Clarken37 skrev:
Köper du en bil för 500k 2021 och säljer den i år för 500k har du, allt annat oaktat, förlorar 125k pga inflationen. Du får 20% mindre för 500 k 2024 än du fixk 2022
Kostar samma bil 20% mer i nypris?
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kostar samma bil 20% mer i nypris?
Nej precis. Om en ny ID3 idag kostar 500k och så gjorde 2021 så har de facto priserna gått ned markant realt.

Du måste sälja en bil du köpte för 500k 2021 för 625k idag för att inte gå back på affären.

Folk förstår verkligen inte vad inflation innebär, vilket speglas tydligt i denna tråd.

När staten tex fryser brytpunkten för statlig skatt så innebär det en rejäl skattehöjning för de som berörs, skulle säga att +90% man försöker förklara sånt för är fågelholkar
 
Clarken37 skrev:
Du måste sälja en bil du köpte för 500k 2021 för 625k idag för att inte gå back på affären.
Köper du bruksbil med ambitionen att inte tappa värde på den efter 3 år och 4500 mil?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
A
K Kane skrev:
Köper du bruksbil med ambitionen att inte tappa värde på den efter 3 år och 4500 mil?
Självklart inte. Jag bara påpekar att även om du säljer din bil för samma summa idag som du köpte den för 2022 så har du förlorat 25% av värdet bara pga inflationen
 
P PHPersson skrev:
Okej så vid +15 grader i 110 så kommer du 55km?
Jag vet inte, har inte provat, men det tror jag inte. Skulle gissa på 40km.
110km/h är mest aktuellt vid långresor och då väljer man hybriddrift och använder navigatorn för att använda elen där och när den gör mest nytta, dvs vid lägre hastigheter och genom samhällen.
 
Clarken37 skrev:
Nej precis. Om en ny ID3 idag kostar 500k och så gjorde 2021 så har de facto priserna gått ned markant realt.

Du måste sälja en bil du köpte för 500k 2021 för 625k idag för att inte gå back på affären.

Folk förstår verkligen inte vad inflation innebär, vilket speglas tydligt i denna tråd.

När staten tex fryser brytpunkten för statlig skatt så innebär det en rejäl skattehöjning för de som berörs, skulle säga att +90% man försöker förklara sånt för är fågelholkar
Fast så kan man inte räkna, med ditt resonemang så tappar inte pengar värde så länge dom inte används för konsumtion.

Jag gör ett försök till och försöker göra det ännu lite tydligare. Om du köper en bil kontant för 500, efter 10 år är den värd 0kr på begagnatmarknaden, en ny skulle med inflation kosta 1000. Menar du på allvar att du anser att den bilen då kostat dig 1000?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Nej precis. Om en ny ID3 idag kostar 500k och så gjorde 2021 så har de facto priserna gått ned markant realt.

Du måste sälja en bil du köpte för 500k 2021 för 625k idag för att inte gå back på affären.

Folk förstår verkligen inte vad inflation innebär, vilket speglas tydligt i denna tråd.

När staten tex fryser brytpunkten för statlig skatt så innebär det en rejäl skattehöjning för de som berörs, skulle säga att +90% man försöker förklara sånt för är fågelholkar
Ja jag blir mörkrädd hur få som vet vad inflation är…
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Fast så kan man inte räkna, med ditt resonemang så tappar inte pengar värde så länge dom inte används för konsumtion.

Jag gör ett försök till och försöker göra det ännu lite tydligare. Om du köper en bil kontant för 500, efter 10 år är den värd 0kr på begagnatmarknaden, en ny skulle med inflation kosta 1000. Menar du på allvar att du anser att den bilen då kostat dig 1000?
Beror på vad inflationen har varit under de 10 åren.

Om man är riktigt korkad och sätter in de 500 på ett bankkonto utan avkastning under samma period så stämmer det men det hoppas jag att få gör.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Självklart inte. Jag bara påpekar att även om du säljer din bil för samma summa idag som du köpte den för 2022 så har du förlorat 25% av värdet bara pga inflationen
Märkligt exempel du tog.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
K Kane skrev:
Märkligt exempel du tog.
Jag förstår precis varför, han tog bort värdeminskningen för att de som har svårt att förstå inflation skall förstå lättare.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A
L Liljeros skrev:
Fast så kan man inte räkna, med ditt resonemang så tappar inte pengar värde så länge dom inte används för konsumtion.

Jag gör ett försök till och försöker göra det ännu lite tydligare. Om du köper en bil kontant för 500, efter 10 år är den värd 0kr på begagnatmarknaden, en ny skulle med inflation kosta 1000. Menar du på allvar att du anser att den bilen då kostat dig 1000?
Nej den har kostar 500k i det årets penningvärde den köptes för.

Sen finns det massor av sätt att inflationsskydda sina pengar. Bankerna ger nu3-4% ränta. Börsen gav +15% under 2023.

Vi är så vana vid stigande priser på tillgångar att vi glömt att de kan tappa realt i värde.

En bostad du köpte på toppen 2022 har kanske gått ned -15% nominellt men realt -40%
 
A
P PHPersson skrev:
Jag förstår precis varför, han tog bort värdeminskningen för att de som har svårt att förstå inflation skall förstå lättare.
Exakt.
 
  • Gilla
DejvidK
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Beror på vad inflationen har varit under de 10 åren.

Om man är riktigt korkad och sätter in de 500 på ett bankkonto utan avkastning under samma period så stämmer det men det hoppas jag att få gör.
Fast du kan inte blanda in alternativ avkastning, det har ingenting med vad ett bilen kostade att göra, det är någonting helt annat och väldigt spekulativt. Självklart kunde jag satt in dom 500k i en fruktansvärt bred indexfond istället. Jag kunde då stått med 800k eller 300k oavsett inflationens utfall…

Menar du att samma bil också kan bli billigare om det skulle bli deflation? Dvs att värdet på den hypetetiska valutan skulle ha fallit med 50% har då helt bilen bara kostat 250 istället för 500?
 
P PHPersson skrev:
Jag förstår precis varför, han tog bort värdeminskningen för att de som har svårt att förstå inflation skall förstå lättare.
Så de som inte förstår inflation har nu kommit till insikt?
 
Clarken37 skrev:
Ja systemet är ju också samtidigt helt riggat för 2 inkomster upp till runt 50k. Sen drar ju marginalskatterna i gång i full blås. En lön på 100k har väldigt mkt högre skatt i procent som en lön på 50k (36% vs 23% i Sthlm) marginalskatt 52% på allt över 51k.

Om du och din sambo tjänar 50k var tycker staten att ni ska få behålla cirka 78k i månaden netto gemensamt.

En ensamstående som sliter 70 timmar i veckan med dubbla jobb och tjänar 100k förtjänar enligt staten bara att behålla drygt 63k.

Så där får ni 15k mer i månaden av staten. 180k om året.

Om du dessutom tar in levnadskostnader i Sthlm mot skåne kan ni leva som kungar jämfört med en enamstående i Sthlm som tjänar 100k i månaden.
Håller med dig om mycket föutom det sissta. Skåne är inte billigt om man vill bo i villa Malmö/Lund (rätt områden) som gjorde att vi fick flytta ut. Det ända som är bättre är pendlingsavstånden.

Oavsätt så räknas vi och våra grannar till vanliga Svensson med hyfsad lön som var min poäng.

Samt så glömde du att efter brytpunkten kommer ingen statlig skatt (så är en dubbel beskattning).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.