra utrustning. Priserna ligger nu runt 300.000kr, vissa kommer säkert prutas ner men det var nog en del som såldes för snarare 400 än 450 också så grovt kan man räkna på att en normalmilad iD3 tappade runt 150.000kr på 3 år
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
L Liljeros skrev:
Det är ju vad man köpte bilen för som är det relevanta.
Håller helt med om detta. Det är ju inköpspriset för den specifika bilen som måste användas som anskaffningsvärde, inte vad en ny kostar idag.
 
L Liljeros skrev:
Baserat på mitt ägande av begagnade bilar så skulle jag nog ändå vilja påstå att 50-60% av servicen har varit relaterat till motorn. För har man en bil som gått 15.000mil så är det ju inte bara basservicen som skall utföras, saker händer ju också allt som oftast.

Sen kommer det garanterat dyka upp dom som vidhåller att dom kört sin Toyota 25.000mil med endast oljebyten men det är inte det som är fallet, en förbränningsmotor kräver MER service än en elmotor! Sen kan både elmotorer och förbränningsmotor rasa, sånt händer men det är inte en del av den stora statistiken
Det finns, eller fanns motorer som går 25" mil utan reparationer.
På min egen bil som gått 31.400 mil är det förutom olja och filter bytt tändstift 2 ggr och vattenpump.
Men idag med ekonomer, ingenjörer utan erfarenhet och all kringutrustning p.g.a lagar o regler är de nog utrotningshotade. Jag gissar att det även kommer drabba elmotorer när de ska tillverkas så billigt som möjligt, vi har ju Zoe som exempel där dåliga lager i motorn är orsaken. Man sätter i bättre lager med erfarenheten, om några år har det fallit i glömska, och en ekonom letar efter billigare komponenter och hittar ett billigt lager, sen är karusellen igång igen.
Ett exempel är MB som kom med en billigare kamkedja på 80 talet från haft en som höll motorn ut. Efter några år med många rasade motorer gick de tillbaka till en bättre lösning. Nu är de tillbaka med dåliga kamkedjor på vissa motorer, erfarenheten försvann med tiden.
 
L Liljeros skrev:
Jag har svårt att ta ställning till siffran 569k, om jag kollar blocket snabbt så ligger bilarna från 2021 till 90% i intervallet 290-310k. Majoriteten har inte nämnvärd extrautrustning.

Att ta den i princip billigaste bilen på blocket och jämföra med en bil utrustad för 100.000kr känns som att skapa ett case?

Ingånspriset var runt 400.000kr för lilla batteriet. Man kan anta att det utrustades lite blandat men svårt att tro att snittet översteg 50.000kr i extra utrustning. Priserna ligger nu runt 300.000kr, vissa kommer säkert prutas ner men det var nog en del som såldes för snarare 400 än 450 också så grovt kan man räkna på att en normalmilad iD3 tappade runt 150.000kr på 3 år
Lägg där till inflationen så är det hysteriskt dyrt men jag anser att du räknar helt galet. Men vi släpper det kanske?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Håller helt med om detta. Det är ju inköpspriset för den specifika bilen som måste användas som anskaffningsvärde, inte vad en ny kostar idag.
Men som sagt många bilar är gratis, kanon!
 
JanneJanne123
P PHPersson skrev:
Men som sagt många bilar är gratis, kanon!
Jag tror att vi tänker lite olika, du försöker göra någon slags prognos (tror jag), medans jag räknar på den faktiska värdeminskningen för den specifika individen, men jag håller med om att vi släpper det sidospåret.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag tror att vi tänker lite olika, du försöker göra någon slags prognos (tror jag), medans jag räknar på den faktiska värdeminskningen för den specifika individen, men jag håller med om att vi släpper det sidospåret.
Ja det var ett försök till en prognos vad en elbil man köper idag kan ha för ca värdeminskning.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
A
P PHPersson skrev:
Korrekt, det är komplext och bilens kostnad är alltid en gissning. Men min åsikt har hela tiden varit att oavsett drivmedel så är en dyrare bil dyrare att äga än en billigare, såklart med variationer.
Har väl alltid varit så att det blir otroligt dyrt att köpa helt ny bil regelbundet?

För att återkoppla till tidigare diskussion, Svensson köper inte en ny Tesla vart tredje år ny. Inte heller en ny XC60 för den delen.

Skulle vilja se årsinkomsten för de som privat, ej genom företag, regelbundet köper nya elbilar med några års mellanrum. Kan inte tänka mig att snittet är under 1 msek per år i inkomst. Minst
 
A
L Liljeros skrev:
Jag har svårt att ta ställning till siffran 569k, om jag kollar blocket snabbt så ligger bilarna från 2021 till 90% i intervallet 290-310k. Majoriteten har inte nämnvärd extrautrustning.

Att ta den i princip billigaste bilen på blocket och jämföra med en bil utrustad för 100.000kr känns som att skapa ett case?

Ingånspriset var runt 400.000kr för lilla batteriet. Man kan anta att det utrustades lite blandat men svårt att tro att snittet översteg 50.000kr i extra utrustning. Priserna ligger nu runt 300.000kr, vissa kommer säkert prutas ner men det var nog en del som såldes för snarare 400 än 450 också så grovt kan man räkna på att en normalmilad iD3 tappade runt 150.000kr på 3 år
Måste ta in inflation här. Den är 25% på 3 år. Dvs det reala värdet nypris för en bil som kostade 500k 2021 är 625idag
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Håller helt med om detta. Det är ju inköpspriset för den specifika bilen som måste användas som anskaffningsvärde, inte vad en ny kostar idag.
Anskaffningsvärdet är ju vad den köptes för när den köptes.
Nuvarande värde däremot tror jag påverkas väldigt mycket av vad en motsvarande modell kostar ny idag
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Anskaffningsvärdet är ju vad den köptes för när den köptes.
Nuvarande värde däremot tror jag påverkas väldigt mycket av vad en motsvarande modell kostar ny idag
Dessutom handlar hela den här tråden om att köpa en elbil 2024, inte vilka klipp människor tror sig har gjort med en ovanlig beg marknad och där ”alla” bilar senare år ökat enormt i pris.
 
Clarken37 skrev:
Måste ta in inflation här. Den är 25% på 3 år. Dvs det reala värdet nypris för en bil som kostade 500k 2021 är 625idag
Fast på vilket sätt är det relevant? Om jag köper en bil för 450 och säljer den för 300 3 år senare så har det kostat mig 150 att äga den bilen under 3 år i värdeminskning. Om en ny bil av motsvarande modell kostar 600 eller 700 efter samma period är helt irrelevant. Jag har fortfarande bara förlorat 150 på 3 års ägande.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Baserat på mitt ägande av begagnade bilar så skulle jag nog ändå vilja påstå att 50-60% av servicen har varit relaterat till motorn. För har man en bil som gått 15.000mil så är det ju inte bara basservicen som skall utföras, saker händer ju också allt som oftast.

Sen kommer det garanterat dyka upp dom som vidhåller att dom kört sin Toyota 25.000mil med endast oljebyten men det är inte det som är fallet, en förbränningsmotor kräver MER service än en elmotor! Sen kan både elmotorer och förbränningsmotor rasa, sånt händer men det är inte en del av den stora statistiken
Inte bara toyota, min hyundai kombi har gått 27 000mil med endast oljebyten och filterbyten. Bytt multirem en gång, inte för att den var sönder men det kändes bra att göra. Batteri är bytt 1 gång. Motor, koppling, växellåda och relaterade delar är helt orört. Om jag inte hade tröttnat på att köra likadan bil år efter år skulle jag köpt en till i30 med mindre mil på mätaren och fortsatt antagligen ett av världens mest reparationsfria biläganden.
 
A
L Liljeros skrev:
Fast på vilket sätt är det relevant? Om jag köper en bil för 450 och säljer den för 300 3 år senare så har det kostat mig 150 att äga den bilen under 3 år i värdeminskning. Om en ny bil av motsvarande modell kostar 600 eller 700 efter samma period är helt irrelevant. Jag har fortfarande bara förlorat 150 på 3 års ägande.
Köper du en bil för 500k 2021 och säljer den i år för 500k har du, allt annat oaktat, förlorar 125k pga inflationen. Du får 20% mindre för 500 k 2024 än du fixk 2022
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.