L Liljeros skrev:
Fast du kan inte blanda in alternativ avkastning, det har ingenting med vad ett bilen kostade att göra, det är någonting helt annat och väldigt spekulativt. Självklart kunde jag satt in dom 500k i en fruktansvärt bred indexfond istället. Jag kunde då stått med 800k eller 300k oavsett inflationens utfall…

Menar du att samma bil också kan bli billigare om det skulle bli deflation? Dvs att värdet på den hypetetiska valutan skulle ha fallit med 50% har då helt bilen bara kostat 250 istället för 500?
Man kan kanske inte räkna med att du köpt en trisslott och vunnit men att räkna med inflation måste man göra. Likaså deflation och absolut har det då kostar bara 250.
Det är helt självklart!
 
K Kane skrev:
Så de som inte förstår inflation har nu kommit till insikt?
Jag hoppas att de förstår lite mer.
 
Clarken37 skrev:
Exakt.
Jag är fullt införstådd med med inflation, det är det nog många i denna tråden som är men är inte helt med denna alternativ metod att tillämpa avskrivningar av investeringar/kostnader.

Är första gången jag sett att man tillämpar inflationen på gjorda investeringar…

Inflationen är bara aktuell vid ett tillfälle och det är när köpet/investeringen genomförs.
 
  • Gilla
dibb och 3 till
  • Laddar…
A
B buffyin skrev:
Håller med dig om mycket föutom det sissta. Skåne är inte billigt om man vill bo i villa Malmö/Lund (rätt områden) som gjorde att vi fick flytta ut. Det ända som är bättre är pendlingsavstånden.

Oavsätt så räknas vi och våra grannar till vanliga Svensson med hyfsad lön som var min poäng.

Samt så glömde du att efter brytpunkten kommer ingen statlig skatt (så är en dubbel beskattning).
Nej det kan ju faktiskt vara rätt dyrt i Lund etc. Men går inte i i närheten av Stockholms bättre områden. I Bromma/Enskede/Danderyd/Lidingö går en 92 kvm kåk 1920 tal med källare och stort renoveringsbehov runt 12msek. Det gör det ikte i Lund
 
L Liljeros skrev:
Jag är fullt införstådd med med inflation, det är det nog många i denna tråden som är men är inte helt med denna alternativ metod att tillämpa avskrivningar av investeringar/kostnader.

Är första gången jag sett att man tillämpar inflationen på gjorda investeringar…

Inflationen är bara aktuell vid ett tillfälle och det är när köpet/investeringen genomförs.
Först får man nog särskilja privat/företag. Inte för att det är någon skillnad i sak men regler för avskrivningar i företag är ju styrda av Skatteverket och ganska ofta något helt annat än värdeminskningen i verkligheten.
 
A
L Liljeros skrev:
Jag är fullt införstådd med med inflation, det är det nog många i denna tråden som är men är inte helt med denna alternativ metod att tillämpa avskrivningar av investeringar/kostnader.

Är första gången jag sett att man tillämpar inflationen på gjorda investeringar…

Inflationen är bara aktuell vid ett tillfälle och det är när köpet/investeringen genomförs.
Inflationen är i högsta grad väsentlig när man säljer bilen och ska räkna på vad det kostat att äga den.

Är ju en oerhörd skillnad på vad bilen faktiskt kostat dig beroende på om inflationen under 3 år varit 5% eller 25%. Förutsatt om de säljs för samma pris i bägge fallen.

Varför tror du man pratar om reala kontra nominella bostadspriser över tid?

En person som lyckats inflationsskydda sina tillgångar betalar lika mycket realt för en villa i Sthlm idag som de gjorde runt 2014.

Bryr man sig inte om inflation rekommenderar jag en flytt till Turkiet och vips är man miljärdär
 
Redigerat av moderator:
Clarken37 skrev:
Nej det kan ju faktiskt vara rätt dyrt i Lund etc. Men går inte i i närheten av Stockholms bättre områden. I Bromma/Enskede/Danderyd/Lidingö går en 92 kvm kåk 1920 tal med källare och stort renoveringsbehov runt 12msek. Det gör det ikte i Lund
Nej men inte långt ifrån på 10,5 ;) om man vill bo i Lund.
https://www.hemnet.se/salda/villa-5rum-nilstorp-lunds-kommun-syrenvagen-2-1359806
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906 och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Inflationen är i högsta grad väsentlig när man säljer bilen och ska räkna på vad det kostat att äga den.

Är ju en oerhörd skillnad på vad bilen faktiskt kostat dig beroende på om inflationen under 3 år varit 5% eller 25%. Förutsatt om de säljs för samma pris i bägge fallen.

Varför tror du man pratar om reala kontra nominella bostadspriser över tid?

En person som lyckats inflationsskydda sina tillgångar betalar lika mycket realt för en villa i Sthlm idag som de gjorde runt 2014.
Reala värden handlar ju bara om när man ställer 2 värden mot varandra, tex löneökning kontra inflation eller prisökning på ett hus kontra inflation.

Köpte jag huset 1981 för 100.000kr kontant i världen kommer ju ingen inflation i världen kunna ändra på det, det är helt oväsentligt om inflationen varit 350% och ett hus kostar 700% mer. Om huset på just min ort inte går att sälja i år har det kostat mig 100.000kr INTE 350.000kr.

Är nog väldigt många som skulle vilja tillämpa detta resonemang när dom ska reavinstbeskatta sin husförsäljning
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Reala värden handlar ju bara om när man ställer 2 värden mot varandra, tex löneökning kontra inflation eller prisökning på ett hus kontra inflation.

Köpte jag huset 1981 för 100.000kr kontant i världen kommer ju ingen inflation i världen kunna ändra på det, det är helt oväsentligt om inflationen varit 350% och ett hus kostar 700% mer. Om huset på just min ort inte går att sälja i år har det kostat mig 100.000kr INTE 350.000kr.

Är nog väldigt många som skulle vilja tillämpa detta resonemang när dom ska reavinstbeskatta sin husförsäljning
När jag gör en investering så vill jag väga den emot alternativ för att veta vad den kostar mig. Om vi tex antar att man kan få 3% ränta på sitt sparkonto så är det en intäkt jag går miste om.
Likaså ditt hus, det har kostar dig 350 000kr i dagens penningvärde. Säljer du huset för 100 000kr så har din köpkraft minskat dvs du har gjort en ekonomisk förlust. Det kunde du inte veta innan utan det är vid försäljning du får det exakta svaret även om du kanske kunde uppskattat. Man kanske medvetet struntar i det när man köper eftersom man väldigt gärna vill ha just det huset och har råd med det men kostnaden finns ju där ändå.
Men om vi kommer tillbaka till att köpa elbil 2024 så blir det orimligt att basera värdeminskning på vad en bil tappat i värde 3år tillbaka när inflationen har varit väldigt hög. Eftersom de flesta tror att inflationen kommer att sjunka så kommer med den vetskapen bilar rimligen ha ett lägre andrahandsvärde (högre kostnad i kronor som du räknar ).
Att helt strunta i den informationen/kunskapen gör att bilköpet i din kalkyl kommer se bättre ut än den troliga verkligheten. Så vill man lura sig själv för att motivera en dyrare bil så gör det, värre blir om man faktiskt inte har råd att ta smällen.
Bilens korrekta kostad får man oavsett den dagen man säljer bilen men ligger man på gränsen kan det vara trevligt med lite marginal åt rätt håll.
 
JanneJanne123
P PHPersson skrev:
När jag gör en investering så vill jag väga den emot alternativ för att veta vad den kostar mig. Om vi tex antar att man kan få 3% ränta på sitt sparkonto så är det en intäkt jag går miste om.
Likaså ditt hus, det har kostar dig 350 000kr i dagens penningvärde. Säljer du huset för 100 000kr så har din köpkraft minskat dvs du har gjort en ekonomisk förlust. Det kunde du inte veta innan utan det är vid försäljning du får det exakta svaret även om du kanske kunde uppskattat. Man kanske medvetet struntar i det när man köper eftersom man väldigt gärna vill ha just det huset och har råd med det men kostnaden finns ju där ändå.
Men om vi kommer tillbaka till att köpa elbil 2024 så blir det orimligt att basera värdeminskning på vad en bil tappat i värde 3år tillbaka när inflationen har varit väldigt hög. Eftersom de flesta tror att inflationen kommer att sjunka så kommer med den vetskapen bilar rimligen ha ett lägre andrahandsvärde (högre kostnad).
Att helt strunta i den informationen/kunskapen gör att bilköpet i din kalkyl kommer se bättre ut än den troliga verkligheten. Så vill man lura sig själv för att motivera en dyrare bil så gör det, värre blir om man faktiskt inte har råd att ta smällen.
Bilens korrekta kostad får man oavsett den dagen man säljer bilen men ligger man på gränsen kan det vara trevligt med lite marginal åt rätt håll.
Ett nybilsköp ser iallafall inte jag som en investering…
 
  • Gilla
dibb och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ett nybilsköp ser iallafall inte jag som en investering…
Haha du har så rätt, fel ordval av mig :). Men det är ett köp som för de flesta är en ganska stor utgift och då kanske man ändå vill veta vad det kommer att kosta så nära verkligheten man kan komma.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
P PHPersson skrev:
Haha du har så rätt, fel ordval av mig :). Men det är ett köp som för de flesta är en ganska stor utgift och då kanske man ändå vill veta vad det kommer att kosta så nära verkligheten man kan komma.
Det är vi helt överens om, kunde inte hålla mig från att vara besserwisser 😅
 
  • Gilla
PHPersson
  • Laddar…
En annan relevant fråga: om man inte tar med inflation i beräkningen finns det någon som tjänar pengar på en förmånsbil.
Specifika bilar med rabatt på förmånsvärdet möjligtvis men annars borde ett privat köpa gå att räkna hem. Förutsatt att man har löneavdrag för bilen.
 
P PHPersson skrev:
När jag gör en investering så vill jag väga den emot alternativ för att veta vad den kostar mig. Om vi tex antar att man kan få 3% ränta på sitt sparkonto så är det en intäkt jag går miste om.
Likaså ditt hus, det har kostar dig 350 000kr i dagens penningvärde. Säljer du huset för 100 000kr så har din köpkraft minskat dvs du har gjort en ekonomisk förlust. Det kunde du inte veta innan utan det är vid försäljning du får det exakta svaret även om du kanske kunde uppskattat. Man kanske medvetet struntar i det när man köper eftersom man väldigt gärna vill ha just det huset och har råd med det men kostnaden finns ju där ändå.
Men om vi kommer tillbaka till att köpa elbil 2024 så blir det orimligt att basera värdeminskning på vad en bil tappat i värde 3år tillbaka när inflationen har varit väldigt hög. Eftersom de flesta tror att inflationen kommer att sjunka så kommer med den vetskapen bilar rimligen ha ett lägre andrahandsvärde (högre kostnad i kronor som du räknar ).
Att helt strunta i den informationen/kunskapen gör att bilköpet i din kalkyl kommer se bättre ut än den troliga verkligheten. Så vill man lura sig själv för att motivera en dyrare bil så gör det, värre blir om man faktiskt inte har råd att ta smällen.
Bilens korrekta kostad får man oavsett den dagen man säljer bilen men ligger man på gränsen kan det vara trevligt med lite marginal åt rätt håll.
Motstridigheten i våra resonemang ligger i att man räknar med en alternativ avkastning på inköpsvärdet det man köper.

Jag vill vidhålla att det sätt man räknar kostnader både hos Skatteverket men även merparten av alla världens företag är det vedertagna sättet att se på en utgift dvs det man i reela kronor betalar för en produkt. Att man sen kunde valt att investera sina pengar på ett annat sätt och både fått mer eller mindre är av mindre relevans.

När jag köper en bil för 500.000kr så får jag en bil, jag äger den och kan fritt disponera den. Det finns ingen produkt jag istället kan lägga pengarna i där jag med säkerhet antingen kan ta ut 500.000kr uppräknat för inflation eller det pris en motsvarande bil skulle kosta.

Hur tillämpas detta resonemang på leasing kontra köp? Det kan ju aldrig löna sig med ett kontantköp om man alltid räknar med alternativa avkastningen för inköpspriset av bilen?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
P para skrev:
Åkte 50mil Göteborg-Hemsedal i lördags. Det var 15 minus vid start och 26 minus när vi kom fram och en lägsta temp på minus 29 runt Oslo.
Bilen (tesla m3 lr awd) drog i snitt 2.85kWh/mil.
Mer än när vi drar husvagn på sommaren.

Laddhastigheten i Sarpsborg efter20mil kan man inte klaga på. 259kW vid 26 minusgrader.
Tror den förkonditionerade nästan från start.
[bild]
Hemresan landade på 1.93kWh/mil. Betydligt varmare väder. Minus 10 vid start och runt nollan hemma.
Höjdskillnad på 1000m bidrar väl också lite till skillnaden.
Årsmodell 2021 på bilen och hastighet enl skyltar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.