Hej!

Är på jakt efter en ny borrhammare av det lättare och smidigare slaget som kan hanteras hjälpligt med än hand.

Har redan en rejäl best, men den är lite knepig att hantera. Totalt omöjlig med en hand...

Det jag behöver är en borrhammare som klarar borrning i betong, hålsten, lättbetong och leka, men den behöver inte klara bilningsjobb. Det tar jag besten till...

Har tittat lite på en Bosch GBH 2-22RE, men är lite osäker på om den är den lämpligaste... Har inte lust att lägga så väldigt mycket mer än de 1700 kronorna som den kostar. (Om jag inte måste... :))

Vad tycker ni där ute? Har ni några räd och tips?

/Jonas

Min har fungerat klanderfritt. Den klarar allt du behöver den till. Det krävs inköp av adapter om du vill stänga av rotationen. (För att ta bort kakel eller liknande småpyssel.)
Mina handleder är dock för klena för att testa maskinen med en hand...:surprised:

Jag har också den Boschen. Väldigt nöjd med den. Har använt den för en total köksrenovering (några hundra borrhål i betong) och tycker den har varit bra att hålla i. En hand har jag inte direkt testad att köra den med.

Jonas holm: Min hilti te5 skulle passa dig som handen i handsken. finns till salu under säljes....ingen bilfunktion har den, men väldigt lätt och smidig.

PN2200RXZ1.jpg
En sån har jag; AEG BH 22XE.
Stark men välbalanserad så det är inga direkta problem att använda enhandsgrepp.

Jag satte upp ett par lampor i taket; vinglandes på en pall med maskinen i ena handen och dammsugaren i den andra. Inga problem.

SDS-chucken är löstagbar och går att ersätta med en för vanliga borr.
Kostar strax under 2k inkl. extrachuck och väska.

Saknar dock bilfunktion men i behov av det lånar jag Makitan på jobbet.

JonasHolm skrev:
Hej!

Är på jakt efter en ny borrhammare av det lättare och smidigare slaget som kan hanteras hjälpligt med än hand.

Har redan en rejäl best, men den är lite knepig att hantera. Totalt omöjlig med en hand...

Det jag behöver är en borrhammare som klarar borrning i betong, hålsten, lättbetong och leka, men den behöver inte klara bilningsjobb. Det tar jag besten till...

Har tittat lite på en Bosch GBH 2-22RE, men är lite osäker på om den är den lämpligaste... Har inte lust att lägga så väldigt mycket mer än de 1700 kronorna som den kostar. (Om jag inte måste... :))

Vad tycker ni där ute? Har ni några räd och tips?

/Jonas

Såg att Makita nu har en lättviktare.

Jag är också ute efter en borrhammare. Jag har inga krav alls på kvalite, d v s den ska bara hålla för ca 50 små och 10 stora hål i hemmabruk, sedan får den gärna ha gjort sitt. Däremot bör den orka med några enstaka 16mm hål i betong. Har tidigare lånat Hilti när det har behövts, men det skulle vara bra att ha en egen.

Influerad av arbetskamrater som varit i samma sits köpte jag en billig borrhammare på Biltema för 400kr (väl medveten om ev kvalitetsproblem - det är bara att köpa en till när man ska göra nästa jobb - hette det). Men jag tyckte att den hamrade väldigt dåligt. Gick nästan inte alls att borra med 12mm i betong. Nu har jag varit och bytt den eftersom jag utgick från att det var ett fel på exemplaret men har ännu inte öppnat paketet. Har någon här erfarenhet av Biltemas mindre borrhammare? Är den i praktiken oanvändbar eller hade jag bara otur?

Andra förslag med ovanstående tradeoff mellan kvalitet och pris?

Pen

Skulle satsa på Bosch GBH 2-22RE har en
hemma och en äldre modell på jobbet.
Klart prisvärd och slittålig.

Mvh Putte

Pen:

Den du har köpt är säkert en med fast varvtal(runt 7-800 varv) Sån är inte alls kul att borra med,, den hoppar till så det blir svårt att göra exakta hål. Där stod ingen information om slagkraft så jag kan inte säga något om styrkan.

Ett bra alternativ kunde vara clas ohlsons CoTech borrhammare till 498: - Den har steglöst varvtal och hyfsat styrka 2,3 joule. Jag tycker att CoTech är ett bättre alternativ än Biltemas, harald-nyborgs och andras billiga borrhammare.

Clas Ohlson - Borrhammare Co/Tech Borrhammare handla beställ postorder

Mvh

kent

Hur är det med kvaliteten på olika märken...

Tänkte närmast på Bosch, Hilti, Hitachi, Makita, och de andra stora "riktiga" märkena.

Något mårke som utmärker sig på borrhammare?

/Jonas

JonasHolm skrev:
Hur är det med kvaliteten på olika märken...

Tänkte närmast på Bosch, Hilti, Hitachi, Makita, och de andra stora "riktiga" märkena.

Något mårke som utmärker sig på borrhammare?

/Jonas
De är nog ganska likvärdiga. Men Hilti har som regel lägre slagkraft vilket kan vara en fördel när man borrar med mindre dimensioner då det annars kan spotta och fräsa lite. Men Hilti är bortom din budget, iaf ny. Titta på Makitan jag nämnde, makita.se. Pris vet jag ej. Annars finns det en billig Bosch som också är lite svagare.

Jag skulle kunna tänka mig att gå upp lite i pris (runt 3000) om det innebär en betydande förbättring i kvalitet eller funktion.

/Jonas

Jonas: men för böveln..kan du hitta ngt bättre en min hilti för 3000kr? dessutom kostar hiltin bara 1500kr och med lite prus och bra argument är den din för 1200kr

JonasHolm skrev:
Hej!
Boschen brukar gå att köpa för 1295 på K-Rauta titt som tätt.
Har sett den på Drive flera gånger sista tiden.

Köpte en sådan för sådär två-tre år sedan, den blev snabbt min favorit.
Jag har ett par hyreshus i betong så den går frekvent och klarar allt jag utsatt den för. Grova långa betongborr är inga proplem när jag kört det, men framför allt så har den grymt fin kontroll vid precisionsborrning. Startar mjukt och fint så man kan få hålet exakt där man vill och inte nästan där.
Den är väldigt lätt och behändig men ändå grymt effektiv, känns som den hamrar annorlunda än de jag haft tidigare av andra fabrikat. (obs ! äldre)

Hålsten, lättbetong och leca och puts är den nästan för grov för tycker jag.
Då klarar man sig med en avsevärt mindre maskin.
Betong är nog dess rätta element, där går den som en raket.

Mvh

Det jag är lite orolig för med 2-22:an är att den saknar steglös hastighet om jag fattat manualen rätt.

Jag har lånat en tio år gammal 2-20 av en snickare, och den är suverän, men den har steglös hastighet, vilket jag tycker är bra att ha...

Funderar på att satsa på en 2-26 istället, men den är lite klumpigare, men man får väl gå på gym så man kan jonglera med den sen... :)

/Jonas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.