58 824 läst · 970 svar
59k läst
970 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
Jag baserade priset på listpriser utan tillval, men det blir hursom väldigt missvisande att jämföra med med nuvarande pris. Det är ju vad man köpte bilen för som är det relevanta. Runt årskiftet 2021 kunde man få en basutrustad iD3 för 400.000kr det är rediga tillval om man skulle fått upp priset mer än 50.000kr i tillval.P PHPersson skrev:
Baserat på mitt ägande av begagnade bilar så skulle jag nog ändå vilja påstå att 50-60% av servicen har varit relaterat till motorn. För har man en bil som gått 15.000mil så är det ju inte bara basservicen som skall utföras, saker händer ju också allt som oftast.
Sen kommer det garanterat dyka upp dom som vidhåller att dom kört sin Toyota 25.000mil med endast oljebyten men det är inte det som är fallet, en förbränningsmotor kräver MER service än en elmotor! Sen kan både elmotorer och förbränningsmotor rasa, sånt händer men det är inte en del av den stora statistiken
Sen kommer det garanterat dyka upp dom som vidhåller att dom kört sin Toyota 25.000mil med endast oljebyten men det är inte det som är fallet, en förbränningsmotor kräver MER service än en elmotor! Sen kan både elmotorer och förbränningsmotor rasa, sånt händer men det är inte en del av den stora statistiken
Utvecklingen av batterier har snarare gått mycket snabbt de senaste 5-10 åren men tas nu i mindre kliv. Kostnadskurvan planar ut. Stora produktionsvolymer har nog större vikt än tekniken.P PHPersson skrev:
Audi etron ca 900-400, fin ekonomi i den elbilen haha.
Vi har en Volvo Xc70 byggd 2015 som vi får 250’ för i inbyte. 70’ i värdeminskning på 9år måste ändå vara rätt ok. Nej det går inte att jämföra så. Men tittar man på en ny v90 är det mer rimligt för priserna kommer inte fortsätta upp i samma takt.
håller helt med därav att nypris idag är det som kommer närmast. Vi har tex 2 Crafter på jobbet som vi får igen pengarna för.Clarken37 skrev:
Vi har en Volvo Xc70 byggd 2015 som vi får 250’ för i inbyte. 70’ i värdeminskning på 9år måste ändå vara rätt ok. Nej det går inte att jämföra så. Men tittar man på en ny v90 är det mer rimligt för priserna kommer inte fortsätta upp i samma takt.
Eftersom priserna rusat är det inte relevant alls att jämföra med vad man köpte den för. Isf kan man konstatera att alla bilar är typ gratis. Förutom id3 då som ändå rasat i pris.L Liljeros skrev:Jag baserade priset på listpriser utan tillval, men det blir hursom väldigt missvisande att jämföra med med nuvarande pris. Det är ju vad man köpte bilen för som är det relevanta. Runt årskiftet 2021 kunde man få en basutrustad iD3 för 400.000kr det är rediga tillval om man skulle fått upp priset mer än 50.000kr i tillval.
Beror nog på bil och hur långt man kör. Ju mer mil / år man kör desto sämre blir fossilbilen. Men kör du sig 2000mil per år så har min VW motorrelaterad service 1gång var 2,5e år. Övrig service 1gång / år. Brake even går vid 5000mil per år.L Liljeros skrev:Baserat på mitt ägande av begagnade bilar så skulle jag nog ändå vilja påstå att 50-60% av servicen har varit relaterat till motorn. För har man en bil som gått 15.000mil så är det ju inte bara basservicen som skall utföras, saker händer ju också allt som oftast.
Sen kommer det garanterat dyka upp dom som vidhåller att dom kört sin Toyota 25.000mil med endast oljebyten men det är inte det som är fallet, en förbränningsmotor kräver MER service än en elmotor! Sen kan både elmotorer och förbränningsmotor rasa, sånt händer men det är inte en del av den stora statistiken
Edit: detta gäller ”ny bil” tittar man på 10år gamla bilar och reparationer så är min erfarenhet att det sällan är motor/växellåda man lagar utan andra prylar.
Redigerat:
Svårt att läsa ut vad du menar när du inte ens själv tror på en chocksänkning.P PHPersson skrev:
Begagnade kommer fortsatt minska i värde och tekniken utvecklas, men begagnatmarknaden är stor.
Solid state har inte lämnat labbet.
Att priserna rusat är väl att ta i kanske, ingångspriset för en ID3 har ökat med motsvarande 4% per år? En viss prisuppgång är väl att räkna med i kalkylen.P PHPersson skrev:
Vad som dock är en risk är ju Teslas prisupplägg som är minst sagt volatilt, men det jämnar också ut sig med tiden.
Inflationen på några år är 25% också så ni får knappast tillbaka det reala värdet iofsP PHPersson skrev:Audi etron ca 900-400, fin ekonomi i den elbilen haha.
håller helt med därav att nypris idag är det som kommer närmast. Vi har tex 2 Crafter på jobbet som vi får igen pengarna för.
Vi har en Volvo Xc70 byggd 2015 som vi får 250’ för i inbyte. 70’ i värdeminskning på 9år måste ändå vara rätt ok. Nej det går inte att jämföra så. Men tittar man på en ny v90 är det mer rimligt för priserna kommer inte fortsätta upp i samma takt.
Men då förstår jag inte, om ID3 ökat med 4% så innebär det att den bilen för 569000 kostade 505 för tre år sedan. Stämmer det? Och nu begär de 289 om man nu får det. Men du hållet alltså med om att nedgången är ca 50% om man prutar lite på beg bilen.L Liljeros skrev:
Korrekt, det är komplext och bilens kostnad är alltid en gissning. Men min åsikt har hela tiden varit att oavsett drivmedel så är en dyrare bil dyrare att äga än en billigare, såklart med variationer.Clarken37 skrev: