P PHPersson skrev:
Jag jämförde med denna:
[länk]

Som har väldigt samma spec som den beg för 289
Jag baserade priset på listpriser utan tillval, men det blir hursom väldigt missvisande att jämföra med med nuvarande pris. Det är ju vad man köpte bilen för som är det relevanta. Runt årskiftet 2021 kunde man få en basutrustad iD3 för 400.000kr det är rediga tillval om man skulle fått upp priset mer än 50.000kr i tillval.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Baserat på mitt ägande av begagnade bilar så skulle jag nog ändå vilja påstå att 50-60% av servicen har varit relaterat till motorn. För har man en bil som gått 15.000mil så är det ju inte bara basservicen som skall utföras, saker händer ju också allt som oftast.

Sen kommer det garanterat dyka upp dom som vidhåller att dom kört sin Toyota 25.000mil med endast oljebyten men det är inte det som är fallet, en förbränningsmotor kräver MER service än en elmotor! Sen kan både elmotorer och förbränningsmotor rasa, sånt händer men det är inte en del av den stora statistiken
 
  • Gilla
witten och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Å andra sidan går den tekniska utvecklingen extremt fort jämfört med en fossilbil. Batterierna bli snabbt bättre så jag tror det extremt riskfyllt att köpa bil nu.
Tex går beg pris på dieselbilar upp nu men ner på elbilar.
Utvecklingen av batterier har snarare gått mycket snabbt de senaste 5-10 åren men tas nu i mindre kliv. Kostnadskurvan planar ut. Stora produktionsvolymer har nog större vikt än tekniken.
 
Audi etron ca 900-400, fin ekonomi i den elbilen haha.
Clarken37 skrev:
Blir ju tokigt att jämföra just nu iom att andrahandsmarknaden varit helt galen pga bristen på nya bilar
håller helt med därav att nypris idag är det som kommer närmast. Vi har tex 2 Crafter på jobbet som vi får igen pengarna för.
Vi har en Volvo Xc70 byggd 2015 som vi får 250’ för i inbyte. 70’ i värdeminskning på 9år måste ändå vara rätt ok:). Nej det går inte att jämföra så. Men tittar man på en ny v90 är det mer rimligt för priserna kommer inte fortsätta upp i samma takt.
 
W witten skrev:
Utvecklingen av batterier har snarare gått mycket snabbt de senaste 5-10 åren men tas nu i mindre kliv. Kostnadskurvan planar ut. Stora produktionsvolymer har nog större vikt än tekniken.
Nja blir solid state så bra som många tror så minns det en stor risk på marknaden.
 
L Liljeros skrev:
Jag baserade priset på listpriser utan tillval, men det blir hursom väldigt missvisande att jämföra med med nuvarande pris. Det är ju vad man köpte bilen för som är det relevanta. Runt årskiftet 2021 kunde man få en basutrustad iD3 för 400.000kr det är rediga tillval om man skulle fått upp priset mer än 50.000kr i tillval.
Eftersom priserna rusat är det inte relevant alls att jämföra med vad man köpte den för. Isf kan man konstatera att alla bilar är typ gratis. Förutom id3 då som ändå rasat i pris.
 
L Liljeros skrev:
Baserat på mitt ägande av begagnade bilar så skulle jag nog ändå vilja påstå att 50-60% av servicen har varit relaterat till motorn. För har man en bil som gått 15.000mil så är det ju inte bara basservicen som skall utföras, saker händer ju också allt som oftast.

Sen kommer det garanterat dyka upp dom som vidhåller att dom kört sin Toyota 25.000mil med endast oljebyten men det är inte det som är fallet, en förbränningsmotor kräver MER service än en elmotor! Sen kan både elmotorer och förbränningsmotor rasa, sånt händer men det är inte en del av den stora statistiken
Beror nog på bil och hur långt man kör. Ju mer mil / år man kör desto sämre blir fossilbilen. Men kör du sig 2000mil per år så har min VW motorrelaterad service 1gång var 2,5e år. Övrig service 1gång / år. Brake even går vid 5000mil per år.

Edit: detta gäller ”ny bil” tittar man på 10år gamla bilar och reparationer så är min erfarenhet att det sällan är motor/växellåda man lagar utan andra prylar.
 
Redigerat:
P PHPersson skrev:
Nja blir solid state så bra som många tror så minns det en stor risk på marknaden.
Vad är risken?
 
W witten skrev:
Vad är risken?
Att man kan köpa en betydligt bättre bil. Därav kommer prisskillnaden till beg att öka.

Det kommer säkert aldrig bli en chocksänkning men att generellt tro att elbilarna inte följer ungefär samma mönster som övriga bilar är nog att lura sig själv.
 
P PHPersson skrev:
Att man kan köpa en betydligt bättre bil. Därav kommer prisskillnaden till beg att öka.

Det kommer säkert aldrig bli en chocksänkning men att generellt tro att elbilarna inte följer ungefär samma mönster som övriga bilar är nog att lura sig själv.
Svårt att läsa ut vad du menar när du inte ens själv tror på en chocksänkning.

Begagnade kommer fortsatt minska i värde och tekniken utvecklas, men begagnatmarknaden är stor.

Solid state har inte lämnat labbet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Eftersom priserna rusat är det inte relevant alls att jämföra med vad man köpte den för. Isf kan man konstatera att alla bilar är typ gratis. Förutom id3 då som ändå rasat i pris.
Att priserna rusat är väl att ta i kanske, ingångspriset för en ID3 har ökat med motsvarande 4% per år? En viss prisuppgång är väl att räkna med i kalkylen.

Vad som dock är en risk är ju Teslas prisupplägg som är minst sagt volatilt, men det jämnar också ut sig med tiden.
 
W witten skrev:
Svårt att läsa ut vad du menar när du inte ens själv tror på en chocksänkning.

Begagnade kommer fortsatt minska i värde och tekniken utvecklas, men begagnatmarknaden är stor.
Ja jag kanske var otydlig. Men det är vad jag tror.
 
A
P PHPersson skrev:
Audi etron ca 900-400, fin ekonomi i den elbilen haha.

håller helt med därav att nypris idag är det som kommer närmast. Vi har tex 2 Crafter på jobbet som vi får igen pengarna för.
Vi har en Volvo Xc70 byggd 2015 som vi får 250’ för i inbyte. 70’ i värdeminskning på 9år måste ändå vara rätt ok:). Nej det går inte att jämföra så. Men tittar man på en ny v90 är det mer rimligt för priserna kommer inte fortsätta upp i samma takt.
Inflationen på några år är 25% också så ni får knappast tillbaka det reala värdet iofs
 
L Liljeros skrev:
Att priserna rusat är väl att ta i kanske, ingångspriset för en ID3 har ökat med motsvarande 4% per år? En viss prisuppgång är väl att räkna med i kalkylen.

Vad som dock är en risk är ju Teslas prisupplägg som är minst sagt volatilt, men det jämnar också ut sig med tiden.
Men då förstår jag inte, om ID3 ökat med 4% så innebär det att den bilen för 569000 kostade 505 för tre år sedan. Stämmer det? Och nu begär de 289 om man nu får det. Men du hållet alltså med om att nedgången är ca 50% om man prutar lite på beg bilen.
 
  • Gilla
Kanelbullen123
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Inflationen på några år är 25% också så ni får knappast tillbaka det reala värdet iofs
Korrekt, det är komplext och bilens kostnad är alltid en gissning. Men min åsikt har hela tiden varit att oavsett drivmedel så är en dyrare bil dyrare att äga än en billigare, såklart med variationer.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.