Y
Hade tänkt unna mig svart granitskiva i köket, då blir det ju extra noga att man vet precis vilka saker som ska hamna på den.. såsom diskhon..

Jag har ett 80skåp.
Vänster om denna är bara diskmaskinen.
Höger är några skåp sen hällen.

Jag undrar om man verkligen har behov av två stora baljor?
-Jag inbillar mig, att om jag väljer en som den första bilden med en stor och en liten balja,
så kan jag förskjuta den mot diskmaskinen och få mer arbetsyta mellan balja och hällen.

Fast och andra sidan kanske den släta ytan för diskstället var större och då skiter sig teorin om att kunna placera alltihopa närmare diskmaskinen.

Hur hade ni resonerat vid val mellan dessa?

baljorna.jpg

Hej

Tycker att 1 & 4 går bort pga just de små vaskarna...
Vi har en sån kombination och den lilla är totalt meningslös i min åsikt.
Lite synd om man tittar rent designmässigt, då "nr1" (överst) var riktigt snygg.

I ritningen på vårt nya kök har jag skissat med antingen en dubbelho där båda är stora,
eller en enda stor ho, som är ca 60x46 cm...
Fick idén om enkelho av en arbetskamrat, som bytte kök för ett tag sedan.
En stor ho kan vara bra då man oftast handdiskar stora prylar, bunkar, plåtar, etc...
Allt annat går i diskmaskinen, ju.

Men ska du ändå kruta på med granit är det väl snyggast med en underlimmad?
Eller lurar bilderna ögat?

//Daniel

Y
En stor ho kan vara bra... Men varför då två?
Bild ett har ju en stor och en mindre... Vad är det man gör som kräver två stora?
*ung och oerfaren*

Och bilderna visar nog mycket riktigt ovanpåliggande, jag vill helst inte utmana ödet då jag hört tråkiga händelser av de förvisso snyggare lösningarna såsom underlimmade..

Y
Den första fanns allt med två stora oxå, men då var det så liten avrinnings yta

prod_att3_frame_97d194_medium.png

Hej.

Vi har en ho från Franke med endast en stor ho. Till den kan man få en "ihängnadsdel" som man kan använda till att skölja grönsaker etc. Fördelen med den stora hon är att den sväljer en ugnsplåt. Väldigt smidigt.

Om vi skulle välja om idag skulle vi eventuellt ha tagit två hoar men den stora skulle fortfarande vara så pass stor att den sväljer en ugnsplåt! Vi skulle oxå ha tagit en modell som inte har 90 graders invändiga, skarpa, hörn. Det finns hoar somhar en radie invändigt på ca 1cm och det hade blivit en sån idag;-) (Nästa hus/kök...)

Henrik

Yrrol skrev:
Och bilderna visar nog mycket riktigt ovanpåliggande, jag vill helst inte utmana ödet då jag hört tråkiga händelser av de förvisso snyggare lösningarna såsom underlimmade..
Den optimala lösningen är planmonterade vaskar i granit / sten.
Kanten runtom diskhon är då skyddad mot slag och slitage från
tunga stekpannor och grytor.
Se länk: http://www.cgksten.se/tillverkning_planlimning.html

Y
inte så kul den dagen man ska byta ut hällen, eller baljan om det är utfräst en viss form dock.. att täcka ett standard hål är ju en sak men få precis samma ytterkant på de nya prylarna blir nog klurigt..

men jag håller ju med om att det blir snyggare

Vi har haft liten + stor ho i flera år och jag tycker det är jättebra. Plåtarna kör vi i diskmaskinen, annas funkar de bra i vanliga hon också, även om det säkert är eknalre i de där som ser ut som en tvättho.

Enda problemet är att det är svårt att hälla av pastan i ett vanligt durkslag om det står disk i stora hon, då det inte passar i den lilla. Jag skulle gärna se att IKEA skaffade ett durkslag som passar i lilla hon, för den som passar i stora hon är så gigantiskt stor.

Varför inte kombinera lösa hoar? Det finns inget som säger att man måste begränsa sig till en, två eller tre. :p
Flush fit, som Tessok nämnde är givetvis överlägset, såväl estetiskt som funktionellt.

• 201010162513.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara man inte gör som grannen - en enda liten rund ho, i en tjusig träbänk som inte tål vatten.

Så här har vi det hos oss. Granit är tålig material, och du behöver ingen speciell utställningsyta som du har i dina exemplar i början. Det räcker med microfibertrasa för att hålla ytan vacker. Vi har också diskmaskinen brevid, och behöver nog egentligen inte båda hoar. Vi har ytterligare en ho (+kran) vid köksön. Den är underlimmad, och det fungerar det med.

• 20110212 013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns ingen "Facebook-tumme" här - annars hade "kiirus" fått en sån av mig. :D
Mycket snyggt (fastän hon är liten;)) och som skrevs - vad ska man med avrinning till när man har stenbänk?
Har faktiskt inte tänkt på det innan...

Kan annars som ex. nämna om man försöker skölja disktrasa eller liknande i lilla hon -
oftast lika mycket vatten runt om som i hon.
Men nu har vi en ganska hög blandare med...

Och våra barn, som fortfarande inte lärt sig vad den stora apparaten med vikbar lucka, en ratt och fyra knappar är
fyller lätt den stora hon med disk efter frukost och eftermiddagsfika.
Ska man då ex. fylla en blomvas går dom oftast inte in under kranen, alt. ner i den lilla hon.

Har haft två normala tills för fem år sen när köket blev "lightrenoverat" med ny diskbänk och ho och vill nu ha tillbaka detta.
Ska rätta mig själv - då jag faktiskt ritat det nya köket med en stor och en 2/3-dels ho...
Mittemellan stor och liten så att säga.

Intressant att höra nackdelar med stor ho också - speciellt då jag kollat på just en med "vassa" 90°-hörn.

Redigerat:
Y
Har också funderat på detta då de reklamför stenskivor för att tåla det mesta.
Sen är då frågan ifall det inte blir lite stönigt behöva hantera en underlägg trasa hela tiden men..

De rimliga kandidaterna då isf blir;

(dessa extrahål för pumpar å annat, bra eller dåligt?)

prod_att3_hz815dm_medium.jpg

prod_att3_mega_ime80934_medium.png
prod_att3_universo_200300_medium.png

Yrrol skrev:
(dessa extrahål för pumpar å annat, bra eller dåligt?)
Som en bekant, som jobbat på Ballingslöv, sa...
Bra så länge pumpen funkar - dåligt om den går sönder och ingen ersättare finns... :S

AnneFi
Jag röstar på Intra frame med två stora hoar i inlägg #4.

vill själv ha den nämligen :)

jag har liten + stor ho idag och den lilla används till att hålla diskborsten. VÄRDELÖS!

hellre en extra stor så fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.