rudivoller skrev:
Om man googlar lite kan man hitta Festools cirkelsåg + styrskena i Tyskland för en relativt billig slant. Kanske inte gillas av återförsäljare i Sverige, men vi är ju trots allt med I EU nu... ;)

[länk]

Inte heller jag är en hantverkare till yrket (utan snarare intresserad amatör), men efter att ha känt på en festool-såg står det klart för mig att det är en sådan jag ska ha. Jag tror inte att jag kommer att ångra det.
HILFE/hjälp :)

Vilken av sågarna på denna sida skall jag välja? Allt är på tyska men produktdata framgår ju utan problem. Vilken av sågarna ger bäst price/performance? Tänkte beställa en snarast därifrån.
http://www.24tools.de/store/1006/pi1971631888.php?categoryId=5

PS. Tauchsägen har jag kommit fram till betyder sänksåg.

Huuh, vad snabb du är. Själv måste jag tänka ett halvår inan jag slår till. :)

Läs på festools hemsida om de olika varianterna är det tips jag kan ge dig. Sök lite på festool TS55 så kan du också få information om de olika varianterna.

Återkom gärna med en rapport...

M
Någon som köpt festool från tyskland och vet hur man går tillväga om man får något garantifel?

Efter nogrannare undersökning kom jag fram till att:

http://www.24tools.de/store/1006/pd319721707.php?categoryId=5

är den som gäller isåfall.
Där har du med skena,låda och elektronik på maskinen.

465euro + 8euro frakt om det nu stämmer? bör bli runt 4500:-.

Samma maskin kan fås i sverige för runt 4800:- ungefär tror jag..

Nu har jag inte kollat valutor eller exakta fraktkostnader osv men om man jämför priset på  en TS55EBQ-PLUS-FS (såg m elektronisk varvtalsstyrning + skena + systainer) så är det ju inte våldsamt stor skillnad i pris mot vad man kan hitta i sverige väl?

http://www.24tools.de/store/1006/pd1192423349.php?categoryId=5 (474,83€)
http://www.smsservice.se/products.php?caid=9&coid=7 (4815:- ink moms)

Den för ~360€ som hänvisas till är i pappkartong och med fast varvtal, dock med skena. Men inte kostar en sån så väldans mycket i sverige heller?

Ska tilläggas att ingen blir gladare än jag om det dyker upp en billig site med festool såg, då beställer jag en direkt.. :)

maskinspec skrev:
Någon som köpt festool från tyskland och vet hur man går tillväga om man får något garantifel?

..
Jag har köpt Festool från Tyskland för några år sedan, när det var billigare. I dagsläget köper jag mina Festoolmaskiner i Sverige. För övrigt blir det aldrig eller sällan garantifel på Festoolmaskiner.

Och om det blir ett garantifel så är min erfarenhet att det är i stort sett omöjligt att övertyga tyskar att det är deras problem. I alla fall när det är högkonjunktur. Det baserar jag inte på Festools tyska representanter, utan på erfarenheter jag har gjort när jag å yrkets vägnar har drivit investeringsprojekt för maskiner i 2-5 Mkr-klassen.

Japp det är den man skall ha. Konstant elektroniken och mjukstart är väldigt bekvämt, samt varvtalsregleringen ett måste om man skall kapa plåt eller plast. jag skar till min takplåt med denna och det funkade finfint.

maskinspec skrev:

Efter nogrannare undersökning kom jag fram till att:

[länk]

är den som gäller isåfall.
Där har du med skena,låda och elektronik på maskinen.

465euro + 8euro frakt om det nu stämmer? bör bli runt 4500:-.

Samma maskin kan fås i sverige för runt 4800:- ungefär tror jag..

Lysmask skrev:
Nu har jag inte kollat valutor eller exakta fraktkostnader osv men om man jämför priset på  en TS55EBQ-PLUS-FS (såg m elektronisk varvtalsstyrning + skena + systainer) så är det ju inte våldsamt stor skillnad i pris mot vad man kan hitta i sverige väl?

[länk] (474,83€)
[länk] (4815:- ink moms)

Den för ~360€ som hänvisas till är i pappkartong och med fast varvtal, dock med skena. Men inte kostar en sån så väldans mycket i sverige heller?

Ska tilläggas att ingen blir gladare än jag om det dyker upp en billig site med festool såg, då beställer jag en direkt.. :)
Den från SMSservice kommer utan systainer om jag förstod det rätt. Den från Tyskland kommer med systainer.
Den tyska sajten tar 4,080.25 SEK och då blir det ca 1000kr billigare än SMSservice om man köper till en systainer (dem verkar iofs inte sälja systainers?).

Vad tycker ni? Köpa från Tyskland eller Sverige?

Martin_Blomberg skrev:
Den från SMSservice kommer utan systainer om jag förstod det rätt.
Den kommer med systainer (har köpt min därifrån).

Men erfarenhet är att det ö.h.t. inte skiljer mycket i pris på Festool, oavsett var man tittar. Det är lättare att göra klipp på märken som Bosch och DeWalt.

Två frågor:

Är det alldeles nödvändigt att ha elektroniken? Vad gör den för nytta? I vilka situationer behöver man den? Om jag bara ska kapa bänkskivor, skivmaterial och trä?

Systainer, om man bara ska ha den i hemmet - finns det då någon vits att lägga så mycket pengar på en sådan (även om det ser snyggt ut)? :)

Konsulten skrev:
Den kommer med systainer (har köpt min därifrån).

Men erfarenhet är att det ö.h.t. inte skiljer mycket i pris på Festool, oavsett var man tittar. Det är lättare att göra klipp på märken som Bosch och DeWalt.
Lite kuriosa: När jag kollade upp vad som ingick på SMSservice hemsida stod det inget om att systainer ingick. Dubbellkollade detta med att googla fram den cachade kopian av sidan på google:
"Tekniska data
Effektförbrukning 1200 W
Sågklingans varvtal 2000 - 5200 min[-1]
Sågklingans diameter 160 mm
Snedställning 0 - 45 °
Skärdjup 0 - 55 mm
Skärdjup vid 45° 43 mm
Anslutning för dammutsug Ø 27/36 mm
Vikt 4,5 Kg

Leveransomfattning
HW-fintandad sågklinga Z48
monteringsverktyg
Styrskena FS 1400/2
1 splitterskydd

Pris: 3852:- (exkl. moms)"

I dag hade nån skrivit dit att systainer ingick :) :)

Martin_Blomberg skrev:
Lite kuriosa: När jag kollade upp vad som ingick på SMSservice hemsida stod det inget om att systainer ingick. Dubbellkollade detta med att googla fram den cachade kopian av sidan på google:
<klipp>
I dag hade nån skrivit dit att systainer ingick :) :)
Kan vara bra att veta att om den heter Plus i modellen ska den vara i systainer. Nu är ju inte det nån garanti för att alla återförsäljare har koll när de lägger upp info på sidorna att det är så så det är värt en dubbelkoll.

Bra iaf att det blev förtydligat iaf, det märks att företagen smyger forumen.. :)

OK då är jag en ägare av en Festool sänksåg. Kollade även upp priset i Polen via http://www.polenshopping.se och det blev bara 2-300 kr billigare än i Sverige pga lägre momsats. Det är tydligen så att Festool konsekvent kör med Europapriser...

I alla fall, jag tänkte köpa via SMSservice och dem verkade vara bra att förhandla pris med, men tyvärr låg dessa i fel ända av landet och då tillkom frakt.

Köpte den från http://www.stimus.se/ istället. Toppenbra service och gick att förhandla om priset :) Måste erkänna att det var svårt att gå runt i deras butik, det var så många verktyg man ville köpa där.

Nu blir man ju lite nyfiken. Vad fick du ge för skönheten? ::)

rudivoller skrev:
Nu blir man ju lite nyfiken. Vad fick du ge för skönheten? ::)
4600 ink moms. Det var den med systainer, splitterskydd, 48 tänders sågklinga, styrskena och konstantelektronik.

Läste förresten i Gör Så Här eller vad tidningen nu heter denna veckan att konstantelektroniken förutom att möjliggöra sågning i konstmaterial på nåt sätt förlängde livslängden på sågen med 25%.

Så här omedelbums känns systainern solid, lätt att bära med det stora handtaget och den kvadratiska formen med platt lock gör att det går att stapla grejer ovanpå den. Inuti finns det gott om plats att lägga mera saker.

Sågen ligger bra i handen och känns välbalanserad. Dessutom mycket lättare än både min gamla och de andra sågarna jag har känt på i byggvaruhusen. Har dock inte provstartad och provsågat med den än.

Och inte berättad för min sambo om vad den kostade.....

Välkommen :) :) :)

Martin_Blomberg skrev:
OK då är jag en ägare av en Festool sänksåg. Kollade även upp priset i Polen via [länk] och det blev bara 2-300 kr billigare än i Sverige pga lägre momsats. Det är tydligen så att Festool konsekvent kör med Europapriser...

I alla fall, jag tänkte köpa via SMSservice och dem verkade vara bra att förhandla pris med, men tyvärr låg dessa i fel ända av landet och då tillkom frakt.

Köpte den från [länk] istället. Toppenbra service och gick att förhandla om priset :) Måste erkänna att det var svårt att gå runt i deras butik, det var så många verktyg man ville köpa där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.