184 238 läst · 3 400 svar
184k läst
3,4k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Beror på fel såklart men jag upplever att det är extemt få fel av den typen på Tesla mer mekaniska brister som inte måste vara så svåra att laga. Har kört över 30000 mil i Tesla och kan inte komma på att jag haft ett enda mjukvaru/elektronik fel.S stefan57 skrev:
För det första är knappast nybilsförsäljning av bilar representativt för svensson som helhet.P PHPersson skrev:Någon skrev att Model Y var Sveriges mest sålda bil så det måste vara Svensson. Men det är ju just nybilsförsäljningen vi pratar om. Hur många köper nya bilar privat? För inte så många lärare som får leasa en model Y?
Någon skrev även att ID4 / Enyaq / Model Y ”inte alls är så dyra”. Vad hände när bilar över en halvmiljon inte anses dyra.
För det andra så är Teslas andra mest sålda modell på plats 26. Volvo har 5 modeller som alla säljer bättre än alla Tesla än model Y.
Svensson köper knappast en sprillans ny XC60 heller för den delen. En stor del av alla nyreggade bilar är tjänstebilar. Medel-svensson har INTE tillgång till tjänstebil.
Jag hade aldrig någonsin köpt en sprillans Volvo, Audi eller Tesla som privatperson även om jag skulle ha råd. Är väldigt mycket pengar i sjön helt i onödan.
En Kia Sportage tar mig från punkt a till b lika bra som XC60. Men XC60 kostar mig 50% mer och drar 50-60% mer soppa.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 386 inlägg
Inflation förmodligen.P PHPersson skrev:
Skämt åsido, bilar generellt har blivit dyrare. Elbilar är förvisso fortfarande dyrare än avgasbilar i inköp, men när man börjar addera de rörliga kostnaderna och gissar på restvärden så är det långt ifrån lika uppenbart.
Jag skulle aldrig numera köpa en ny avgasbil, men har köpt en ny elbil. Rationalitet är en rätt liten del i den ekvationen, men jag tror inte att ägandet av en elbil kommer bli så mycket högre än motsvarande fossilbil. Båda tappar i värde på ett inte helt lättförutspått sätt. Vilket pristapp som kommer bli värst blir som sagt en gissningslek.
Jo men om vi gissar att värdeminskning ände kommer fortsätta vara som den brukar genom åren även om det funnits undantag.Nötegårdsgubben skrev:
Inflation förmodligen.
Skämt åsido, bilar generellt har blivit dyrare. Elbilar är förvisso fortfarande dyrare än avgasbilar i inköp, men när man börjar addera de rörliga kostnaderna och gissar på restvärden så är det långt ifrån lika uppenbart.
Jag skulle aldrig numera köpa en ny avgasbil, men har köpt en ny elbil. Rationalitet är en rätt liten del i den ekvationen, men jag tror inte att ägandet av en elbil kommer bli så mycket högre än motsvarande fossilbil. Båda tappar i värde på ett inte helt lättförutspått sätt. Vilket pristapp som kommer bli värst blir som sagt en gissningslek.
Köper man en bil för 700’. Den tappar 50% på tre år så är det en kostnad på knappt 10’ i månaden. Då har vi inte ens med något drivmedel, försäkring mm. Vem har råd/vill betala det?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 386 inlägg
Jag gissar att elbilar inte kommer tappa i värde på samma sätt som avgasbilar.
De har inte samma mängd saker som kommer behöva repareras över tid och de kommer förmodligen ha ett restvärde i form av ett återbrukbart batteri den dag de skrotas.
Å andra sidan tror jag att nybilspriserna på elbilar kommer gå ner, och då kommer andrahandsvärdena sättas i förhållande till aktuellt nypris, inte utifrån vad man själv gav.
Så nej, jag tror inte att det är så enkelt att förutspå restvärdet på en elbil som på en avgasbil.
De har inte samma mängd saker som kommer behöva repareras över tid och de kommer förmodligen ha ett restvärde i form av ett återbrukbart batteri den dag de skrotas.
Å andra sidan tror jag att nybilspriserna på elbilar kommer gå ner, och då kommer andrahandsvärdena sättas i förhållande till aktuellt nypris, inte utifrån vad man själv gav.
Så nej, jag tror inte att det är så enkelt att förutspå restvärdet på en elbil som på en avgasbil.
Redigerat:
![JanneJanne123](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/50/50512.jpg?1544452530)
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 909 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 909 inlägg
Känns som en no-brainer att flytta till Stockholm i så fall?Clarken37 skrev:medellönen i Sverige är 38k brutto. Tror knappast speciellt många med den lönen äger/leasar en Tesla.
Är man inskränkt till enbart Sthlm där man ser Teslor överallt kan man säkert få för sig att det är en ”svenssonbil”. Precis som att det är ”svensson” att lägga 8-10 msek på en villa i Sthlm.
Här är två programmerarlöner på 65k hyfsade svenssonlöner för den inskränkte.
Alla som kan lämna Stockholmsankdammen förstår ju att en förskollärare i Skövde eller en polis i Trollhättan inte kör någon Tesla.
Typiskt för de världsförbättrare i Stochkolm som röstar på MP och tycker att ”alla kan ju bara köpa elbil” när de boardar julflighten till Mexiko
Å andra sidan går den tekniska utvecklingen extremt fort jämfört med en fossilbil. Batterierna bli snabbt bättre så jag tror det extremt riskfyllt att köpa bil nu.Nötegårdsgubben skrev:
Jag gissar att elbilar inte kommer tappa i värde på samma sätt som avgasbilar.
De har inte samma mängd saker som kommer behöva repareras över tid och de kommer förmodligen ha ett restvärde i form av ett återbrukbart batteri den dag de skrotas.
Å andra sidan tror jag att nybilspriserna på elbilar kommer gå ner, och då kommer andrahandsvärdena sättas i förhållande till aktuellt bypris, inte utifrån vad man själv gav.
Så nej, jag tror inte att det är så enkelt att förutspå restvärdet på en elbil som på en avgasbil.
Tex går beg pris på dieselbilar upp nu men ner på elbilar.
Anledningen till att priserna går upp är ju att dom börjar bli en bristvara på begagnatmarknaden. Nyförsäljningen har ju minskat rejält...P PHPersson skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 386 inlägg
Ja, soppan blev ju en femma billigare vid årsskiftet så att begagnade dieselbilar gått upp i värde känns begripligt. Men det är engångshändelse.
Om man anser det extremt riskfyllt att köpa bil nu så är det för att framtida bilar blir bättre eller billigare.
Det tror jag iofs också att de kommer bli, men marknaden kommer inte översvämmas med nya bättre bilar vare sig 2025, -27 eller -30. Det kommer ta sin tid och gå successivt.
Sannolikt är det inte ens särskilt riskabelt att köpa en ny dieselkälke nu, just eftersom att utfasningen kommer bli successiv. Ingen skulle få mig att göra det ändå.
Om man anser det extremt riskfyllt att köpa bil nu så är det för att framtida bilar blir bättre eller billigare.
Det tror jag iofs också att de kommer bli, men marknaden kommer inte översvämmas med nya bättre bilar vare sig 2025, -27 eller -30. Det kommer ta sin tid och gå successivt.
Sannolikt är det inte ens särskilt riskabelt att köpa en ny dieselkälke nu, just eftersom att utfasningen kommer bli successiv. Ingen skulle få mig att göra det ändå.
Nu bor vi inte i 08 landa utan i Skåne (46k samt 35k, median lön är 32), samt att båda dessa jobb var i listan. Samt i en pendlar kommun. Låg skatt, värde på bostäder har gått upp och många här sparar investerar. Så jag skulle säga flesta här är vanliga Svenssons med hyfsade löner.Clarken37 skrev:
en på mitt sambos jobb brände sin 20k skatteåterbäring på någon dag medans vi håller budget och sparar 10-20% av våra löner med småbarn och har sparat mycket mer innan o i lång tid. Så handlar inte bara om inkomster utan utgifter samt prioriteringar.
Ja systemet är ju också samtidigt helt riggat för 2 inkomster upp till runt 50k. Sen drar ju marginalskatterna i gång i full blås. En lön på 100k har väldigt mkt högre skatt i procent som en lön på 50k (36% vs 23% i Sthlm) marginalskatt 52% på allt över 51k.B buffyin skrev:Nu bor vi inte i 08 landa utan i Skåne (46k samt 35k, median lön är 32), samt att båda dessa jobb var i listan. Samt i en pendlar kommun. Låg skatt, värde på bostäder har gått upp och många här sparar investerar. Så jag skulle säga flesta här är vanliga Svenssons med hyfsade löner.
en på mitt sambos jobb brände sin 20k skatteåterbäring på någon dag medans vi håller budget och sparar 10-20% av våra löner med småbarn och har sparat mycket mer innan o i lång tid. Så handlar inte bara om inkomster utan utgifter samt prioriteringar.
Om du och din sambo tjänar 50k var tycker staten att ni ska få behålla cirka 78k i månaden netto gemensamt.
En ensamstående som sliter 70 timmar i veckan med dubbla jobb och tjänar 100k förtjänar enligt staten bara att behålla drygt 63k.
Så där får ni 15k mer i månaden av staten. 180k om året.
Om du dessutom tar in levnadskostnader i Sthlm mot skåne kan ni leva som kungar jämfört med en enamstående i Sthlm som tjänar 100k i månaden.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 386 inlägg
Varför är det rimligt att två hushåll ska beskattas helt olika beroende på inkomstfördelningen?Nötegårdsgubben skrev:
Varför ska ett par som skattar mindre än en ensamstående få dubbelt så mycket rot/rut varje år? Förtjänar de det mer?
Allt annat än en platt skatt på inkomst är orättvist och fel.
Om du och din sambo tjänar 50k var och en av er blir sjuka utan ersättning. Säg att en av er då vill steppa upp så ni slipper gå ned i levnadsstandard. Då krävs det inte att denna tjänar 100k utan måste tjäna 130k för att hålla samma nivå netto.
Hur kan någon försvara det??
Kan det vara ett stort icke-problem som folket inte värderar högt?Clarken37 skrev:Varför är det rimligt att två hushåll ska beskattas helt olika beroende på inkomstfördelningen?
Varför ska ett par som skattar mindre än en ensamstående få dubbelt så mycket rot/rut varje år? Förtjänar de det mer?
Allt annat än en platt skatt på inkomst är orättvist och fel.
Om du och din sambo tjänar 50k var och en av er blir sjuka utan ersättning. Säg att en av er då vill steppa upp så ni slipper gå ned i levnadsstandard. Då krävs det inte att denna tjänar 100k utan måste tjäna 130k för att hålla samma nivå netto.
Hur kan någon försvara det??