Påslag? Spotpris? Vill nån förklara?
 
I princip all el i Norden handlas via en särskild börs som kallas Nordpool. Där är det tänkt att efterfrågan skall styra priserna, precis som alla andra börser. Detta pris kallas spotpris.

Väljer man ett rörligt pris, så betalar man som regel det pris som elleverantören säger sig ha betalat på Nordpool, plus ett påslag som brukar vara några öre/kWh.
 
Jag köpte min villa av min far förra året. Vid köpet kontrollerade jag med hjälp av pricerunner bad priset låg på hos olika leverantörer.
Jag kör numera med jämtkraft vilka jag anser fungerar riktigt bra. Då jag sällan vet när jag kommer att vara hemma eller inte har jag valt att sköta allt den elektroniska vägen (Swedbank) och har både autogiro mot mitt servicekonto och får fakturan elektroniskt så jag kan se vad de räknat på.
Ligger på runt 40-50 MWh per år
 
Jag har sedan flera år köpt el med hjäp av Kundkraft som är ett auktionsföretag. Kundkraft samlar ihop alla som vill köpa el vid ett visst datum, går sedan ut till leverantörerna med den stora mängden el som blir tillsammans och sätter ett utgångsbud.
Den leverantör som kan sälja till lägsta priset vinner budgivningen, m.a.o slutpriset kan bara bli lägre än utgångspriset.
Antagligen är nog inte alla leverantörer med vid en auktion, så det är kanske svårt att säga att man fick det absolut lägsta tänkbara priset vid det tillfället, men jag har iaf fått ganska bra priser och det utan att röra ett finger.
Man kan välja 1 eller fler år, fast eller rörligt elpris. Jag har de sista åren valt rörligt på ett år, m.a.o. ett fast påslag på spotpriset (minsta påslag har vunnit auktionen).
Man har en auktion varje månad.
Kundkraft accepterar inga fasta påslag utöver kW-priset.
Man kan iofs få en ny lev. varje år, men eftersom Kundkraft förmedlar bytet, så märker jag det bara genom att det kommer räkningar från en ny lev. och ev. avräkningsnota från den gamla.
Väldigt smidigt!

Just nu köper jag från ett elbolag i Göteborg.

Kan rekommenderas!

(http://www.kundkraft.se)
 
Redigerat:
electrocuted skrev:
Jag har lyckats pruta bort hela den fasta angiften hos plusenergi samt fått ner deras påslag till endast 2 öre/kwh, plus att jag får elen för inköpspris i 9 månader framöver!!
Har jag missuppfattat igen men är inte påslaget elleverantörernas "vinst" ? Hur kan du då förhandlat ner till 2 öre samtidigt som du ska få elen till inköpspriset?

Och om jag har fattat det rätt så är spotpriset = det bolagen påstår sig köpt in elen för (inköpspriset) ?
 
spottpriset är det pris man betalar för den el som man inte producerar själv, alla dom stora aktörerna har tex egna vattenkraftverk där kostnaden för en kWh ligger på runt 10 öre eller är delägere i nått kärnkraftverk där kostnaden är runt 30 öre/kWh. Så man kan säga att spottpriset motsvarar det som topplån motsvarar vid ett villaköp. Så dom enorma vinsterna som tex vattenfall, eon med flera gör kommer inte från ett eller två öre på spottmarknaden.
 
Elmont: Du har en poäng, men Vattenfall Produktion säljer elen till Vattenkraft Försäljning via Nordpool, och på så sätt är det den sista, och dyraste kilowatten som sätter priset på hela elkonsumtionen. Vattenfall Produktion gör gigantiska vinster, Vattenfall Försäljning lite mindre vinster, eftersom de får klara sig på några ören per kWh.
 
Nån mer som är nöjd med kundkraft? Mitt går ut i nov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.